Sabrana pisma iz tuđine 38 deo,
Laguna, Copyright © Borislav Pekić
ISTORIJA, NACIONALNI PONOS I ENGLEZI
Nikad nisam razumeo
ushićenost mojih skolskih udžbenika narodnim pesništvom i naših očeva
kosovskim porazom. Ne tvrdim da pogibija od godine 1389. nije bila divotna,
da poraz nije bio veličanstven, ali uprkos svim moralnoduševnim razlozima
– koji će možda na nebu biti od neke važnosti, a na zemlji su samo od štete –
niko me ne može razuveriti u to da potpuna pobeda nad Turcima ne bi
bila još veličanstvenija. Racionalna Evropa je to osetila. Pogrešna
vest o našoj pobedi stavila je u radostan pokret zvona prestolničkih
bogomolja. Kad se za naš slom saznalo, zvona su prestala zvoniti. Privremeno
oslobođeni briga oko države, mi smo se bacili na kovanje stihova o njenoj
propasti i guljenje proje, odvajkada namenjene sužnjima i pesnicima.
Da smo na Kosovu pobedili, nemački bi se pesnici i književni eksperti
svakako manje oduševljavali našom narodnom maštom i njenim poetskim
tvorevinama, ali bi nas njihovi vojnici, godine 1941, možda teže pobedili.
Hoću da poverujem kako bi, u zamenu za jedan potresan ciklus narodnih
pesama, dobili manje potresnu istoriju. Nije sigurno – na Balkanu
ništa nije sigurno – ali je moguće. A na vama je da cenite šta je od toga
pretežnije.
Priznajem,
doduše, da se u našem nepraktičnom odnosu prema kosovskom porazu, i
našoj nebeskoj filosofiji povodom njega, krije i jedna korisnija,
pragmatičnija odlika narodnog karaktera. Ona koja ume da od nevolje
napravi vrlinu. Ona koja hoće da od svake štete ima bar neku, ma kako
malu, vajdu.
Još gore ću u vašim
očima proći ako kažem da ni slavnim 27. martom 1941. nisam baš naročito ponesen,
iako sam, sa jedanaest godina, u antipaktovskim demonstracijama
hapšen od policije, čiji je šef bio moj otac. Jeste da nam je na 27. martu
čestitao lično g. Čerčil, rekavši u britanskom parlamentu da je toga
dana Jugoslavija našla svoju dušu. (Opet ta naša nesrećna, kosovska
duša!) Jeste da je ona tu neku dušu našla. Ali je cena bila prilična. Našla
je dušu i izgubila državu. I dva miliona ljudi povrh toga. Toliko joj
je trebalo da ponovo nađe državu, pitanje duše ovaj put ostavljajući
nešto po strani. Jer, država od duše ne živi. One najmoćnije nikad je nisu ni
imale. Država bez duše jedan je od najpoznatijih istorijskih fenomena.
Duša bez države takođe je moguća. Ali je duševna država – fikcija ili ruina.
Ne znam u kojoj
meri ispravno gledanje na vlastitu istoriju određuje nečiju sudbinu,
ali da se u njemu, u tom gledanju, ogleda narodni karakter, oduvek je
bilo poznato.
Englezi se svojom
istorijom ponose. U redu, imaju i čime. Istoričari, pa i engleski,
nešto su uzdržaniji, u kolonijalnom pitanju naročito, ali ko sluša zamlate!
Čak i najoštriji kritičari kolonijalne politike, načelni protivnici
imperijalne ideje, ako ih dobro pritisnete, reći će vam da su oni, doduše,
bezrezervno protivu kolonijalizma, ali, sve u obzir uzevši, da su ga
Englezi praktikovali bolje, umnije i pravednije nego iko drugi.
Ako ih dalje poterate, uskoro će vam oduševljeno pričati o procvatu Indije
pod engleskom kolonijalnom upravom –za razliku od krvave konfuzije
u slobodnoj Indiji – i vi ćete, ako ste sebični, zažaliti što se, umesto
nekorisnog pesnika Bajrona, na Balkan nije iskrcao mnogo upotrebljiviji
osvajač Afrike, Sesil Rod. Ko zna, možda su u pravu. Pitam se, međutim,
kako neko ko rđavom smatra svaku vlast nad drugim narodom – Škote i Irce
isključujući – svoju vlast može smatrali dobrom. A eto, vidite, Englez to
sasvim lepo može.
Čudesan odnos Engleza
prema svojoj istoriji najbolje se vidi u razmišljanjima o Kromvelovoj
revoluciji. Nijedan ne voli što se ona uopšte dogodila. Za svakog
Ostrvljanina revolucija je uglavnom kontinentalna glupost. Pa
pošto bi preferirali da je nisu imali, ponašaju se kao da i nisu. Na zlobnom
terminu „engleska revolucija“ insistiraju Evropljani da bi bar u
nečemu Engleze izjednačili sa normalnim ljudima. Ugurati jednu krvavu
revoluciju u englesku povest, u kojoj je izgled legaliteta primarna
osobina i povod opštoj gordosti, znači napraviti im pakost. Jer, ono
što je na Kontinentu revolucija, haos, obračun, opšta makljaža, ovde
je – legalni prevrat. Engleska revolucija je parlamentarni poduhvat,
samo su evropske revolucije ilegalne. Zato su nepromišljeni Francuzi
svog kralja smakli, svirepi Rusi svog ubili, neuračunljivi Srbi svog
kroz prozor bacili, a Englezi Čarlsa I samo smrću kaznili. Nijanse
su značajne. Prvo je svinjarija, drugo zločin, u srpskom slučaju glupost,
a engleski je primer jednostavno – pogubljenje.
Englezi o svojoj
revoluciji pišu manje zato da bi se o njoj više znalo, a više da bi se
znalo o razvitku njihove parlamentarne Istorije. Nikakvih jubileja
ili proslava te revolucije nema. Ne slavi se, na primer, dan kada je pogubljen
kralj, što je razumljivo u monarhiji, ali se ne slavi ni sama revolucija,
iako se smatra da je ona stvorila modernu Britaniju. Ja mislim da Englezi,
duboko u duši, svoju revoluciju smatraju porazom, što ona i jeste.
Kao i svaka revolucija. Sila je uvek oblik nekakvog poraza, u prvom
redu poraza mogućnosti da se ista stvar obavi bez mrtvih.
Englezi se, takođe,
ponose porazom kod Dankerka, ali ga ne proslavljaju. Ne slave ni poraz
od naroda Zulu, jedan od najvećih u narodnoj istoriji. Francuzi ne
slave Voterlu, nego 1918. Nemci ne slave poraz kod Moskve, nego pobedu
kod Sedana. Rusi Staljingrad a ne Smolensk. Mi Srbi slavimo Kosovo. I
drugi narodi naše zajednice imaju svoje poraze na koje su odnekud
ponosni. Istorijske nesreće koje ih ushićuju.
A šta je, do đavola,
s našim pobedama?
No comments:
Post a Comment