Život na ledu L 246 deo, Službeni glasnik, Copyright © Borislav Pekić
Ponedeljak, 7. novembar 1983.
godine.
Prizivanje – ne iskopavanje
prošlosti (To je beleška sa premisama za
odgovor na Bratićevo 5. pitanje.) Ono glasi:
„Vi ste
razbudili i rekonstruisali jedno vreme, njegove događaje i atmosferu u kojoj
žive generacije porodice Njegovan. Koliko i kako jedan romansijer može
autentične istorijske činjenice da pretoči u prozu?“
Odgovor.
Mnogo ih je koji mogu da iskopaju iz groba leševe prošlosti, ali malo ima onih
što umeju da prizovu njihove duhove – duh istorije. Moj je posao spiritistički,
ne istoriografski. Oživljavanje je stvar magije, a ne reprodukcije.
Možete
prikupiti sve relevantne podatke o jednom dobu, ako ne umete da dešifrujete
njegov duh, ako nemate onu magičnu lozinku koja će ga iz groba ovog podići, vi
ćete pred sobom imati uvek samo lešinu. Ličiće to na prošlost, ali neće
prošlost biti.
Nepoznavanje
te magije, te lozinke, uzrok je promašaju izvrsnog pisca Grejvsa u Vojvodi Velizaru i njegovom Zlatnom runu. Posedovanje tog ključa
razlog je snazi Hadrijanovih memoara
Margaret Jursenar.
Ja ću se,
premda sam se sa tim problemom susretao i u svom Zlatnom runu, u pravom smislu naći i sučeliti u „Srebrnoj ruci“,
epu o dvojici velikih ikonopisaca ili ako hoćete u detektivskoj priči o
traganju za poreklom Bogorodice Trojeručice na pozađu stogodišnjih
ikonoboračkih građanskih ratova u Vizantiji VIII veka.
Obećao sam to
sebi još davno, još onda kada sam bez ikakve ideje kako ći to učiniti, suočio
sa potpunim nerazumevanjem Vizantije u delima zapadnoevropskih pisaca
zasnovanom na Gibonovom antihrišćanstvu, racionalističkoj aroganciji i
savršenoj nesposobnosti da se shvate dubine Istoka.
Pod uslovom,
dakle, da mu nije cilj da pokaže kakvo je naše mišljenje o prošlosti, nego tu
prošlost kakva je bila za one koji su u njoj živeli, pisac sa istorijskom prozom
ima neke šanse. Treba biti medijum – ne stvaralac.
Negde ranije
treba dodati i ovo – da se prošlost ne sme zloupotrebljavati, ona se ne sme
koristiti u dnevne svrhe i podređivati tekućim idejama isto onako kao što se ne
sme, a osim toga je i vrlo opasno zloupotrebljavati pojavu duhova, odnosno
pokušavati da ih stavimo u svoju službu.
Te sile, ma
kakve da su, dolaze s one strane i nepažljivo rukovanje uvek nam se sveti.
No comments:
Post a Comment