Sabrana pisma iz
tuđine 60 deo, Laguna, Copyright © Borislav Pekić
EVROPA KAO SOCIJALISTIČKA BABA-ROGA
Ma koliko se od
Engleza u svemu razlikovali, prema mom patriotskom mišljenju, ne
uvek na našu štetu, ima jedna zona u kojoj smo slični, avaj, najzad i na
štetu obostranu. To je taj naš paničan strah od Evrope. Kod Britanaca, u
narodu više no među političarima, u Jugoslaviji više kod političara
nego naroda, na Evropu se gleda sa željom i nepoverenjem koje gajite
prema ženi pre nego što ćete se venčati. Plašite se gubitka slobode, ali
znate da ćete bez tog gubitka ostati i bez izvesnih uživanja.
Vara se ko britanske razloge protivevropskom sentimentu vidi samo u rđavom iskustvu s Evropom dok su njome vladali diktatori s kojima se moralo ratovati, harali verski sukobi u kojima se moralo učestvovati i terali međunacionalni obračuni koji su se u ime doktrine ravnoteže sila morali sanirati. Uloga evropskog žandarma pripadala je više parlamentarnim Britancima nego autokratijama Rusije i Austrije, ali se žandarm za svoje usluge dobro naplatio. I nije, kao što se želi predstaviti, baš u svim prilikama policijsku dužnost nerado obavljao. Ni uvek – dobro, časno, pravedno. Ali uobraženje da je Britanija prinudno uvlačena u evropske konfuzije – dok se ona sama najbolje osećala na talasima ili u Aziji i Africi – ostalo je čvrsto u dušama Britanaca i jasno u umovima njihovih istoričara. Drugi mi se razlog čini dubljim, bližim karakteru Ostrvljana. Osvajački narod koji je tragove svoje grenadirske čizme ostavio od leda Severa do tropa Juga, od pustinja Istoka do šuma Zapada, ne izgleda mi naročito podobnim da kuka nad nekima koji su i dan-danji krvavi.
Posredi je
osećanje izuzetnosti, nepripadnosti, samosvojnosti, ono što Frojd naziva
„narcisoidnošću trivijalnih razlika“, i ta narcisoidnost, ma koliko
zastarela i smešna, više od arogancije povesnog pamćenja, ometa Engleze
da se osećaju Evropljanima, u smislu u kome su to Nemci, Francuzi, Italijani,
pa i mi Balkanci. Naročito oni među nama kojima se upravo na principu
„narcisoidnosti trivijalnih razlika“ odriče evropejstvo i pripisuje
orijentalnost, ili oni, takođe među nama, koji, u našem najbližem susedstvu,
zamišljaju da od toga trpe. Izuzetnost ne mora uvek biti za uzor. Engleska
je, na primer, u doba posleratne ekonomske krize, pokazivala izuzetnu nekompetentnost u njenom
rešavanju, koju nadmašujemo još jedino mi. Ali u velika vremena Imperije,
ona je prva proizvela nezavisne farmere, otvorila put industrijskoj
budućnosti sveta, autokraciju zamenila parlamentarizmom i zavela
upravu zakona nad silom.
Evropa je sledila
Englesku, ali Engleska neće da sledi Evropu, iako joj je nacionalni
organizam ekonomski i politički već duboko i nepovratno u njoj.
Naš je slučaj ponešto
drukčiji. Istorijski, bili smo oni nad kojima su vršeni žandarmerijski
poslovi, premda smo Engleze neposredno malo osećali. Patili smo najviše
zbog njihove zaljubljenosti u Indiju jer ih je ona obavezivala na obožavanje
Turaka. A u posleratno vreme i zbog toga što brigadir F. Maklin nije
nameravao kod nas da živi. Premda nismo na Istoku, za Evropu smo bili
mučno – Istočno pitanje. Premda nije sva na Zapadu, Evropa je bila za
nas spasonosni – Zapadni odgovor, kome su težili naši najbolji umovi.
Ali od revolucije naovamo, stvari su se izmenile. Okrenuli smo se
krajevima sveta od kojih smo imali samo imaginarne koristi i stvarne
štete. Protokoli naših spoljnih odnosa ispunili su se bizarnim imenima,
ideološkim klišeima i nesolidnim ugovorima. Rođena u strahu od imperijalizma,
naša politika umire u strahu od Evrope. Političari bi se, naravno, s
Evropom i njenim napretkom rado pomirili, da se on sadrži samo u tehnološkim
povlasticama i materijalnom blagostanju. Ali on podrazumeva i
načela bez kojih se Evropa kao društveni entitet, kao povesni fakat, ne
može zamisliti. Evropa je i njena parlamentarna demokratija,
višestranački sistem, poštovanje prava čoveka i građanina, sloboda
štampe, kontrola javnog mnjenja, slobodni izbori, nezavisnost sudova,
neutralnost vojske, industrijska demokratija koja uključuje pravo
na uskraćivanje rada, sloboda mišljenja i udruživanja, vladavina zakona,
slobodno tržište, tolerancija, smisao za kompromise i građanska civilizacija.
I, naravno, njena građanska kultura koja sve ovo objedinjuje. Ko sve
to ne prihvata kao integralni deo svog političkog i duhovnog bića,
nije Evropljanin, niti će ikad biti, a niti je velika šteta što nije i biti
neće.
To su, verujem,
bitni razlozi našeg straha od Evrope. Jer, kao i Englezi, mi sebe smatramo
izuzetnim, samo se još nismo dogovorili u čemu, zbog koje „trivijalne
razlike“. Da li zbog svoje prošlosti, svoje sadašnjosti ili svoje
budućnosti?
Pa ipak, kad dođem
na beogradsku železničku stanicu ili stanicu Viktorija u Londonu,
ma koliko nas ubeđivali da smo nešto drugo
i naročito, ma koliko nas podmuklo nagovarali da to priznamo,
osećam da sam u Evropi. Samo u Evropi ugalj i duvan tako bezdušno smrde.
U Londonu osećate još i miris ustajalog čaja. Kod nas miriše prepržena
kafa.
Ali kakva je to
razlika?
No comments:
Post a Comment