Sabrana
pisma iz tuđine 70
deo, Laguna, Copyright © Borislav Pekić
GVOZDENI PUTEVI NAŠIH NEPOVERENJA
Među pismima
koja dobijam povodom ovih komentara ima i jedno javno koje pominjem
s odvratnošću, iako će nam, po volji ironičnog paradoksa, ono pomoći da
izaberemo današnju temu i izvedemo još jednu razliku između našeg i
engleskog karaktera.
Jedan od umiljatijih
pasusa pisma jednog pseudo-Živorada iz Kragujevca, glasi: „Ispada da ste vi, gospodine lažov ili
ste naprosto izvikani erudita, tj. puka neznalica, ako već niste i
plaćeni ocrnjivač.. .“ Ovih nekoliko maroderskih komplimenata zaradio
sam primedbama na šestinu zemljine kugle koja već tri četvrt stoleća nastoji
da ubedi preostalih pet šestina kako izgrađuje Obećanu zemlju, da bi
tek sada, u poslednjoj četvrtini, shvatila da je iza sebe, u životu svog
velikog naroda, ostavila jalovinu jedne utopije koje će se razumni
potomci stideti. Duh pisma nije posledica personalne izopačenosti
mog korespondenta, manije gonjenja koja u svemu vidi neprijatelje,
tuđe agente i zle demone propasti, mada čujem da ona već ima svoju reljefnu
biografiju. Voleo bih da smem reći kako je ona u velikoj meri rezultat
ideologije realnog socijalizma, čija je povest puna lažnih procesa,
lažnih svedoka, lažnih priznanja, ali i pravih progona, pravih hapšenja,
pravog streljanja, pa i genocida. Procesi su. dakle, bili lažni, ali su
meci nakon njih bili pravi. Ne mogu to reći, jer na Balkanu tradicija
kompromitovanja tuđih motiva ne potiče od juče. Ona je utkana u našu
povest kao što je izbegavanje svakog načela, naročito ideološkog,
bitna oznaka pragmatične engleske istorije. (Kad su od načela da načela nemaju samo dva puta odstupili,
Englezi su u doba nazadnog i promiskuitetnog kralja Henrija VIII na
lomači spaljivali ljude drukčijeg mišljenja, a u vreme naprednog i revolucionarnog
Kromvela jurili veštice. To je Englezima zauvek pokazalo da im nečija
naprednost ili nazadnost neće sačuvati živote i da od krupnih ideja moraju
potražiti neku zdraviju odbranu.)
U godinama srpske
borbe za nezavisnost, našeg laganog razvenčavanja s turskom Imperijom
i rvanja velikih sila o Balkan, niko nije mogao biti prosto Srbin, pogotovo
samo čovek. Morao je uvek i nekome pripadati, nečiji biti, za nekoga raditi.
Srbin je tada bio austrijski, ruski, turski čovek, ili je bio mrtav.
Stranke su bile proruske ili proaustrijske. Kad smo gradili gvozdeni
put, srpskoindijanski prevod za željeznice, u parlamentu nisu sedeli
oni koji su za željeznice i oni koji su protiv, i koji su za ili protiv bili
po svojoj slobodnoj volji; sedeli su plaćenici Beča, Petrograda, Berlina
i drugih evropskih prestolnica, zainteresovanih za transbalkansku
prugu. Pri svakom ugovaranju liferacije oružja, ljudi su bili Škodini,
Kreso-Šnajderovi, Armstrongovi, Erhardovi, Krupovi. Između dva rata,
Austriju je zamenila Nemačka, a na sceni se pojavila Francuska kojoj
smo dugovali zahvalnost, i Britanija kojoj osim ravnodušnosti ništa
nismo bili dužni. Pred sam rat, koji je od mene, imućnog sina sa izgledom na
nasleđe, načinio oca-bednika kome potomstvo treba da plaća dugove, ljudi
su bili osovinski ili saveznički, osim komunista koji su istrajno ostajali
ruski. Stanje se produžilo i kroz rat da procveta posle onoga što su jedni
nazivali oslobođenjem a drugi najvećom nacionalnom katastrofom posle
Kosova. U vreme moje mladosti, svi su reakcioneri, u koje sam s
oduševljenjem i ja spadao, radili za jednu ili više stranih sila, od kojih
je, zbog Unrinih paketa, žvakaćih guma, džeza i eventualno demokratije,
najomiljenija bila Amerika. Komunisti su i dalje ponosno radili
za Ruse te smo ih zvali ruskim najamnicima, a oni nas anglo-američkim
plaćenicima.
Tradicija sumnje
u tuđe motive, u tuđi razum, u tuđe poštenje odlika je našeg karaktera.
Ona pokazuje koliko nemamo poverenja u same sebe. Ko hronično gaji
nepoverenje u druge, mogao ga je steći samo iskustvom. Kako svaki čovek
o sebi najviše zna i sebe najbolje poznaje, biće da je ta ružna samospoznaja
osnova nazora po kojima su svi ljudi hulje. Ili da nisu samo dok se ne
otkrije da jesu.
Takav misaoni
manir u Britaniji nije poznat. Možete biti u zabludi, u kojoj sam možda
i ja kad sam se usudio da uvredim socijalističku Atlantidu mog kragujevačkog
dopisnika, ali ne morate zbog toga obavezno biti i plaćeni. U zabludi
ili pravu možete biti i po vlastitom izboru, sasvim džabe. Ako lepo govorite
o Sovjetskom Savezu, niko vam neće reći da ste na platnom spisku ruske
obaveštajne službe. (Oni koji jesu govore o Rusima ružno. I jedini
svet koji u svakome vidi špijuna, a u svakom činu špijunažu, sami su špijuni.)
Kod nas, međutim, to nije moguće. Najpre, zato što se misli da čovek mora
biti plaćen da bi uopšte mislio, a potom, da dvostruko mora koštati ako
misli pogrešno.
Živorad iz Kragujevca
ne radi ništa drugo nego se drži nacionalne tradicije. Pitam se samo
ko ga za to plaća. Nije on valjda jedini Srbin koji Ruse ljubi zabadava,
po dobrostivosti slavenskog srca? Jer ja sam, javno priznajem,
plaćen. Za ove komentare dobijam novac.
Zar nije građanski
red da i on kaže ko njega plaća?
No comments:
Post a Comment