Sabrana pisma iz tuđine 25 deo,
Laguna, Copyright © Borislav Pekić
DEČAK VINSLOU, PRAVO I PRAVDA
Nedavno sam na
britanskoj televiziji gledao jedan stari film pogodan da pomoću njega
uđemo u današnji komentar, sa setnom svešću da je 1985. godina minula,
ali da je sve što u njoj beše rđavo ostalo i za 1986.
Trinaestogodišnji
Vinslou, kadet Britanske pomorske akademije, biva nevin optužen da je
drugu ukrao novac i iz škole kao beščastan izbačen. Verujući u sinovljevu
nevinost, dečakov se otac s presudom ne miri. Unajmljuje najboljeg londonskog
advokata i protiv Krune, ovdašnje države, pokreće proces. Posle dugotrajne
borbe, završene u Domu lordova, koja je britansku javnost podelila na
pristalice i protivnike presude, pravda pobeđuje i država je primorana
da svoju odluku povuče.
Rekao sam da je
pobedila Pravda. Nisam rekao – Pravo. Jer između Prava i Pravde postoji
razlika od koje često zavisi i ljudski život. Ona nije u tome što Pravo
često nije u pravu, a Pravda je to uvek, već možda u tome što je Pravo uvek
samo ljudsko, a Pravda u sebi ima i nečeg više nego ljudskog.
U svakom slučaju,
dečak Vinslou je do svoje pravde došao, a s njim i mi do svoje teme.
Kako nas ima sve
više, a život je sve zamršeniji, problem njegove organizacije i međusobnog
usklađivanja individualnih i grupnih interesa, a u višenacionalnim
zajednicama i onih nacionalnih, postaje sve teži, a uloga države,
koja ovu funkciju obavlja, sve veća. I baš u doba porasta individualizma i
svesti pojedinca o neprikosnovenost njegove slobode i njegovih interesa,
čovek sve više postaje zavistan od države, po prirodi svojoj protivrečne
takvoj svesti i zatočniku sveopšte unifikacije. Ona taj zatočnik nije jedino
iz načela po kome je celina pretežnija od svakog dela ponaosob i opšti interes
važniji od posebnih, već prosto stoga što se s velikim brojem lakše operiše.
Ukoliko je broj veći, manje je državnih radnji potrebno da se s njim
računa, manje ima odstupanja, manje izuzetaka i manje neizvesnosti
u pogledu rezultata. Država zato teži svođenju svih razlika na minimum
i kad ih iskreno garantuje, pogotovu ako ih garantuje prividno, a
stvarno žudi za unifikacijom.
Želimo, dakle,
da budemo sve slobodniji, ali pošto istovremeno hoćemo i da nam bude
sve bolje, sve više se sa državom mirimo, sve više postajemo njeni robovi,
jer jedino ona može učiniti da nam stvarno i bude bolje.
Sukobi između
jedinke i države sve su češći, slučaj Vinslou se umnogostručava. Kako je,
bez obzira na nezavisnost sudstva, u mnogim zemljama krajnje sumnjiva,
država ta koja, na vašu tužbu, samoj sebi sudi, ovaj položaj jedinki ne
obećava pravdu, a praksa dokazuje da je sa državom neki sudski spor dobiti
mnogo teže nego joj izvući bilo koju drugu povlasticu.
Razlozi su i psihološke
i praktične prirode, te leže u samoj suštini Moći. I najliberalnija
je država, kakva je po svojim institucijama Velika Britanija, naslednica
samodržalaštva i bogomdanosti drevnih monarha. A ono što drži da predstavlja
celinu, pa u neku ruku je i predstavlja, uvek je sklono da svoje interese,
skrivene pod imenom te celine, stavlja iznad neskrivenih interesa
pojedinaca. Već i psihološki država nije na povlačenje spremna. I valja
je na to prinuditi. Praktični je razlog u tome što i najliberalnija
država, o diktaturama da i ne govorimo, počiva na izvesnom autoritetu,
čije potkopavanje obaranjem njenih odluka vodi nepoštovanju, a ovo nepokornosti.
Nijedna država ne mari da je građanin uči bilo čemu. Pa ni Pravu i Pravdi.
Na to je takođe, moramo prinuditi.
Kakve su, dakle,
naše šanse u građanskom sporu sa državom? (Jer, u onom drugom, povesnom,
najčesće je to bila – batina.)
U načelu male
ali ne i nepostojeće. Zavise od tipa države i od tipa ljudi s njom u sporu.
U demokratskim porecima one su veće, a ako ga vodi strpljiv i uporan
čovek, kakav je bio otac dečaka Vinsloua, mogu one biti i znatne. U nedemokratskim,
ne znam. Tamo se sporovi protiv države ne vode. Tamo ih država vodi protiv
svojih građana.
Govorimo stoga
o šansama tamo gdje se takvi sporovi vode, pa i dobijaju. Pravdu
možemo izvojevati ako ispunjavamo tri bitna uslova:
A – da smo zbilja
u pravu;
B – da nam se to
prizna;
C – da imamo mnogo
novaca.
Advokati su ovde
vraški skupi. Neke je sporove mnogo jeftinije bez advokata izgubiti
nego ih s njima dobiti. Otac dečaka Vinsloua nije bio bogat. Kako je onda
izdržao troškove skupog spora i još skupljeg branitelja? Imao je lepu
ćerku koja se za branitelja udala, te troškovi odbrane nikad nisu bili naplaćeni.
Problem je, nažalost, u tome što mnogi od nas nemaju ćerke, a ni sa novcem
ne stojimo baš najbolje. Kako onda doći do pravde? Postoji samo jedan
pouzdan način:
sve treba učiniti
da ona čoveku ne bude potrebna, a to je već moguće postići na dva načina –
ili nikad ništa ne učiniti zbog čega bi vam nečija pravda trebala, ili sve
učiniti da vi budete onaj ko tu pravdu deli.
Šta se više isplati,
znaće se na kraju, ako ga bude.
No comments:
Post a Comment