Sabrana pisma iz
tuđine 50 deo, Laguna, Copyright © Borislav Pekić
POVRATAK IZ TUĐINE U TUĐINU
Pre više od dve godine
započeo sam ove komentare na BBC-u s emisijom pod naslovom Pisac i tuđina. Vreme je da se. na kraju
ovog epistolarnog izbora, na temu tuđine vratim i sada je osvetlim s
jedne druge, za slušatelja možda neočekivane, ali opet iskrene strane.
Neke nas mrzovoljne
filosofije uče da je izgnanstvo,
tuđinstvo, nepripadnost, jedini realan način ljudskog postojanja, i da
sve što u životu, mahom uzaludno, preduzimamo ne služi ničem drugom
nego da taj svoj nesrećni neželjeni položaj tuđinca i stranca prikrijemo, a po mogućnosti i zaboravimo.
Tuđi smo svetu koji nam je tuđi, i tu se, prema takvom mišljenju ništa ne
može učiniti.
Ali u prostoru
opšte, prinudne, zadate otuđenosti postoje zone u kojima se ona dobrovoljno
pooštrava. Tuđini voljom ljudske sudbine postajemo to i svojom. Više
načina ima da se dvostruka otuđenost iskusi. Govoriću samo o jednoj
koju su migracije, ekonomske kao i političke, istorijske kao i životne,
poslednjih vekova učinile opštom pojavom. Govoriću o osećanju tuđinstva
proisteklom iz okolnosti da, ma kakvi bili razlozi, ne živite u svojoj
zemlji, sa svojim narodom, u prostorima njegovog duha, mentaliteta,
običaja i jezika. U prostorima što ih je krvlju, gresima i zabludama,
ali i po nekim trijumfom, obeležila njegova istorija.
Svako ko je duže
vremena živeo u geografskoj tuđini zna šta to znači. I koliko, čak i ako
je dobar, život gubi kada se ne živi na pravom mestu, kada se živi izvan
njega, kao što Englezi vele – out of
place.
A pravo je mesto
uvek ono na kome smo porasli. Jer, od sviju tuđina na koje je čovek osuđen,
najsnošljivija je ipak sopstvena. (Ali u smislu u kome je od svih krivica
najlakša – svoja.)
I baš tu za povratnike
iz ove druge tuđine u svoju zemlju, ako se ne vraćaju u mrtvačkom sanduku,
nastaju neočekivane i bolne, ali, sve u svemu, prirodne teškoće.
U britanskom društvenom
životu nema ništa tužnije od kolonijalnih činovnika koji su život proveli
u Indiji – sasvim dobar, uostalom, u poređenju s domorodačkim –sanjajući
trenutak u kome će se u domovinu vratiti i ostatak zemnih dana provesti
sa svojima. A kad taj trenutak
dođe i oni se sa svojima nađu, sve najednom postaje drukčije. Sanjana
idila se ne ostvaruje. Svoji više ne izgledaju kao svoji. Sad su tuđi. Ni zemlja više nije što je bila, ili što
su oni mislili da jeste kad su je napuštali. Sve izgleda drukčije, nepoznato,
strano. Tuđina iz koje se dolazi postaje bliža od te nove tuđine u koju se
ulazi. Prava tuđina, bar u uspomeni, u iluziji, postaje domovina;
prava domovina u surovoj realnosti osećanja – tuđina.
Pisalo se i raspravljalo
o ovom fenomenu. Govorilo se o procesu adaptacije kod povratnika,
pa i o rehabilitaciji, kao da su se repatrirci iz sveta vraćali kao
bogalji koje valja lečiti, kao da ih je svet, ta tuđina obogaljila. U
tome, razume se, ima onoliko istine koliko je ima u opasnosti da, kad joj
se vrati, to obogaljenje dovrši domovina.
Kod Engleza je
značajan udeo u neadaptabilnosti povratnika imalo srozavanje na društvenoj
lestvici, spuštanje na osetljivoj skali materijalnog blagostanja,
ukratko – pad s indijskog slona na engleskog magarca. Plaćao se danak
gubitku uticaja, ugleda, moći, perspektive. Ali, ja mislim da su dublji
razlozi negde dublje: životi se nisu živeli zajedno, iskustva su
međusobno postala tuđa, mišljenja i osećanja prestala su da budu zajednička.
Odlaskom iz zemlje,
iz nje se čupaju koreni koji nas spajaju s poreklom, rodnim tlom, njegovom
istorijom i sudbinom. U tuđem svetu ne nalaze odgovarajuću hranu pa
venu. Puštaju se drugi koreni. Ali oni su lažni, veštački. To su pseudokoreni
alibija. Korenje za priliku. Ono nas siti ali ne hrani. U međuvremenu,
staro korenje truli. Ako niste građanin sveta, a malo je ko od nas rođeni
apatrid, gubitkom tog prvobitnog korenja gubimo i svaku realnu
šansu za povratak. O, možemo se mi fizički vratiti, u svojoj zemlji još
dugo živeti, pa i umreti, ali ništa više neće biti kao pre. Staro se korenje
ne može obnoviti, novo se ne može pustiti. U gustoj, živoj šumi svojih
sunarodnika, duboko u zemlju uraslih, mi ćemo zauvek biti tek suvo,
beživotno drveće.
Nesporazum nije
u tome što zemlja nije spremna da nas prihvati, nego što mi više nismo
spremni nju da prihvatimo. Odbaciti nešto za šta znate da mu pripadate,
teže je nego biti odbačen od nečega čemu se ne pripada i nikad nije pripadalo.
Nije najteža tuđina što su vam je svojim nerazumevanjem nametnuli
drugi. Najteža je ona koju ste svojim nerazumevanjem drugih sami stvorili.
Zato se od onih do
čijeg vam je razumevanja stalo, od onih za koje vam je presudno da ih razumete,
nikada nadugo nemojte razdvajati. Zateći ćete druge ljude. Ako ste
do sada igru morali igrati samo pred svojim neprijateljima, od sada
ćete je morati igrati i pred svojim prijateljima.
A to će biti ona
najveća tuđina koja će vas po povratku iz tuđine čekati.
I tome pomoći
nema.
Sa Crnog mora,
gde ga je Avgust prognao, pesnik Ovidije je pevao: „Učinite da se moje kosti vrate u maloj urni da, iako mrtav, ne ostanem
u izgnanstvu.“ Ovidije, naravno, nije mislio na svoje kosti. Na
sebe je mislio.
Ali, možda je bolje
što se vratio samo u rimsku istoriju.
No comments:
Post a Comment