Život na ledu L 251 deo, Službeni glasnik, Copyright © Borislav Pekić
Sreda, 9. novembar 1983. godina.
Priča koja nije završena nema
značenja
Neke premise
za odgovor na 22. Bratićevo pitanje koje glasi:
„Vi i Mirko
Kovač objavljujći tekstove u časopisu ’Književnost’ stvorili ste jedan nov rod
u književnosti – dnevnik. U prošlosti dnevničke zabeleške gotovo kod svih
pisaca imale su najčešće funkciju intimnih, svakodnevnih, zapažanja.
Vi ste nešto
bitno u formi i u izrazu dnevnika promenili. Napravili ste od dnevnika prozu. I
sami ste u prvom tekstu rekli da niste odoleli iskušenju da ga naročitom selekcijom
formirate kao „priču“ koja nešto znači. Šta ta priča znači?“
Moj odgovor
bi se mogao kretati u ovom pravcu. Ta „priča“ još nije završena, ja još ne znam
šta ona znači. To je jedina od mojih priča čiji kraj nije unapred definisan,
dakle definisan od početka. Ona se i priča da bi se na kraju tek shvatila.
Zato sam i
onaj sumarni izvod, izašao u „Književnosti“, konstruisao u nadi da će naročita
selekcija obezbediti mu i neko značenje. Uspeo sam jedino utoliko što je
postalo jasno da moja priča još nije našla svoju poentu, a bez nje značenja
nema.
Fabula joj se
menja, ona luta, ona još traži vlastitu svrhu, kraj koji bi je opravdao i
učinio vrednom pričanja, odnosno življenja.
Za Mirka ste
možda u pravu. Pogotovo ako imate u vidu književno transponovanje uspomena tipa
neuporedivog odlomka „Voda se popela do grla“. To je barem kod nas nešto novo.
Moji su
dnevnici, međutim, klasični. U objavljenim izvodima mestimično se približujem
Mirkovoj formuli jedino blagodareći selekciji. Štampani u celini otkrili bi oni
pseudoliterarni karakter.
Čak i ako bi
se kazalo da su dobro pisani, to još uvek ne bi bila literatura. Pogotovo to
važi za dnevnike poslednjih godina koji nisu pisani nego snimani. Oni su
programski antiknjiževni u dva smisla.
Izražavaju
moja raspoloženja, moje ideje, moje deskripcije stvarnosti, to – da. Ali, i to
je bitno, izražavaju ih neposredno, usmeno-ispovedno, što znači bez
stilizirajućeg posredstva pera i tzv. suspendovanog, kontrolisanog razmišljanja
koje obično prati svest da će taj dnevnik biti čitan.
Dakle moj
napor je upravo obrnut Vašoj pretpostavci. Ne želim da budem ni mudar, ni
interesantan, ni originalan, ni razumljiv, ni literaran. Želim jedino da budem
iskren.
No comments:
Post a Comment