Život na ledu L 247 deo, Službeni glasnik, Copyright © Borislav Pekić
Utorak, 8. novembar 1983.
godine.
VII Runo kao indeks značenja. (Odgovor
na 4. Bratićevo pitanje iz „Književne reči“.)
Neke premise
za odgovor na 4. Bratićevo pitanje u okviru priprema za intervju u „Književnoj
reči“. Ono glasi:
„Čini mi se
da ste u svom petotomnom,“ tu treba da stoji sedmotomnom „romanu postavili
mnoge zamke i za kritičara i za čitaoca. Namerno ili je to zahtevala građa?“
Moj odgovor
bi otprilike morao da se kreće ovim putevima. Za mene je Runo isuviše ozbiljna tema da bih se bavio igrom ukrštenih reči ili
skrivalica i sa čitaocima i sa kritičarima. Premisli nema, uveravam Vas.
Zamke su
prirodan deo, sastojak priče i njene ideje.
One potiču od toga što se na
pravi način Runo ne može shvatiti,
premda se može na ravni priče i ravni nekih istorijskih asocijacija, nekih
drugih estetičkih vrednosti čitati, ali na nivou smisla ne može se shvatiti bez
VII knjige, koja je neka vrsta indeksa tumačenja svega što je u prvih šest
rečeno.
Ključ tog
rukopisa čiji je smisao šifriran u toj knjizi tematski – recimo kad priča u
vremenu svijenom u krug dotakne svoje poreklo i istorijsko se vreme vrati
bezvremenom, tačnije svevremenom, mitu kojim je nadahnuto i vođeno.
Za nas na
Balkanu taj mit je grčki. Bolje bi bilo reći grčka transkripcija jednog opšteg
mita koji u drugim rasama i narodima ima drugu sliku, ali istu sadržinu.
To je mit o
argonautici. VII knjiga osim epiloga s povratkom u 1941. godinu samo je opis
Jazonove potrage za zlatnim runom. Izabrao sam ga zbog njegovog metaforičnog
značenja i zbog toga što u njemu imamo prvi zabeleženi susret istorije i mita,
neku vrstu protoistorije, ali i podmita.
Dakle onu
granicu u kojoj vreme prestaje da bude ograničavajuće, dakle postaje svevreme.
Tu su svi ključevi za razumevanje ne samo Runa
u celini, već i svih velikih scena i događaja u njemu. Moram, međutim, dodati
da ti ključevi nisu obični, ne otvaraju značenje sami po sebi.
I za ključ
morate imati i naći ključ. Ali ovoga puta, on je u njemu, u tom prvom ključu.
Nalazite se pred vratima i bravom za koju vam je dat ključ, ali da vrata tim
ključem pokušate otvoriti nećete uspeti, jer unutar vidljive brave nalazi se
jedna druga nevidljiva, ali prava, jedan mehanizam za koji je pravi ključ
skriven u onom prvom i lažnom.
Prevedeno na
proznu situaciju VII knjige to znači da odgonet“
nisu u refleksijama već u slikama. Otprilike onako kako su pouke u
Jevanđelju skrivene u Hristovim parabolama. Navešću Vam jedan primer.
Kada je Gazdu
Simeona na kraju VI knjige trebalo iz fizičke smrti izvesti s onu stranu, kod mene u mit, dakle iz
vremena u nevreme ili svevreme, dugo sam tragao za najefikasnijom dakle
najknjiževnijom, najumetničkijom, formom tog tranzita.
Takođe dugo
držao sam da to može biti nikad odgonetnuti ritual Elevsinskih misterija,
najdubljeg ezoteričnog kulta antičkog sveta, vezanog za boginju Demetru i
Persefonu za izmenu godišnjih doba, vremena zapravo, za umiranje i rađanje ako
je ovo shvaćeno kao vaskrsenje.
Ali samo
pisanje nisam godinu dana mogao početi iako sam osim tog početka knjige sve
ostalo smestio u definitivna ležišta. Smetala mi je artificijelnost rituala.
Ritual je
uvek ekskluzivno istoričan, a Elevsinski još tek samo nagađamo, mada je ovo
poslednje za mene i povoljna okolnost. Neistorično je njegovo značenje samo
njegovo poreklo u mitu.
Ne treba,
dakle, došao sam jedne noći do otkrovenja, odvesti svog junaka Kentaura Noemisa,
što je anagram od Simeon, u hram i tamo ga provesti kroz inicijacije, već ga u
Elevsis valja dovesti u trenutku nastajanja mita, ne njegove ritualne – buduće
istorije, već samoga mita kad još nikakvog hrama tamo nema,
nema ni mita,
kad se još priča o Demetri i Persefoni i Hadu odvija, kad je kraj te priče još
neizvestan. Dakle, odvesti ga u svevreme u kome su bogovi još hodali zemljom.
Dobio sam tako uvodnu fresku za VII knjigu Runa.
Ta slika
izgleda otprilike ovako. Prognan od Herakla sa Peloponeza iz Arkadije rodne,
možda poslednji živi Kentaur Noemis, čitajte ga naopako, prolazi Grčkom da bi
slučajno stigao u Elevsis. Grčka je mrtva, kažnjena, kako je Srbija toliko puta
kroz svoju istoriju bila.
Deca se ne
rađaju, bilje ne daje plodove, reke ne teku, kiše ne padaju, vetrovi ne duvaju,
čak se i leševi ne raspadaju. Nijedan životni proces se ne odvija. U tom
mračnom i crnom predelu nekada bele i svetle Atike život se održava isključivo
antropofagijom, jednim, uostalo, lajtmotivom istorijskog romana.
Ljudi jedu
jedni druge i ljudožderstvo jedini je način opstanka. Doznaćemo i zašto je to
tako. To je kazna Demetre, personifikacija prirode, Velike Majke svih stvari,
zbog otmice, danas bi se kazalo kidnapovanja, njene ćerke Persefone od strane
Hada, boga podzemnog sveta.
Nije jasno
zašto Demetra kažnjava ljude za zločin bogova, za nedelo Hada i ravnodušnost
Olimpa, ali će ovu formu naslediti istorija i mi ćemo se suočavati sa kaznama
čija će nam pravednost i smisao izmicati.
Racionalno
tumačeno reč je o pukoj uceni, dakle opet jednoj od onih kategorija od kojih
živi naša istorija. Ako Olimp interveniše (podseća li Vas ovaj izraz na
nešto?), ako se sa podzemljem nagodi i vrati Persefonu majci, Demetra će
rasčarati svet i vratiti mu sposobnost obnavljanja, vaskrsenja, življenja.
U kružnom
bunaru koji i danas postoji u Elevsisu, sreće gladni Noemis staricu u tuzi u
kojoj, dabome, ne prepoznaje boginju. Demetra mu priča svoju priču, prevedenu
na ljudski jezik, kao običnu porodičnu tragediju. On njoj tragediju svoje rase
- polukonjovića.
Ali dok ona
misli na uzvišene stvari i tajne rađanja i mrenja, Noemis jedino misli kako da
je najlakše pojede. Kad je čovek gladan ne bira, a to je i taj naš ljudski
način, ljudski tropos.
Neću Vas
gnjaviti detaljima uvodne scene, ona se završava, to ću samo kazati, izlaskom
iz Elevsinske pećine, odnosno ulaska u Had boga Hermesa, glasnika i Persefone.
Noemis je na
dar dobio svetu Hereu, danas bi se reklo drogu, i ona će ga odvesti u narednu
scenu u Jolk na Argo, dakle u ono što će kasnije postati sadržaj Elevsinskih
misterija, u tajnu potragu za runom, u tajnu smrti i rađanja, odnosno
vaskrsenja.
Ali pre nego
što je tamo prenet u bunilu koje počinje da ga obuzima, stiže on da vidi
čudotvorno obnavljanje prirode i života oko sebe. Reke su potekle, lišće se
raširilo po drveću, trava je unaokolo počela da buja, život, vetrovi su dunuli,
Grčka je oživela, svet je spasen.
Takve slike
se ređaju i u njima su skriveni ključevi, ali i arhetipovi svih najvažnijih
događaja u onom prethodnom šestoknjižnom istorijskom Runu. Dakle, najzad da ispravim sebe, zamki nema, ali ima tajni.
Uostalom zar ih nema i u životu?
No comments:
Post a Comment