Sabrana pisma iz tuđine 43 deo, Laguna, Copyright © Borislav Pekić
TVRĐAVE IZOBILJA I NIČIJA ZEMLJA BEDE
U filmu Trkač po oštrici brijača dva sveta
žive naporedo, jedan iznad drugog, kao u zgradi sa spratovima, svet
bogatih i moćnih gore, u raju tehnološke i estetske savršenosti, i svet
bednih, bespomoćnih dole, u paklu zemaljskih nesavršenosti, po čijem
nerazbirljivom haosu padaju kisele kiše. Otrovne izlučevine izobilja
i savršenstva kao izmet pokrivaju ničiju zemlju bede.
To je film, fikcija,
umetnost. Njujork nije fikcija, nije umetnost. To je najveći grad našeg
sveta i, avaj, možda slika sveta naše dece. U toj metropoli materijalističke
civilizacije, pod mrtvim kamenim okom Statue slobode, ohlađene
uspomene na Francusku revoluciju, usred brisanih prostora bede, nasilja
i nesreće, gde po ruiniranim višespratnicama, bez struje, vode, kanalizacije,
žive nezaposleni otpaci industrijskog progresa, društveni bogalji
i osuđenici na život, u krajevima proglašenim za neprohodne, gde svako
ko se usudi proći rizikuje da bude ubijen i opljačkan, postoje rajske
oaze, ultramoderni oblakoderi, tvrđave izobilja. U njihovim pasažima
skupe su i otmene radnje, u kojima se može dobiti sve što je za život
potrebno, pa i ono što nije, ali bez čega i ono što jeste ne bi mnogo vredelo.
Tu vas greju veštačkim suncem Floride i rashlađuju ozonom Stenovitih
planina. Na raspolaganju su vam svi servisi koji rad čine suvišnim. Na
izlazima su teško naoružane straže, snabdevene najsavremenijim
sredstvima za kontrolu i odbranu prilaza, uključujući i jedno
savršeno ljudsko sredstvo – okrutnost i bezobzirnost. Ali, vama ti prilazi
i nisu potrebni. U ničiju zemlju bede ne smete, a i nemate volje da idete.
Na posao ili zabavu odlazite helikopterima s heliodroma na krovu
vaše palate koji je istovremeno i krov vašeg sveta.
Nejasno je samo
šta se sa prozora vidi. Pretpostavljam da su prozori apartmana dovoljno
visoko da se beda ne vidi, ili da prozora uopšte nema, nego da se preko
lažnih prozora prema stvarnosti puštaju hologrami izobilja u boji.
Preranom mi se, naime, čini mogućnost da se beda unaokolo vidi, ali da
se ne razume, niti ikoga tiče.
To je Njujork, ali
i slika budućnosti naših gradova ako se društvena, materijalna, duhovna
i moralna polarizacija nastavi tempom kojim se odvija u poslednjih
nekoliko decenija, čak i u gledanju na polarizaciju postoji polarizacija.
Ljudi se dele na one koji su za nju, i na one što su protivu nje. One što
drže da je proces bipolarnog razdvajanja neizbežan, pa se mora potpomoći
i kontrolisano sprovoditi, i one koji veruju kako još ima vremena da
se on kontrolom zaustavi, ili bar ublaži. Između dve nepomirljive strane,
polarizovani svet i dalje nastavlja da se polarizuje. Njegova binarnost
postaje status quo naše civilizacije.
Nije posredi samo podela na bogate i siromašne, srećne i nesrećne,
zdrave i bolesne, bele i ostale, Sever i Jug, Zapad i Istok, kapitalizam
i socijalizam. U toku je dublji i komplikovaniji proces unakrsnih
spajanja i prožimanja raznih vrsta i oblika te polarizacije. U toku
je spontano obrazovanje novih, po prirodi stvari – nezamislivih saveza.
Bogataši jedne strane bez političke vlasti, na drugoj nemaju bogatstvo,
ali imaju vlast; na obe imaju moć koja ih ujedinjuje. Bogati Juga bliži
su bogatašima Severa nego vlastitoj sirotinji. Uspešni crnac udaljeniji
je od neuspešnog crnca nego od belca koji je uspeo. Ko ima rak, a Nemac je
i imućan, bliži je siromašnom Kinezu s rakom, nego zemljaku koji rak
nema ali ima mnogo novaca.
Zanemarimo li
bizarne uzorke polarizacije, daćemo jednu anketu pa pohitati nespokojnom
zaključku.
U vrhu omiljenih
ličnosti, u Velikoj Britaniji, nikad nećete zateći gđu Tačer. Ona je u
vrhu popularnosti u Jugoslaviji. Zar to nije neobično, čak i ako se
prihvati da je svakom pametnom čoveku tuđi predsednik vlade uvek bolji
od vlastitog. Ali, na jugoslovenskoj skali omiljenosti ponosno figuriraju,
i to u samome vrhu, i Ronald Regan, i Homeini, i Gadafi. Figurira,
dakle, naročiti tip, model ljudi.
Oni su uvek jaki, odlučni, nepokolebljivi. Svejedno što ta snaga može
bili u neobaveštenosti, odlučnost u brzopletosti, a nepokolebljivost
samo alibi za tvrdoglavost, oni će uvek dobiti veću podršku od bilo kog
drugog modela državnika. I to, paradoksalno, ne podršku onih koji su
jaki i sami, nego onih s drugog, suprotnog pola ljudskog karaktera: uvek
će biti miljenici – slabih (čak i onda kada upravo snaga prvih druge
čini slabim). Jer, oni ne predstavljaju toliko moć sami po sebi, koliko
našu žudnju za njom, naš pristanak da pre budemo osrednje zadovoljni
robovi nego nezadovoljni slobodni ljudi.
Ova moć, što se poštuje,
obožava, o kojoj se sanja, ispod svih spoljnih polarizacija, na koje
trošimo najviše vremena i energije, ostvaruje nevidljivo jedinstvo
među svim našim suprotnostima, da ih konačno svede na osnovnu: na polarizaciju
između onih što moć imaju i onih što je nemaju. Na one koji mogu i one koji
ne mogu. Razume se, i ovde važe izvesne podele. Oni koji mogu dele se na
one koji mogu sve, i na one što mogu tek ponešto. Oni koji ne mogu, međutim, ni
na šta se ne dele. Oni, jednostavno, ne mogu. Sve ostale podele, rasne,
klasne, verske, pa i biološke, pred ovom se povlače i ovoj prilagođavaju.
Ova dva pola sve razdvaja, a spaja opet – moć. Prvi žele da je sačuvaju,
drugi da je uzmu. Vaš je komentator izuzetak. Niti ima moć, niti je
želi. On ekscentrično misli da je ponekad bespomoćnost najveća moć koja
je čoveku dostupna.
No comments:
Post a Comment