Život na ledu L 241 deo, Službeni glasnik, Copyright © Borislav Pekić
Četvrtak, 3. novembar 1983. godine.
Špekulativna priroda umetnosti. (Odgovor na
prvo Bratićevo pitanje za „Književnu reč“ nastavak.
Bratić: „A
ovamo važite za vrlo tolerantnog čoveka.“
Ja, ne, ja za
sada još nisam tolerantan premda se nadam da ću biti. Ja sam za sada samo tek
dobro vaspitan.
Petak, 4. novembar 1983. godine.
Detinjstvo kao sidro. (Odgovor
na 15. Bratićevo pitanje za „Književnu reč“)
Neke premise
za intervju sa Bratićem. Ovde razmišljam o njegovom pitanju br. 5. koje glasi:
„Vaš život,
koliko mi je poznato jedna je burna i svetla književna biografija. I sada kada
gledate na svoje detinjstvo, možete li se prepoznati? Šta je ostalo
neizmenjeno, a šta je uništeno ili izobličeno?“
Moja je
biografija burna, to je istina, koliko je svetla je drugo pitanje. Ja je ne bih
tako opisao. Rekao bih da je senovita. Povlače se po njoj sive senke od kojih
neke samo srećom poznajem. Izraz šućmurasta, premda prejak i sa rđavom
konotacijom bolje bi odgovarao osećanjima sa kojima gledam na svoj život.
Ja sam
akvarijus, sa drugim znakom blizanaca. Protivurečnost je moja prava priroda.
Stalan rat manehejskih načela dobra i zla, vere i sumnje, anarhije i
discipline, dogme i slobode, radikalizma i umerenosti, asketizma i hedonizma,
meditacije i akcije.
Svaki moj
postupak je pre delo organizacije i kontrole, nego prirode. Hoću da kažem, da
ako i pružam privid izvesne doslednosti, ta doslednost je prilično skupo
plaćena. Plaćena jednim neprestanim ratom.
Do 1941.
godine mogao bih uz nešto preterivanja reći čak i do 1944. da sam živeo pod
staklenim zvonom prosperiteta, ljubavi i sigurnosti, a to stanje osim izuzetno
nije prirodno.
Ono ne
izražava najbolje situaciju pod onim drugim zvonom, zvonom stvarnosti u koje
jednog dečaka gurne sazrevanje. Stanje pod ovim drugim zvonom bolje opisuje
anegdota iz jednog italijanskog filma. S Vašom dozvolom ja ću Vam je ispričati.
Na jednoj
plaži bogataš priređuje dečije takmičenje u zidanju dvorca od peska. Njegovom
sinu pomaže šofer i sobar i on uspeva da napravi čudesno lep peščani zamak.
Jednom drugome dečaku niko ne pomaže, pa uprkos tome on uspeva da napravi
sasvim pristojnu tvorevinu.
Dobija
nagradu sin priređivača ovog naticanja. I kada mali dečak plačem izražava
protest, on mu kaže da treba na vreme da se navikava na nepravdu. Otac je
zapravo veću uslugu načinio ovom dečaku nego vlastitom sinu.
Ukratko pod
tim okolnostima vi u život ulazite prilično nepripremljeni. Za uzvrat imate
sačuvanu nevinost, lepe uspomene od kojih možete do kraja života živeti, a
često vam one ostaju kao jedine zaista lepe, a iznad svega imate uzor kome
biste želeli ponovo da se vratite.
To naravno
gotovo nikad ne uspeva, ali to ne smeta da taj uzor postoji kao neka svrha i
kao neki cilj. Nevinost ste dabome izgubili, ali ste znali kako ona izgleda.
Sreću ste izgubili, ali ste je iskusili. Sigurnost više nemate, ali znate šta
je to sigurnost i šta znači imati je.
Ako ste
jednom dobro jeli vi nikada uistinu ne možete biti gladni. Ako ste jednom sve
imali vama ništa neće trebati. Ako ste jednom bili zaista sigurni vi nikad više
nećete biti uistini nesigurni, jer ćete uvek moći da se vratite u prošlost, ne
samo sećanjem već i osećanjem, vi ćete uvek imati nešto da vežete svoj brod u
buri.
I to što to
nije budućnost koja je neizvesna ili čak može biti izvesno katastrofalna to je
nešto što vam niko ne može oduzeti. Verovatno je i ta harmonija upravo razlog
što ja o svom detinjstvu i iz perspektive svog detinjstva nikada nisam pisao.
Najpre ono je
samo moje, jedna sasvim personalna stvar, a zatim kao srećno ono za literaturu
nema savršeno nikakvog interesa, umetnički se mogu i vrede uobličavati samo
nesreće. I najzad direktno da odgovorim na Vaše pitanje, da, ipak se
prepoznajem, ali sa setom i stidom.
Detinjstvo je
nevidljivo sidro ploveće olupine koje uvek nađe svoje dno, ono koje najzad nađe
i olupina.
Propratna beleška.
Odlučio sam da Bratiću za „Književnu reč“ pored intervjua pošaljem i dva kraća
eseja „Diskretne čari kompromisa“ i „Morbus pauli ili O preobraćeništvu“ s tim
da se ili štampaju zajedno sa intervjuom ili u jednom drugom broju.
No comments:
Post a Comment