Sabrana
pisma iz tuđine 15 deo, Laguna, Copyright © Borislav Pekić
DAN POBEDE ILI DAN OPOMENE
U utorak, 8. maja
1945. godine, „Gardian“ je objavio: „Rat u Evropi je završen bezuslovnom
kapitulacijom Nemačke. Pobedu će zvanično proglasiti premijer radio-porukom
u tri sata posle podne, a u devet uveče govoriće kralj. Današnji dan
smatraće se Danom evropske pobede.“ I zaista, u tri sata posle podne
predsednik britanske vlade Čerčil uverio je svojim poletnim govorom
i poslednjeg skeptika na Ostrvu da je rat u Evropi završen. Ali, on je
pokušao da Britance i sve nas ubedi i u nešto drugo, na šta ga nikakva pobeda
nije mogla ovlastiti: „Siguran sam“, rekao je on, „da su time čovečanstvu
otvorene mnogo bolje mogućnosti nego ikad u istoriji. Svetlost pred
nama gori snažnije i sija svetlije nego ikad. Pođimo k njoj svi zajedno!“
Ne treba trčati
pred rudu i ovu priču pa reći da je, čim je njegov glas utihnuo u eteru, svako
k toj svetlosti pošao sam za sebe, i da je većina putnika u svetlost, svetliju
nego ikad, vrlo brzo primetita da ova iluminacija budućnosti nije baš
tako jaka i tako svetla kako je stari državnik pretpostavljao.
U času kad je
Čerčil tog slavnog popodneva stao pred mikrofon da objavi početak novog
zlatnog veka, svetlost je većem delu čovečanstva možda tako i izgledala,
gledana iz ratne tmine, pa nikakvo čudo nije što je taj vitlejemski
dan, dan novog rađanja sveta, dočekan i proslavljen veličanstvenim veseljem,
tek nešto skromnijim od onog kojim su Amerikanci ispratili prohibiciju,
i kome su jedino stari, predostrožni ljudi mogli prebaciti da ni blizu
nije onako veseo kao dan mira 1918, od koga su se pomalo uzdržavali samo
oni čija će porodična imena, sa azijskog ratišta, još neko vreme puniti
čitulje listova, i prisebniji od vladinih činovnika koji su znali da
će za geografski malerozne narode početak opšte slobode biti i početak
njihovog drugog i znatno dugotrajnijeg ropstva.
Onima koji su govorili
da je osamnaeste sve bilo uzvišenije, čistije, lepše i radosnije, mogli
smo kazati: „Tri puta obmanuti ne možemo biti.“ Onima čiji su dragi na
Dalekom istoku još umirali, mogli smo reći: „I vi ćete imati svoj Dan
pobede.“ Onima koji će po drugi put biti porobljeni, nismo morali
ništa kazati. Oni nas se nisu ticali.
Otada je prošlo
četiri decenije. Ovog maja je u Evropi svečano proslavljena
četrdesetogodišnjica Dana pobede, za koji smo želeli, ma kako divotan bio,
da se više nikad ne ponovi, no koji je slavljen s jednim okom širom otvorenim
za mogućnost da se uskoro opet može poželeti. Jer svi govori, što su povodom
tog dana održani, više su se bojali budućeg rata nego što su se mirili s
uspomenama na protekli. Afera Bitburg to je samo potvrdila.
Šlampavošću administracije,
čuvene po tome što sve što radi čini sumarno i odoka, više slučajno nego
hotimično, predsednik je Regan doveden u neugodnu situaciju da
opraštanje rata novom savezniku Nemačkoj počne posmrtnim pozdravom
četrdesetorici starih SS-ovaca sa Ardena, potencijalnih ratnih
zločinaca, na vojnom groblju u Bitburgu. Čin pomirbe nije sporan.
Očigledno je da ne možete večno svoje pobede slaviti s nogom na vratu
poraženome, pogotovu ako je ovaj postao u međuvremenu vaš najodaniji
i najpouzdaniji saveznik. Ne možete ga neprestano podsećati da je
grešnik, najpre što je rat otpočeo, a potom – još više – što ga je izgubio.
I mi smatramo da je u pravu, ma šta mu je deda tokom rata počinio, sedamnaestogodišnji
Nemac iz Landaua, koji je rekao: „Sit sam te nemačke krivice! Ja ne mogu
biti odgovoran za stvari koje su se dogodile kad su i moji roditelji
bili deca.“ Razume se da ne može. Razume se da ne sme. Međutim, da li je
opraštanje ratnih grehova njegovom dedi i ceremonijalno predavanje
istorije zaboravu moralo početi baš od SS-a?
Kad je predsednik
Miteran s kancelarom Kolom odao nemačkim i francuskim žrtvama bitke
kod Verdena poštu, niko nije protestovao. Ubice i pobijeni s obe strane
dobili su jednake počasti. S Bitburgom je planula afera. Regan je
ostao nepokolebiv i u Bitburg otišao. Neka mi bude dopušteno reći,
možda manje zbog prošlog koliko zbog budućeg rata, u kome će Nemci zajedno
s mladićem iz Landaua opet biti potrebni.
To je prva opomena.
Druga se odnosi
na zemlje za koje kraj rata nije bio i kraj ropstva. Državljanin jedne
zemlje koja je 8. maja 1945, takođe pobedila, rekao mi je oporo: „Ja nemam
šta da slavim. Nemačka je pobeđena pre četrdeset godina, a ja još uvek nisam
oslobođen čak se za mene više i ne ratuje.“
Dodajmo alarmantnim
momentima proslave i onaj najgrozniji: otkako smo, u tri sata posle
podne 8. maja 1945, ugledali šansu kakvu kroz čitavu istoriju nismo imali,
otkako nas je preko BBC-a tog popodneva zabljesnula svetlost budućnosti
kakvu do tada nismo videli, vodili smo 130 ratova i pobili 35 miliona
ljudi. A mnogi narodi još stenju pod tuđom ili vlastitom tiranijom.
Tokom rata i
odmah posle njega još je i bilo jasno zašto smo se borili. Ratni
su ciljevi, bar oni o kojima se javno moglo govoriti, reljefno bili
definisani. S vremenom, međutim, kao da se taj reljef s ciljeva izlizao
i oni su utonuli među one ciljeve o kojima se nije javno moglo govoriti.
Ciljevi su iščezli, ostao je samo jedan besmislen rat. Jednom je odgovoreno
na pitanje zašto smo se borili. Došlo je vreme da se okanemo slavlja neiskorišćenih
pobeda i pitanje ponovimo.
No comments:
Post a Comment