Život na ledu L 245 deo, Službeni glasnik, Copyright © Borislav Pekić
Nedelja, 6. novembar 1983. godine.
Gutač istorije. (Povodom
scene iz Gansovog „Napoleona“.)
Gutač papira.
Jedna beleška povodom Abel Gansovog „Napoleona“. Danas gledam drugi nastavak
šestočasovne originalne verzije Abel Gansovog remek-dela „Napoleon“. Scene su
uistinu nezaboravne, kako po duhu tako i po kinematografskom umeću. Konvent u
haosu.
U prvim
danima Terora, obračun Žironde i Montanje je u toku, jedno dete na galeriji
grize jabuku. Bežeći od Paolija sa Korzike Napoleon na jednom čamcu čije je
jedro napravljeno od francuske zastave, ide prema Francuskoj i doživljava buru.
Ova
neverovatna scena dramatično iskazana prepliće se sa burom u Ustavotvornoj
skupštini. Ustavotvorna skupština ljulja se poput talasa. Početna scena –
grudvanje dece u vojnom koledžu na jedan metaforičan način otvara i iskazuje
suštinu Napoleonove sudbine.
Tulonska
bitka data je u majestralnom vidu, a finalne scene marša pocepane vojske kroz
Italiju, koju je vaskrsao Napoleon isključivo snagom svoje ličnosti, te vojske
koju vodi senka njegovog orla, njegove sudbine, predstavlja zaista nešto
nezaboravno u filmu.
To i orgije
nakon Termidora po zatvorima, odakle su ljudi ranije vođeni na giljotinu.
Oslobođenje duha, oslobođenje od straha, ovde je dato na jedan veličanstven
način.
Mogao bi
čovek tako ređati scenu za scenom od neverovatne upotrebe duplih ekspozicija u
odnosu sa Žozefinom, pa sve do jedne scene koja je po svojoj sadržini na mene
ostavila najveći utisak.
Događa se u
pisarnici revolucionarnog Fukije-Tenvilovog suda gde pisari jedva stižu da
ispisuju presude, sede oni u jednom redu i stalno su izloženi kontroli stražara
i revolucionarnih komesara. Uprkos tome jedan od njih uspeva da nadmudri
istoriju.
Iz čiste
ljubavi prema ljudima, ne poznajući one koji su osuđeni, on ih spasava time što
guta njihove presude na smrt. Tako je prema Gansu spasena buduća carica
Francuske – Napoleonova supruga Žozefina d’ Boarne.
Koliko je to
istorijski tačno, to je u ovom slučaju irelevantno, ali scena muka tog pisara
koji jede hartiju, jede istoriju, jede takorekuć tuđi zločin, uistinu je
nezaboravna.
No comments:
Post a Comment