Sabrana pisma iz tuđine 85
deo, Laguna, Copyright © Borislav Pekić
SLOVENAČKO PROHLADNO PROLEĆE
U Britaniji,
zemlji kompromisa, nije bilo proleća. Zima je postala blaža, to je
sve. U Jugoslaviji je proleće došlo pa prošlo. Zadržalo se jedino podno
Alpa, u Sloveniji. Nazvano je „slovenačkim prolećem“, po ugledu na praško
1968, pomalo neoprezno, ominozno proleće, ako se uzme u obzir oštra ruska
zima koja ga je u českoj svela na nulu i tamo do dan-današnji zamrzla. Englezi
su me pitali šta se u Sloveniji događa. Iako nisam Slovenac, očekivalo
se da to znam kao Srbin, koji, budući obožavalac uniforme i sablje, ne sme
dobro gledati ni na civile ni na civilno društvo. Bio sam uvređen što
sam bez mog znanja mobilisan, ali i postiđen: nisam znao šta se u Sloveniji
događa. Saznao sam od „Gardian“-a da je „Slovenija jugoslovenska najrazvijenija
i najliberalnija republika na čelu pokreta demokratizacije čiji
je cilj eliminacija partijske kontrole nad društvom“. Zahtev mi se
činio trezvenim, pogotovo što je dolazio od naroda koji je posledice
ovakve kontrole iskusio na vlastitoj koži u padu produkcije, galopirajućoj
inflaciji, sablasnom spoljnom dugu, unutrašnjoj nelikvidnosti, epidemiji
korupcije, dramatičnom padu standarda, porastu nezaposlenosti i
prvim talasima socijalnih nemira. Zahtev je bio i morbidan. Postavljao
ga je ne samo narod nad kojim se kontrola vršila, već i partija koja je
taj posao nekompetentno decenijama obavljala. U svetu realnog socijalizma
– za razliku od britanskog „irealnog“, gde je tako nešto moguće – primer
odricanja komunista od vlasti nije poznat. Bio sam zbunjen. Otvorio
sam naše novine da vidim šta mi o tome mislimo. I naravno, video sam da
Englezi, kao i obično, greše. Našao sam izjavu Vojnog saveta koja u
„slovenačkom proleću“ vidi „usklađene i otvorene napade snaga specijalnog
rata s očiglednim subverzivnim ciljevima i radnjama koje imaju kontrarevolucionarnu
sadržinu“. To je bio rečnik na koji sam bio navikao, koji sam razumevao.
Kakva demokratija! Kakvo građansko društvo! U Sloveniji se ne odvija
nikakav neobičan demokratski proces nego obična kontrarevolucija.
Sad mi je sve bilo jasno. A pre svega, da stvar uopšte nije ozbiljna.
Možda će vas ovaj
optimizam začuditi. Naučili smo da mislimo kako je za svaku revoluciju
mnogo i jedna kontrarevolucija. A kod nas se uspešno i naporedo teraju
tri. Na Kosovu je kontrarevolucija počela još 1981. godine. U Sloveniji
ove, 1988. Treću je izvela karbon-kopija Staše Stavinskog, znameniti
menični privrednik Fikret Abdić, jer i njegova je pljačka nazvana – kontrarevolucijom.
Pa zar uz tri tekuće kontrarevolucije razloga ima za optimizam, a ne
za očajanje? Nema ga, naravno, ako stvar posmatrate formalno logički.
Tako gledano, barem za vlasti, vreme je skakanju s mosta. Srećom, postoji
i dijalektika. S njom je moguće što s logikom nije. S njom se živi sjajno,
čak i tamo gde se po svim drugim merilima živi očajno.
Šta je najubedljivije
svedočanstvo uspeha jedne revolucije? Prema Robespjerovoj dijalektičkoj
formuli i Staljinovoj kriminalnoj praksi, baš ono što se kod nas dešava
– jačanje otpora poraženih snaga i širenje kontrarevolucije. Stoga
je kontrarevolucija, ma koliko u načelu nepoželjna, jedino stanje u
kome revolucija može trajati i prosperirati. Ako opljačkate britansku
državu, niko vas ne sudi za antidržavnu delatnost, na robiju idete za lopovluk.
Kod nas ste odmah i kontrarevolucionar, jer podrivate ekonomske
temelje revolucije. Ako ste Albanac, pa se borite za nacionalno
oslobođenje, postajete smesta i kontrarevolucionar, jer se borite
protiv revolucije koja je oslobođenje već sprovela.
Ako ste kao Slovenac
za demokratiju, kao Jugosloven ste kontrarevolucionar jer za sebe
tražite nemoguću slobodu koju traže svi, uključujući i partiju koja je
oduzima. Verujte mi na reč. Ne pokušavajte da razumete paradokse
vladavine koja, ukidajući sebe, nastoji da postane sve jača. Nijednom
majčinom sinu to nije uspelo.
Pa šta se u slovenačkoj
kontrarevoluciji događa? Slovenci žele građansko društvo. U redu. I
ja ga želim. Zbog njega sam suđen petnaest godina i na njihovim univerzitetima
naučio kako se prišiva dugme na košulji, a i kako se prišiva špijunaža. Pitam
se samo zašto smo ga, kad ga već tako strasno želimo, tokom četiri decenije
jednako strasno, uz svesrdnu slovenačku pomoć, razarali? Slovenci žele
politički pluralizam? U redu. I ja ga želim. Ali zašto smo četiri decenije,
zajedno sa Slovencima, sve činili da mu oduzmemo i najskromniju pretpostavku?
Slovenci žele ekonomsko tržište? U redu. I ja to hoću, premda kao humanista,
bez ljudožderske prakse, nemam mnogo izgleda da ga preživim. No, što smo
to tržište, u zdušnom društvu Slovenaca i njihovih teoretičara, četiri
decenije pretvarali u jalovine, utrine, anekumene socijalističke planske privrede? Slovenci
žele u Evropu? Koji magarac to ne želi? Zbog toga živim u Londonu, a ne na
Borneu. Pitam se samo zašto smo se četiri decenije, ruku pod ruku sa Slovencima,
od Evrope programski udaljavali, što smo istorijske korene presađivali
u afroazijsko tle iz kojeg smo, osim nafte na slamku, dobijali samo
dužnike? Čemu pola veka trudnog putovanja kroz nesporazume s ljudskom
prirodom, tradicijom i logikom, da bismo se našli na pretposlednjem
mestu u Evropi, gde smo, bez ikakvog truda, bili već godine 1939?
No comments:
Post a Comment