Sabrana pisma iz tuđine 90
deo, Laguna, Copyright © Borislav Pekić
GORDI ILI PERFIDNI ALBION?
U ovoj emisiji
nostalgično ćemo raspravljati o jednoj engleskoj nacionalnoj odlici
od koje su svi njeni istorijski neprijatelji pravili veliko pitanje.
Ona je u njihovim očima objašnjavala sve engleske uspehe, i izvinjavala
sve njihove neuspehe. Nije bilo nijednog slavnog imena te istorije a
da, u ovom ili onom momentu svoje karijere, ovu englesku osobinu s
mržnjom nije okrivila za sve svetske nevolje, uključujući i osobne. O
njoj je govorio Španac Filip II. Govorili su Francuzi: kardinal Rišelje,
jakobinac Robespijer i imperator Napoleon. Nemački kancelari Bizmark
i Hitler. Ruski carski i sovjetski boljševički državnici. Poglavari
zemalja koje su postale britanske kolonije, i zemalja koje, nekim
čudom, to nisu postale. Govorili bismo i mi, da nas je ko slušao, a pogotovo
da smo slušali sami sebe i svoje interese.
Ta univerzalna
osobina je tzv. engleska hipokrizija,
njihovo navodno licemerstvo. Ona je Britaniji donela ime perfidnog Albiona, i to posredstvom
paradoksa što ga pravi vlasnici imena, Kelti, ni najmanje ne zaslužuju.
Reč „Albion“ naime, na keltskom znaci „brdovitu zemlju“, a označavao je
Britaniju dok su u njoj Kelti imali dominaciju. Kad su ostrvo preuzeli
Anglosasi, između ostalog i uz pomoć perfidije, premda je gvožđe igralo
odlučniju ulogu, reč je otišla u poeziju. U domaćoj upotrebi njoj se rodoljubivo
dodavao pridev „gordi“. U inostranoj upotrebi, međutim, on je pakosno
zamenjen pridevom – perfidni. Termin „perfidni
Albion“, u simboličnom rečniku evropske diplomatije i svesti njenih
naroda, postao je oznaka za zemlju koja je u poslednja tri stoleća
veštinu političke spletke dovela do umetnosti vizantijskog uzora,
čak i kada se ovaj kao istočnjački perverzitet prezirao.
Nećemo citirati
šta su sve engleski neprijatelji o ovoj zemlji govorili u sumornim
časovima svojih otrežnjenja. Njeno je prijateljstvo traženo i kad nije
voljena. Cenjena je i kad su je mrzeli. Napoleonu je dugo trebalo
da shvati da bez pobede nad Engleskom nema ni pobede u Evropi. Hitler
je bio spreman da joj, za odrešene ruke u toj Evropi, prepusti ceo ostali
svet. Kako je ovaj dobrim delom Britaniji već pripadao, a što nije, nije
joj ni trebalo, do sporazuma nije došlo, i tako su Nemci izgubili
Evropu, a Englezi svet. Možda je u tom ambivalentnom odnosu mržnje i
poštovanja najdalje otišao Musolini, koji je svom narodu poželeo najveću
nesreću, englesku jezovitu klimu, da bi ta klima od miroljubivih
Italijana napravila – ratnike.
Šta je u toj engleskoj
hipokriziji istina, šta mit? Kad god o tome razmišljamo, čuvajmo se da
pojedinačni moral, kome nas, dosta bezuspešno, uostalom, uči hrišćanstvo,
ne prenosimo na državne zajednice, nepodobne i nesposobne za njega.
Moralne države nema. Istorija ne poznaje narod čije su ruke čiste.
Engleska je trgovala
kad je mogla, ratovala kad je morala. Napravila je flotu da brani svoje
obale, a ta flota je odvela na tuđe obale da ih osvaja. Od američkog
rata za nezavisnost nije izgubila nijednu vojnu, a i njime je stekla
prijatelja. Gubila je bitke, ali ne i ratove. Od svoje jedine revolucije
uspela je da napravi najuspešniju monarhističku restauraciju u povesti.
Temelj parlamentu Magna Carta udarilo joj je plemstvo, koje se, svuda po svetu, narodnom predstavništvu
opiralo. Oslobodila se na vreme svojih kolonija više nego što su se i
dan-danji mnoge od njih oslobodile Engleske. Izgubila je moć, ali je
zadržala ugled; izgubila teritorije, ali zadržala uticaj; izgubila
izvore, ali zadržala prihode.
Sve je to vrlo perfidno,
razume se, naročito u očima onih koji su zbog svega toga ostali na gubitku.
Ali, zapitajmo se šta bi se dogodilo da je sve bilo obrnuto.
Engleska je, kao
mnoge druge zemlje, mogla trgovati samo kad je morala, a ratovati
kad god joj se prohte. Izgraditi flotu koja ni njene obale neće odbraniti,
a kamoli tuđe osvojiti. Mogla je dobiti sve ratove, a ne steći nijednog
prijatelja. Dobiti mnoge bitke, a sve ratove izgubiti. Mogla je od
svoje revolucije napraviti večnost, koja danas usrećuje mnoge narode.
Mogla je i dalje ostati u ropstvu svojih kolonija. Mogla je zadržati
moć bez ugleda, teritorije bez uticaja i izvore bez prihoda.
Ne bi je više zvali
„perfidni Albion“. Zvali bi je „nesrećni Albion“. Ne bi bila perfidna.
Pitanje je samo da li bi postojala?
Naša je istorija
drukčija. Ukoliko smo u njoj više uspevali, postajali smo sve slabiji.
S ređim izuzecima, od suseda smo napravili neprijatelje, čak i kad
su ti susedi u našim granicama. Brodovi su nam služili za iseljavanje,
a ne useljavanje, a trgovina kao najbrža zamena za gubitke.
Pa ipak, ako u engleskom
svetlu pogledamo našu istoriju, ma šta nam se trenutno dešava, možemo
biti zadovoljni. Pored svih svojih istorijskih lutanja, stranputica
i promašaja – postojimo.
A to je za početak
dosta. Nažalost, ponekad je to dosta i za – kraj.
No comments:
Post a Comment