Sabrana pisma iz
tuđine 48 deo, Laguna, Copyright © Borislav Pekić
DURBINSKI POGLED NA SVET, ILl SEDAM DANA
KOJI NISU NIKOG POTRESLI
Britanska se novina
može uporediti s durbinom koji u svom mehanizmu ima dve protivrečne
mogućnosti. Ono što osmatrate možete približiti ili udaljiti, zavisno
od toga tiče li vas se ono što se na njegovom drugom kraju zbiva. U radikalizaciji
ovih mogućnosti, legenda veli da je lord Nelzon bitku kod Trafalgara
započeo zato što je naređenje da se u boj ne upušta primio držeći durbin
na svom slepom oku. Naređenje nije izvršeno, ali je bitka dobijena.
Naređenje se tada postiđeno povuklo u nepouzdan mit, a pobeda ponosno
ostala pouzdana činjenica. Samo, udaljavanje otrovnice durbinom
nikog ne spasava od njenog ujeda. Kao što Britaniju od rata nije
sačuvao jednodušni napor štampe da umanji opasnost od ponovnog naoružanja
Nemačke. Izmedu 1918. i 1939. engleska je štampa posmatrala Evropu
kroz naopako okrenut durbin. Kad je ovaj najzad kako valja upotrebljen,
bilo je kasno.
Durbinski manir
britanske štampe najbolje se vidi u nedeljnicima, no s bitnom razlikom
od evropskih. Dok u nemačkom nedeljniku vidite šta se sve za sedam dana
po svetu dogodilo, u jugoslovenskom čak i zašto – premda ne uvek i šta
– iz engleskog ćete saznati uglavnom šta se za tih sedam dana nije dogodilo.
U stvari, možda i jeste, samo se to Engleza ne tiče.
Džon Rid je o
boljševičkoj revoluciji napisao Deset
dana koji su potresli svet. Knjiga je proročanska. Ja se zbog tih deset
dana još i danas tresem. Od Rida smo saznali mnogo o 1917. godini,
ali malo o tome dokle će ona mnoge dovesti. Ovde je, na sreću, reč o drugim
danima, drugoj zemlji. Dana ima sedam i oni nikog nisu potresli, jer se
sve događa u Britaniji. Oni su komentarisani u „Sandej Tajms“-u od
1. 2. 1987. na 88 stranica, jedinog lista u Evropi za koji, izgleda,
rat još nije dobijen.
Prvi svežanj
sadrži najvažnije vesti nedelje. Zaključujem po tome što se sastoji pretežno
od reklama. Od domaćih vesti prioritet je dat ubistvu supruge teroriste
Makklinčija, koju su dvojica drugih terorista izrešetali dok je kupala
dete, i opštoj zabrinutosti za sudbinu g. Teri Wajta, koga su oteli
treći teroristi dok je sa četvrtima pregovarao. Tu su i rezultati ankete
koji dokazuju da Englezi opasnost od side smatraju ozbiljnijim državnim
problemom od nedovoljnog obrazovanja, niskih penzija, slabe narodne
odbrane i nesigurne spoljne politike, ako ova postoji. Saznajemo,
takođe, da su brade opet u modi. Prelazeći kroz povest ljudske fizionomije
s lica svetitelja, preko obraza mudraca, na likove bandita, i obrnuto,
dve najčuvenije britanske brade pripadaju danas poretku. Crkvi brada
g. Wajta, koji hoće da od vere načini svetsku policiju, i vlasti brada
g. Andertona, koji želi da od policije napravi svetsku veru. Posle
smrti Karla Marksa, uzor-brada nereda još se traži. Najsudbonosnija
vest iz sveta je činjenica da su Engleskinju, gđu Hilari, u Italiji silovali
policajci. Engleze, koji ovakve stvari nerado preduzimaju i dobrovoljno,
zaprepastilo je silovanje. Italijane što gđa Hilari o tome govori
otvoreno, a mene što je vest dobila prednost nad teškoćama Regana s američkim
narodnim predstavnicima i teškoćama Gorbačova s ruskim narodom. Na
tako nešto nisam navikao. U našim novinama na prvoj strani možete
pročitati samo šta se u tuđini zbilo s našim državnicima. Za građane
ili ne znate, ili saznajete sa sedme strane, u opasnom srodstvu sa sedmom
rupom na svirali.
U drugom svežnju
domaći bi komentator verovatno izabrao veseliju temu, ali ja, kao
stranac, biram članak g. Brajena Woldena o nemogućnosti socijalizma
u Britaniji. Zašto g. Wolden drži da je socijalizam ovde nemoguć?
Zato što u njega niko ozbiljno ne veruje. Čak ni socijalisti. Bojim se
da g. Wolden barem u dve tačke nije u pravu. Tačno je da u socijalizam ne
veruju socijalisti, ali veruju – konzervativci. U Britaniji, zapravo,
u socijalizam ozbiljno veruju samo ubedeni antisocijalisti. Oni
ga se plaše, pa je to razumljivo. A onda, ko kaže da je za pobedu socijalizma
nužno da se u njega veruje? Ponekad je dovoljna samo pobeda.
U svežnju
posvećenom kulturi najznačajnijom smatram odluku Britanskog muzeja
da na ulaz postavi providne kutije za dobrovoljne priloge. U podne su
kutije već prilično pune i vi ste zadivljeni engleskim razumevanjem
za umetnost. Ali, dođete li rano izjutra, uhvatićete muzejske činovnike
kako novac sipaju u kutije, u očiglednoj nameri da vas na razumevanje
umetnosti ohrabre. Izgubićete nešto od vere u čovekovu velikodušnost,
ali ćete dosta naučiti o njegovom lukavstvu, a možda i sačuvati nešto
para.
Poslednji
svežanj nedeljnika, posvećen poslovnim novostima i finansijskim poslovanjima,
najdeblji je. To je razumljivo. U kapitalizmu se, nažalost, ljudi još
bave sticanjem dobitka, a ne pronalaženjem načina da se pokriju gubici.
Poslednji način obezbeđenje nedavnim sovjetsko-britanskim sporazumom
o naknadi štete britanskim državljanima nanete tokom Oktobarske revolucije.
(Po meni, nešto jednostranim jer ništa ne govori o tome ko će štetu nadoknaditi
Rusima.) Englezi ažurno prijavljuju svoje zahteve. Jedan ljubitelj
muzike, na primer, traži da mu se nadoknadi ulaznica za koncert, koji
se nije mogao održati zbog buke i galame prouzrokovane istovremenim
održavanjem revolucije. Drugi očekuje odštetu za tri riblje konzerve,
što su mu ih neovlašćeno pojeli mornari Crnomorske flote, prilikom
juriša na Zimski dvorac.
Neko ovakav zahtev
može naći pomalo preteranim.
Ja ga nalazim –
presudnim.
Kome nije stalo
do jedne kutije sardina, nikad neće otvoriti nijednu fabriku za njihovu
preradu. A svi znamo šta to znači.
No comments:
Post a Comment