Sabrana pisma iz
tuđine 56 deo, Laguna, Copyright © Borislav Pekić
O STAROJ MLADOSTI I MLADIM GRESIMA
Nedavno je u Jugoslavlji
održan kongres mladih, na kome je delegacija Slovenije predložila
ukidanje smrtne kazne. Kongres se nije zadovoljio odbijanjem predloga.
On je to odbijanje u svet i našu savest ispratio ustajanjem na noge,
aklamacijama u počast umiranja i pesmom. Otišao je dalje od falangističkog
generala Millana Astraja koji je na univerzitetu u Salamanki, pred
njegovim predsednikom Miguelom de Unamunom, uskliknuo: „Živela
smrt“, i time se više nego vojničkim pobedama upisao u istoriju
beščašća. Naši su sinovi pri tom i pevali. A između fašističkog i socijalističkog
preporoda jedva je prošlo pola veka.
Ako su mladi ljudi
pevali smrti iz srca, u njemu, sem smrti, ništa i ne nose. Ako nisu, u šta
verujem, onda ih je neko blasfemiji naučio. I tada su mrtvi. Jer, pre nego
što ubiju ili tuđu smrt odobre, i sami moraju umreti. Učinili su to u čoporu.
U čoporu sve izgleda lakše, bolje, pravednije.
Vratićemo im se.
Tema je i u Engleskoj pokrenuta. I ovde od mlađih ljudi koji su od smrti
još daleko pa o njoj mogu govoriti bez straha, kao osnovci o velikoj
maturi. Njih od naših mladih staraca razlikuje samo to što su konzervativni,
dok se za naše priča da su napredni. U jednom se, za divno čudo, slažu.
Na strani su smrti, na strani generala Astraja.
Posle kraće, blede
debate, britanski je parlament sa 112 glasova većine odbio zakon o
restauraciji smrtne kazne. Većina je bila nešto manja nego pre nekoliko
godina, ali još uvek ubedljiva. Pobednici nisu pevali. Ne bi to učinili
ni pobornici smrtne kazne da su pobedili. Kad se o umiranju govori,
pesmi mesta nema. Osim ako neko nije mlad, živi u Jugoslaviji i ima ambicija
da nas jednog dana vodi u bolju budućnost. Debata nije bila burna, ni zanimljiva.
Prema krvoločnim ratnim igrama budžetske debate, ličila je na sastanak
u klubu gluvonemih. Sticao se utisak da se vodi reda radi, a ne da se nešto
dokaže. Ni jedan od popularnih klišea abolicionista i retencionista
nije ponovljen. Zapaženo je tek nekoliko izuzetaka. Prvi se javio već
u predlogu zakona. Prema njemu, smrt će se dosuđivati samo za ubistvo i
ako porota jednoglasno nađe da je ono zlo.
Ukazano je na moralnu neodrživost razlikovanja dobrih od manje dobrih,
rđavih i sasvim rđavih ubistava. I da je, s obzirom na krajnji, uvek isti
ishod, teško za neko ubistvo reći da je od drugog bolje, pa izvedeno i
kao eutanazija, s najmanje moguće svireposti. U parlamentu tema
nije razvijena do apsurdnih logičkih konzekvencija, pa to sada sumarno
nadoknađujemo.
Da li je ubistvo
bolje ako je izvedeno veštije? Da li ubici treba nešto i na mudrost odbiti?
Da li je možda bolje ono koje je rafinirano od nekog tek klasično, standardno
groznog? Jer, ako se ubistvo kao takvo ocenjuje – pošto je ishod isti, za
zaključak je irelevantan – rafinirano komadanje tela mora imati sudski
priznate prednosti nad prostačkim orijentalnim davljenjem. Englezi
su uzdržan svet, u morbidne pojedinosti, koje inače obožavaju, ovog se
puta nisu upuštali. Prepustili su ih stručnijim članovima Saveza socijalističke
omladine Jugoslavije. Jer ko smrti ume da peva, umeće i kako valja da
je bira.
Britanski je kabinet
u ogromnoj većini glasao protiv predloga vlastite stranke, osim trojice
najmlađih ministara i premijera, gospođe Tačer, pristalice smrtne
kazne, ali na putu po zemlji koja u njoj ima jedno od najubedljivijih
iskustava u svetskoj povesti. Predsedništvo naše omladine, međutim,
jednodušno je bilo za smrt. I orno se pogrebnom horu pridružilo.
Bilo je reči i o
načinu smaknuća. Predlagač zakona je tu bio popustljiv. Od metoda
egzekucija nije pravio pitanje. Važno mu je bilo da se ubija. Kako – stvar
je tehničkog dogovora. U svakom slučaju, što humanije. To je, uostalom,
bila ideja vodilja i revolucionarnog inženjera, patent-majstora Giljotina.
Izmislio je spravu koju je jedan jakobinac, učenik enciklopedista,
opisao kao „horizontalnu ravan s vertikalnim produžetkom s koga se
na čoveka spušta trouglasti dodatak da mu pravougaoni deo tela odvoji od
loptastog“. Ovaj geometrijski humanizam zamenjen je u vreme boljševičke
revolucije – balističkim.
Rečeno je, najzad,
da je izdaju država uvek smrću kažnjavala. Prećutano je da su i slučajevi u
kojima su građani državu kažnjavali smrću takođe poznati. Niti je pomenuto
da bi, s obzirom na glasovitu lojalnost britanskih tajnih službi,
panj na Trafalgarskom trgu neprestano morao da radi.
Vreme je da se našim
osamnaestogodišnjim starcima, našim tanatofilima, vratimo.
Ubeđen sam da, hvaleći smrtnu kaznu, ne misle na ubistvo nekog građanina,
vas ili mene. Oni misle na izdaju, na – zločin protiv veličanstva države.
A pošto se, po radosnoj pesmi sudeći, živo spremaju da nama jednog dana
vladaju, ukoliko im prethodnici išta ostave, takvu izdaju smatraju
i ličnom izdajom onoga što već
sada drže da je samo njihovo.
Predlažem da na
idućem kongresu dosadne Slovence dočekaju starom francuskom revolucionarnom
pesmicom, koja u slobodnom prevodu s jezika gospodina Giljotina
glasi:
Razmišljajući tiho, za sebe,
Napravio sam mašinu – za tebe!
Mašinu stare slave,
Mašinu što seče glave!
No comments:
Post a Comment