Sabrana pisma iz
tuđine 59 deo, Laguna, Copyright © Borislav Pekić
NAŠA SENTIMENTALNA VASPITANJA
Nedavno sam gledao
Rubljova, film pokojnog Tarkovskog.
Pored mene je sedela mlada majka s dečakom od desetak godina. Imala
je velik, šiljat nos, koji po A. Haksliju svedoči o pameti i naočare s
crnim debelim okvirom, koje su svedočile da je troši na nešto što kvari
vid. Delovala je intelektualno. Očevidno je htela sina približiti
evropskim duhovnim vrednostima. Dečak se intenzivno dosađivao. Upad
mongolske horde u Vladimir i klanje nedužne ruske čeljadi malo ga je
utešilo, ali je stvarno oživeo tek kad su starom crkvenjaku ulivali rastopljeno
olovo u usta. Kad se prava životna poduka završila, i Tarkovski se vratio
dosadnoj ruskoj duši, engleski je dečak ponovo zapao u duhovno mrtvilo.
Njegova majka
bila je mrtva sve vreme. Kao intelektualka umela je i bez Tarkovskog
da spozna ružne strane evropskog života.
Ankete pokazuju
da dete, kad bira TV program malo ima izgleda da izabere emisije iz prirode
koje se bave kucama, macama i zekama našeg detinjstva. Ako nema filma u
kome se broj mrtvih odmerava minutima, opredeliće se za crtani o mišu
Džeriju i mačku Tomu, gde je nasilje bezazleno, ukoliko lakim smatrate
da vas prodenu kroz mašinu za seckanje mesa ili čekićem preoblikuju u
sulundar. Ako ni toga nema, dete će s uživanjem gledati erupciju vulkana
– a po neki uvek radi – makar niko ne poginuo, ili kako na krovu zapaljenog
oblakodera, između plamena i ulice očajni čovek mudro bira ulicu.
Zabrinuti smo,
ali verujemo da deca još ne poznaju infaustno značenje smrti. Nadamo
se da će se, kad odrastu i shvate je, manuti priča u kojima samo ona
trijumfuje. Stručnjaci nas uveravaju da su nade osnovane i da će deca
zaista preći na sentimentalne filmove čiji kraj pozdravljaju
venčanja, a ne grobljanska zvona, čim
počnu lično da ubijaju ili smrću da se bilo kako bave. Pre ne. Pre se to
od njih ne može očekivati. Tako nešto nije radio ni zapovednik Aušvica
Koh. I on se vratio bajkama tek pošto je našao zaposlenje kraj gasne komore.
Sve veći procenat
dece smrću će se osobno baviti. I prirodno, neće osećati potrebu da je
konzumiraju kao zabavu. Ubijaće svoje bližnje kao vojnici, policajci,
banditi, teroristi, državnici, lekari, utopisti, proizvođači hrane
i zagađenja ili pisci i filmski reditelji, a kod kuće na televiziji
gledati propuštene emisije o životu kunića.
Nedavno je u Australiji
anketirano 1 500 desetogodišnjaka. Skoro su svi preferirali da kod
kuće gledaju filmove nasilja, polovina je priznala da se iz njih redovno
seća prizora koji ih dovode do vulgarne kulminacije, a trećina je demonstrirala
neskriveno sadističko uživanje. Na pitanje istraživača dečje duše koje
scene najviše vole, dobijeni su odgovori iz kojih biram najnevinije:
„Najviše volim kad devojka otkida tati glavu i
jede je kao rođendanski kolač... Volim kad ode da pliva, pa izgubi obe
noge... Najlepši je deo kad iz peska izađe ruka, zgrabi ženu za šiju. pa joj
istera oči iz glave... Najbolje je ono kad riba iseče dasu u stotinu sitnih
parčića.. .“
Niko, razume se,
ne tvrdi da će sva ta deca pojesti roditelje za rođendan, ili bračne
partnere seći na sitne komade. Neki možda i neće. Ali je nemoguće konzumirati
toliku količinu brutalnosti a da to nema efekta na biće koje se razvija
i za život tek oblikuje. Zaključak istraživanja, koji ukazuje na strahovit
porast dečje bezosećajnosti i nepoštovanja tuđe ličnosti, ni najmanje
ne čudi.
Ovo je svet nasilja,
u kome je razum u paničnom povlače-nju, svet u kome se seckanje bračnih drugova
na stotinu komadića ne odigrava samo na filmu, u kome se u 99 zemalja
Ujedinjenih nacija, među kojima, s vremena na vreme, figuriraju Velika
Britanija i Jugoslavija, vrše nedopuštene radnje nad ljudima, zaštićenim
u međuvremenu Haškom konvencijom o pravima čoveka.
Razum se, izgleda,
gubi i s neba. Nedavno sam doznao da je i Bog postao – ucenjivač. Mr Roberts,
fundamentalistički propovednik, obratio se Amerikancima za pomoć u
dovršavanju svog misionarskog medicinskog programa. Pitaćete se šta
tu ima neobično. To je humano i u duhu hrišćanskog milosrđa. Ima samo jedna
mala nedoumica. Ona je u razlogu. Otac Roberts je poverio sugrađanima
da je imao neprijatan razgovor sa Bogom i da je Bog ljut zbog zakašnjenja
sa radovima na misiji. Nedvosmisleno je zapretio nesposobnom
svešteniku da će ga ubiti ako do određenog roka ne prikupi 4,5 miliona
dolara za dovršenje projekta. Nije samo rekao kako, hoće li ga, na klasičan
način, božanskom grom-šakom po glavi odalamiti ili će ga testerom iseći
na stotinu sitnih komadića, što bi volela naša deca. A to zavisi od
toga kakav je Bog. Ako je onaj na koga je računao Maksimilien Robespier,
kad je godine 1794, u senci giljotine i Deklaracije o pravima čoveka
i građanina, priređivao svetkovinu Najvišeg Bića, našem se lenjom svešteniku
slabo piše.
Moraću komentar
prekinuti. Na ekranu je moja omiljena emisija o životu veverica.
No comments:
Post a Comment