Sabrana pisma iz
tuđine 55 deo, Laguna, Copyright © Borislav Pekić
BESEDA O DEMOKRATIJI, CIVILIZACIJI I KULTURI
Demokratija
je, ma koliko je smatrali najboljim od svih rđavih vidova ljudske zajednice,
istovremeno i njen najneprirodniji oblik. U prirodi, koja čini genetsku
osnovu našeg postojanja, bili vernici ili nevernici, demokratije
nema. U čoporu majmuna, zna se ko je gazda. Tigar ne treba saglasnost
koze da je pojede, niti se zmija s mišem sporazumeva oko toga ko će čiji
ručak biti. Između mungosa i kobre obed se odlučuje očajničkun ratom,
koji ne poznaje konsenzus, ni pravo veta. A jedno od najbitnijih demokratskih
načela, obezbeđenje prava manjine, jer većina je već i brojem zaštićena,
u prirodi nije poznato. Orao, u apsolutnoj manjini prema jatu jarebica,
ne podleže zakonu većeg broja, i ne pristaje da ga one pojedu, iako mu
demokratija to izričito nalaže. Pravo zajemčuje sila, pravda je uvek za
jačeg.
U humanoj civilizaciji,
demokratija se protivi urođenim svojstvima ljudskog bića, kako je
stvoreno i kroz stoleća naopakom povešću formirano. Takvom biću, već i
po dominatnom dejstvu naslednih egoističnih faktora, više odgovara
autoritarnost nego demokratija. Da ne govorimo koliko totalitarizam
više odgovara totalnim uslovima nove tehnologije života i organizaciji
proizvodnje dobara, nužnih prividno za njegovo održanje, a stvarno jedino
za proizvodnju, pri čemu se pre misli na ekonomičan spoj kapitalizma i
totalitarizma, nego spoj ovog poslednjeg s poslovično neefikasnim
socijalizmom.
Takvo stanje
stvari može biti žalosno, ali se ne sme prevideti ako iskreno želimo da
nam zajednica sledi neprirodan, a ne prirodan put razvoja i tako se
spase paralele sa čoporom tigrova ili brlogom divljih svinja, u kojima
odnose među jedinkama određuje isključivo snaga kandži i kljova.
Demokratija
zahteva odricanje od prirodnih instikata, žrtvovanje osionog
ubeđenja da smo od drugih vredniji, sposobniji, pa prema tome zaslužniji
da od tih drugih budemo bogatiji, moćniji, srećniji, žrtvovanje suverenog
ega neistinitoj ideji ravnopravnosti svih ljudi i njihovom neubedljivom
pravu na svoj deo sreće, slobode i blagostanja.
Izvestan stepen
običajne demokratije mogao se razviti u plemenskom varvarstvu, ali
je, u okolnostima zamršenog savremenog života, njen razvijeniji
građanski oblik nemoguć bez stanovitog nivoa kulture i civilizacije.
Civilizacija je u suštini višestruko preoblikovanje smisla za kompromis
u način života koji dopušta da u njega svi stanemo, gurajući se što manje
i što manje jedan drugome na žulj stajući. Totalitarizam, koji je uvek
i necivilizovan, jer mu se stalno nekud žuri, premda u krajnjem ishodu
uvek kasni, ne mari mnogo za naše žuljeve. Počesto ni noge. Ni kako i gde
gazi, dok ide, dok nekuda gazi.
Drugi bitan
uslov za demokratiju je kultura, ono što građanskoj civilizaciji
daje duhovni smisao. Ako, kao što veli Berđajev, i ekonomija ima svoj
duhovni supstrat, ako njena uloga nije samo u tome da nas nahrani, odene,
snabde izlišnim predmetima i život nam učini udobnim, nego da nam omogući
oslobođenje od materijalnih briga i posveti duhovnim, pogotovo takav
smisao ima demokratija kojoj je misija i dužnost da različite, protivurečne,
prirodne egoistične ambicije i interese organizuje u neprirodan ali podnošljiv egzistencijalan
sklad.
Bez civilizacije
i kulture, demokratije nema. Zato je i nema tamo gde se pod civilizacijom
podrazumeva samo elektrifikacija, a pod kulturom isključivo ateizam.
Ali ni tamo gde hladan frižider i vrela vera zamenjuju sve ostalo.
Svestan sam toga
da između pojedinaca ili grupa s jedne strane i zajednice s druge,
dolazi do sukoba interesa. Svestan sam da zajednica mora sprovoditi
i mere koje idu na štetu pojedinaca i njihovih grupa. Dužnost vlade je
staranje o celini. Ali i te grupe, i ti pojedinci, u istinskoj demokratiji,
puno pravo imaju da se za uže interese bore. I da se za njih bore bez obzira jesu li u pravu ili nisu, jesu
li u manjini ili većini. U vidu imam ranije štrajkove u Velikoj Britaniji
i sadašnje u Jugoslaviji. Smatram ih suverenim izrazom građanske i
industrijske demokratije. A da se vojska na ulice izvede, kao što se
neoprezno obećava, da se načini prestup ravan gluposti, uvek ima vremena.
U vidu takođe imam izvesna mišljenja koja se ne slažu sa zvaničnom politikom.
Pa šta? Sa tom politikom počinju da se ne slažu i njeni zvaničnici. Politika
time ne postaje ni bolja ni gora. Tek – demokratska. I tek demokratska
kad postane, može pokušati i bolja da bude. Pre toga, ostaće ista ili gora.
U tom svetlu sa
simpatijama slušam glasove razuma iz Slovenije. (Namerno zaboravljam
one među njima koji razum žele samo za sebe.) Kroz te glasove obraća nam
se Evropa i njena demokratska tradicija. Obraća nam se njena civilizacija,
njena kultura. Obraća se nama – Evropljanima. Ako ove tendencije budu
pobeđene silom, bojim se da će ubrzo doći dan kada će današnji pobednici
morati reći kao nekada nesrećni trijumfator Pir:
„Još jedna ovakva
pobeda i mi smo izgubljeni!“
Samo Pir je to mogao
reći, jer još nije sve izgubio. Naši pobednici neće imati više šta da izgube.
No comments:
Post a Comment