Sabrana
pisma iz tuđine 11 deo, Laguna, Copyright © Borislav Pekić
O STAROSTI KOJA JE I BOGU
TEŠKA
Živimo u vremenu
brzine. Krećemo se, mislimo, menjamo sve brže. Danas je više nego u bilo
koje doba potrebno manje vremena da nešto pronađemo, primenimo, na to
se naviknemo, a onda, jednako naprasno, sve to zaboravimo i odbacimo.
Da se pomirimo sa zemljom koja nije centar vasione, trebalo nam je hiljade
godina, da shvatimo kako je možemo uništiti – nekoliko decenija, a da
je uništimo – svega nekoliko minuta.
1 starimo brže,
iako je prosečan Staroegipćanin u mojim godinama bio već mrtav. Brže
starimo, uprkos tome što je naš fizički životni vek produžen za najmanje
dva puta otkako je, van Starog zaveta, meren. Telesno se neprestano
podmladujući, na užas Maltuzijanaca starimo – upotrebno.
Zastarevamo, opsolescentni postajemo brže nego ijedna generacija u
povesti vrste. Dok su se stvari sporo menjale, iskustvo otaca moglo
je važiti pokoljenjima pre nego što dođe u sukob sa iskustvom potomaka.
Danas se bespoštedni rat iskustava, rat, u stvari, za životni prostor, vodi već sa sinovima.
Ukoliko nas ima sve više, a sve duže živimo, sve brže ćemo stariti. U sve
mlađoj dobi delatna mesta moraćemo ustupati onima koji tek treba da
žive, rade, misle, upravljaju i greše. Mladoliki svet biće ispunjen
starcima s kojima nećemo znati šta da radimo, ne manje nego što to nismo
znali kada nas je, iz pokoljenja u pokoljenje, zabrinjavala nemirna
mladost.
A zatim, starost
je, blagodareći razvoju socijalnih ideja, od lične nevolje postala
opšta. I stoga, razume se, sve skuplja. Jer za ono što s pravom dobija,
ništa s istim pravom ne uzvraća. Ne što ne bi mogla ili htela, već što joj
se zabranjuje. Antički i indijanski starci sedeli su u savetima i
upravljali plemenima i narodima, kad više za njih nisu mogli da ratuju
ili rade. Protoafrikanci, poslednji nomadski Bušmani pustinje Kalahari,
sve do smrti nalaze svojim starcima za pleme korisne radove. Na Zapadu
danas, posle četrdeset godina, čovek je star i ne može se zaposliti.
Naša civilizacija starce prepušta hobiju, od kojih je u Engleskoj,
ako niste član Doma lordova, najpopularniji dremanje po parkovima.
Ako jeste, dremate u Parlamentu.
Starost je pre
svega umna, fizička i osećajna usamljenost, a što se povodom nje pominju
Englezi, to je zato što sam stekao utisak da je na luteranskom Zapadu
biti star, usamljen i nemoćan jedva nešto bolje nego biti mlad, debeo i neoprezan
među ljudožderima.
Na prvi pogled
ovo izgleda protivurečno. Britanija je zemlja starih običaja, starih
ideja, starih predmeta i starih ljudi. Starost bi se ovde morala lepo
provoditi. A ne provodi se. U čemu je stvar? Možda u tome što se o
običajima ne misli jer se podrazumevaju, idejama se malo ko bavi jer
je beskorisno – uostalom, sve su ih već prigrabili Germani i Sloveni
– s predmetima se trguje ako ih nije spasao kakav muzej, a o smrti se
ne govori jer je neučtivo. A ako se o smrti govori, kako da se za starost
zna? Kako da se ona učini manje nepotrebnom, manje nenesnošljivom, manje
– starom?
Ovo je, takođe,
zemlja čija se porodica – ono što u Evropi nespojive ljude spaja manje više ubedljivim krvnim nitima i mitovima – sastoji mahom od roditelja
i dece ispod šesnaest godina. Puritanski odgoj zahteva da dete na noge
stane čim dovoljno ojača da ga u trku odvedu najunosnijem poslu, od
koga se, krupne reči ako odbacimo, život ove civilizacije i sastoji.
Šesnaestogodišnjaci zasnivaju porodice pre nego što naš mladi Živorad,
pogotovu ako je povlašćeni pripadnik socijalističkog građanstva, uopšte
shvati da je rođen i da ga taj srećni fakat obavezuje i na nešto drugo, a
ne samo na mučko zloupotrebljavanje roditeljske ljubavi. Pre vremena
u „svet svih mogućnosti“ prognani, kad u njemu, često bez roditeljske
potpore, sazru, ne osećaju oni prema tim, u međuvremenu prerano ostarelim
roditeljima, nikakvu obavezu, koja nas na duševnom Balkanu prinuđuje
da našim majkama, posle muka oko nas, dopuštamo da se muče i oko naše dece.
Dva sveta, onaj
mladih i proizvodnih, i onaj starih i neproizvodnih, razdvojeni su
bioloskim zidom neprobojnijim od socijalnog ili rasnog. Dok mladi
stare, stari umiru po državnim ili dobrotvornim rezervatima ili rentiranim
sobama opustošenih gradskih kvartova. Imućniji obezbeđuju sebi bolje
azile. Usamljenost je ista ali je pozlaćena. U svim slučajevima, međutim,
naša toliko hvaljena potreba za slobodom, nezavisnošću i privatnošću,
plaća sada svoju tešku ali pravednu cenu.
Ravnodušnost je
odlika engleske građanske klase kod koje je, usled društvenih ambicija,
smisao za budućnost jači od osećanja za prošlost. Aristokratska porodica,
u kojoj se po tradiciji živi više od prošlosti nego od budućnosti, bliža
je našoj, uljuđenoj mesavini patrijarhalne zadruge i sicilijanske mafije.
Radničke familije su na sredini, kao i klasa, uostalom. Poštuje se
prošlost od koje se beži, a prezire budućnost kojoj se teži, ali su starci
tu i biće tu sve dok radnik ne postane građanin kome proslost više neće
biti potrebna. Zato ćete samo po radničkim i aristokratskim domovima,
po zaštićenim ćoškovima, sretati ljubazne staramajke koje pamte generalni
štrajk i Burski rat ili ostarele tetke koje su došle u posetu a ostale
da umru. Na tim mestima u većini dobro stojećih građanskih kuća videćete
samo pse i mačke.
Zato je moja iskrena
poruka Živoradu, ako bez posla ostane, a odluči ovde da ga potraži:
Živi ovde, ali stari
u svojoj zemlji!
No comments:
Post a Comment