Sabrana
pisma iz tuđine 8 deo, Laguna, Copyright © Borislav Pekić
FANATIZAM ILI POSTOJANOST UVERENJA?
Bubonska kuga
koja je u srednjem veku harala Evropom pobila
je trećinu njenog stanovništva. Španski grip s kraja Velikog rata
takođe je odneo svoje milione. Bezbroj se ljudi podavilo u katastrofalnim poplavama, izgorelo u lavi oživelih
vulkana, poginulo u zemljotresima
i pomrlo od gladi na besplodnoj zemlji i pod suvim nebom sušnih
godina. Takozvani neizbežni, pravedni, odbrambeni, oslobodilački –
kako se već sve zovu – ratovi uvećavaju zbor mrtvih do zastrašujućih razmera.
A ukoliko sve brže i udobnije putujemo i sve bolje i više proizvodimo,
saobraćajne i industrijske nesreće sve više postaju neobjavljeni rat
sopstvenoj budućnosti.
Ali, kad se sve
žrtve prirodnih i neprirodnih nesreća saberu, još uvek ih je manje od
žrtava ljudskog fanatizma. Tako se fanatizam, kao radikalan oblik nerazumevanja,
nepoznavanja i nepriznavanja drugih, javlja istovremeno i kao moćan
inspirator istorije i kao njena najteža prirodna katastrofa.
Siromašna prelja
Žermen u vreme jakobinskog terora izjavila je pred rodoljubivim
svedocima da joj u životu najviše nedostaje roi, kralj. Prelja se na revolucionarnom sudu branila tvrdnjom
da je kazala rouet, vreteno. Fanatizam
je, u ime suda, međutim, stao na stanovište da jednoj prelji u životu više
treba kralj nego vreteno i osudio je staricu na smrt. Hrišćani su bacani
lavovima i iz državnih razloga, ali se ovi ne bi pokazali efikasnim
da nisu podržani fanatizmom rulje u areni. Žrtve verskih, rasnih ili političkih
kultova nisu toliko žrtve samih konfesija,
rasnih ekskluziviteta ili ideologija koliko naše fanatične vere
u njihove apsolutne vrednosti. Pomore, pogrome, masakre i genocide
našeg prosvećenog veka izveo je, razume se, fanatizam, ali bi opasno
bilo poverovati da nekima nije kumovao hladan Razum, ma kako ga, nazvali,
naknadno obilazeći njegova groblja. Jer, u svakom se fanatizmu može
pronaći po neka razumna ali izopačena ideja, i u svakom razumnom poduhvatu
Fanatizam koji čeka svoj trenutak.
Bez izvesne nakaradne
saglasnosti između Razuma i Fanatizma ne bismo mogli objasniti zašto
smo u svom poslednjem, četrdesetogodišnjem miru vodili 130 ratova i
ubili 35 miliona ljudi. Ne bismo razumeli zašto je, u Sovjetskom Savezu,
doktrina koja sebe smatra i racionalnom i čovekoljubivom, najkrupnije
žrtve izabrala među onima koji su je vlastitim odricanjima pretvorili
u realnost. I kako bismo objasnili nastojanja da se, u Nemačkoj
četrdesetih godina, istrebi jedna rasa samo zato što je pri ruci kao
žrtveni jarac prolaznom osećanju inferiornosti velikog naroda s kojim
već stolećima živi?
Okanimo se istorije i vratimo fanatizmima naše svakodnevice.
Etiopska vlada sprečava doturanje hrane
nasmrt izgladneloj pobunjenoj oblasti
Tigra, fanatičnim sredstvima braneći razumno jedinstvo zemlje. U fundamentalističkim se
muhamedanskim državama narodni moral, u osnovi razumna stvar,
unapređuje amputacijom udova. Poljak, otac Popeluško, zadavljen je
od strane fanatičnih pripadnika službe bezbednosti, koji su zastupali
razumnu ideju o razdvojenosti crkvenih i državnih poslova. Fanatični
obožavatelji razumne borilačke veštine kung-fu golim su rukama polomili
vratove stotini provladinih omladinaca u znak protesta protiv zatvaranja
njihovih klubova na Madagaskaru. Lane je bivši policajac iz Cvajbrikena (Zapadna Nemačka) zadužio ljubitelje zabavnih
igara ingenioznim
pronalaskom. Razumnu igru „Čoveče, ne ljuti se” prilagodio je svom fanatizmu
i nazvao je „Ne ljuti se, Jevrejine”. Pravila su ostala ista,
samo je svaka pobeda na igračkoj stazi u obliku Davidove zvezde
označavala gasnu eksterminaciju izvesnog, mahom milionskog broja
Jevreja.
Pitaćete se kakve
to ima veze s nama ili Englezima. Pokušaću da tu vezu pronađem.
O našim fanatizmima
nećemo govoriti. Oni se ovde podrazumevaju. Na Balkan se – u međuvremenu
kolevku tri velike civilizacije – oduvek gledalo kao na povesnogeografsku
prašumu strasti kroz koju je Razum teško
krčio put. Mi se nismo vređali, i sami svesni svojih preteranosti,
iako smo ih radije zvali – doslednostima. Englezi su, međutim,
na svoju razumnost veoma i s pravom ponosni. Čak i bez obzira na to što
ju je ponekad drugi morao da plati. Ali ih ponekad valja podsetiti
da je, u vreme svog revolucionarnog rađanja, taj isti Razum fanatično
spaljivao nevine žene kao veštice i da je čuvena zdravorazumnost vođe
te revolucije, O. Kromvela, bila jedan od najfanatičnijih proizvoda
svog doba. A da protestantski propovednik iz Severne Irske, g. Džordž Sivrajt,
još uvek javno predlaže da se svi katolici živi spale.
Kada sam engleskom
prijatelju, koji je događaje na Kosovu objašnjavao našim urođenim fanatizmom,
našom balkanskom nerazumnošću, skrenuo pažnju na ljubitelja lomača,
g. Sivrajta, on mi je mirno rekao: „A ne, to nije fanatizam.” „Nego šta
je?” upitao sam, iskreno radoznao. „Možda malko preterana – postojanost
uverenja,” rekao je on.
Stižemo tako do jedne od ređih podudarnosti između nas i Engleza i do osobine koja, pravedni da budemo, sve nacije krasi
podjednako: vlastite mane imaju uvek
lepša imena od tuđih, i uvek bolje razloge od tuđih, a ponekad umeju
da se pretvore i u vrline. Eto zašto je nečija postojanost za mene fanatizam,
a moj fanatizam – postojanost mog karaktera.
No comments:
Post a Comment