Sabrana pisma iz
tuđine 45 deo, Laguna, Copyright © Borislav Pekić
KO JE OVDE LUD, JA ILI ENGLEZI?
Što duže u Britaniji
živim, sve manje Engleze razumem. Ne brine me što ih ne razumem, to je
u redu, to razumem. Živeo sam i duže u socijalizmu, pa ni njega bogzna
kako nisam razumeo. (Nevolja je, izgleda, bila u tome što je on razumeo
mene.) Očigledno je da s mojim spoznajnim moćima stvar ne stoji baš najbolje.
Stoga vam se za pomoć i obraćam. Možda ćete vi, iz nepristrasne udaljenosti,
razumeti ono što je meni izmaklo. Neću se žaliti na sve što ovde ne razumem,
niti na činjenicu da ono što slučajno i shvatim Englezi uopšte ne shvataju.
Govoriću isključivo o jednom fenomenu od koga mi pravimo neuspelu nauku,
a ovde spada u uspelu političku ezoteriju.
Poslednji
događaji doveli su moje nerazumevanje do krize i pitanja – ko je ovde
lud, ja ili oni?
Po zakonima
inercije moći, svaka vlada teži da što duže vlada. Na izbore ne idu sve
dok mogu, a neke ih, zato što ne mogu, nikad i ne održavaju. Engleske vlade,
međutim, gotovo redovno idu pred birače pre isteka svojih mandata. U
ovom je času gotovo sigurno da će gđa Tačer izbore raspisati na proleće.
I kao da već to nije dovoljno da me sludi, pojavljuje se opozicija
koja te prerane izbore nipošto ne želi. I sada imamo tipičnu englesku
ezoteričnu situaciju: opozicija koja dokazuje da vlada rđavo upravlja
zemljom ne želi priliku da je smeni, a vlada koja drži da upravlja sjajno
ovu joj priliku prosto silom natura. Reč je, kao što naslućujete, o –
demokratiji. Ona se u svetu različito shvata i primenjuje. Narodna je
demokratija, na primer, ona koju uživa narod, ali ne i vi. Njen je najsavršeniji
oblik demokratija za sve zajedno, ali nikog pojedinačno. Parlamentarna
se demokratija može definisati kao poredak u kome sve svoje neprilike
sami i slobodno birate. Teorijska je ona koja postoji, praktična ona
što je nema. Sve to razumem, ali šta je engleska demokratija, ne razumem,
i tu mi je nužna vaša pomoć.
Ako je to vladavina
većine, toga ovde nema. Zbog izbornog zakona, na vlasti je uvek – manjina.
U najboljem slučaju, najveća od svih manjina britanskog biračkog tela.
Broj glasača koji na prošlim izborima nisu za vladu glasali, znatno je
veći od broja onih što jesu. Stranka s poverenjem trećine naroda nalazi
se na vlasti, stranke birane od dve trećine – u opoziciji. U Jugoslaviji
je demokratija logičnija. Stranka koja upravlja uvek iza sebe ima većinu.
Moglo bi se možda prigovoriti da je to uvek ista stranka, ali je prigovor
neumestan: naravno da je ista kad je ista uvek i većina.
Ako je demokratija
vrhovna i suverena vlast parlamenta, ni to se ovde ne vidi. Vlada, kao
i svuda po svetu, vlada. Skupština samo –zaseda. U tome smislu razlika
izmedu britanskog i jugoslovenskog narodnog predstavništva nije velika.
Pretežno je u tome što u britanskom vlada i opozicija sede u izdvojenim
klupama, a u jugoslovenskom u istim.
Ako se pod demokratijom
podrazumeva vladavina po definisanom ustavu, ni njega Englezi nemaju.
Pravna je nauka saglasna u tome da ustav jedne zemlje mora da bude što
kraći i jasniji. Englezi su i ovde otišli najdalje. Ustav im je najkraći,
jer – ne postoji. Koliko je, međutim, jasno ono što ne postoji, čega nema
– prilično je nejasno. Jednu prednost moramo mu svakako priznati.
Ako bi njegovo poznavanje bilo obavezno za prijem u britansko državljanstvo,
nijedan stranac ga nikad ne bi dobio; niko, naime, ne bi mogao poznavati
nešto čega nema. Ne znam, međutim, da li je ova prepreka teža od one s kojom
bi se suočio stranac koji žudi da postane Jugosloven. Jer, naš je ustav
najduži na svetu. Ali je zato i najjasniji. Iz njega čovek može saznati
ne samo kakva je država čije građanstvo stiče, već i kako se u njoj rešava
stambeno pitanje vojnih lica, i kako se postavljaju poslovođe.
1 najzad, ako je
demokratija vladavina nekog opšteg načela, u engleskoj demokratiji
ga ne možete naći. Najpre stoga što Englezi načelno ne trpe načela, a zatim
što, izgleda, znaju da je svako načelo koje se stavlja iznad demokratije
početak njenog kraja. Englezi više vole da imaju demokratiju bez
načela, nego načela bez demokratije.
Možda je to
ključni razlog što ja tu njihovu demokratiju ne razumem. Dolazim iz
sveta u kome se poštuju najpre izvesna načela, pa tek onda, ako ih išta
preživi, i to ostalo. Dolazim iz sveta koji je zbog nekog dobrog načela kadar
da upropasti i ono zarad čega je to načelo i usvojeno.
Ako ima da bira
između načela o dobrom životu i dobrog života, Englez će, sasvim pouzdano,
izabrati dobar život. Za načelima će žaliti, ali će izabrati – život. Mi
ćemo ostati pri načelima. Žalićemo za dobrim životom, a voditi rđav, ali
nam niko, kao Englezima, neće moći prebaciti da smo oportunisti.
Kao što se vidi,
razlozi mog nerazumevanja engleske demokratije dublji su od puke
umne nemoći. Oni leže u mojoj porodičnoj istoriji, u istoriji mog naroda,
a pomalo i u engleskoj, ako se pod njom podrazumeva i povest drugog
svetskog rata. Koji je od njih najpretežniji, više i nije važno. Nijedan
se ne može izmeniti. Niti sam ja za to kriv. Nisam birao ni porodicu,
ni narod, ni saveznike. A ni oni mene. Tako se, eto, desilo.
Pitao sam se,
uplašen svojim nerazumevanjem Engleza i njihove demokratije, ko
je ovde lud ja ili Englezi?
Sada vidim da
nije niko.
Ali, opet me nešto
muči: zašto su onda oni Englezi, a ja samo Srbin?
No comments:
Post a Comment