Sabrana pisma iz tuđine 96
deo, Laguna, Copyright © Borislav Pekić
MUKE S ONIMA KOJI BI HTELI DA BUDU TREĆI
Ne znam otkada je
bipolarnost odlučujući princip britanskog života. Ontolog će joj poreklo
tražiti u kosmičkom dualitetu, gnoseolog u konstrukciji uma odgojenog
na antinomijama, empiričar u iskustvu zasićenom antitezama. Etičar,
možda, u manihejskom načelu suprotstavljenih krajnosti. Biolog će
ga naći u podeli na žene i muškarce, koja je ovde, izgleda, nastala pre
no igde. Antropolog bi je video u trenutku kada je jedan među biljožderskim
Ostrvljanima okusio meso, našao da je ukusno, za novu hranu pridobio
nekoliko saplemenika i tako obrazovao prvu opozicionu stranku
mesoždera, od koje će se odvojiti frakcija ljudoždera. I u povesti se
Ostrvljani rano počeše deliti brojem dva. Polaritet Brita i Rimljana
zamenjen je dualitetom Anglosasa i Normana. Posle etničkog ujedinjenja,
imenitelj „dva“ omogućava da kao državljanin Ujedinjenog Kraljevstva
budete i Englez i Britanac. Svi su Englezi i Britanci, ali nijedan
Britanac, osim Engleza, nije i Englez. Dvopolnost se preselila i u socijalne,
političke, verske odnose. Postoje oni koji imaju sve, i oni koji nemaju
ništa, ali to nije engleski ekskluzivitet. Oni treći, oni „između“, jednoj
od krajnosti teže, a u drugu su gurani. Faza „trećeg“ u principu je ovde
uvek tranzitorna. Ranim dušama su vladali paganski druidi i hrišćani,
ali čim su ostali samo hrišćani, podelili su se na katolike i protestante.
Britanskom politikom
krmanili su: jedna ili druga plemićka koalicija, torijevci ili vigovci,
konzervativci ili liberali, konzervativci ili laburisti. Retko
je ko remetio ovu dvopolnu idilu, a kad bi uspeo, jedan od polova je nestajao,
bivao zamenjen novim, i klackalica je produžila da se klati u dva smera.
Dvopolnost se
spontano prenela u sve oblike javnog života. Englezi se najpre dele
na muškarce i žene, a potom na one koji su za, i na one koji su protiv, bilo
o čemu da je reč. U povesti su bili za bilje ili meso; za Stuarte ili protiv
Stuarta; za udovoljavanje zahtevima pobunjenih severoameričkih
kolonija ili protiv njih; za ropstvo ili protiv; da se negde uđe ili da
se ne uđe; da se odnekud izađe ili da se tamo ostane, ostajući često tek
pošto su izašli. Sad se dele na one koji su za ili protiv kontracepcije,
ženskog sveštenstva, Ujedinjene Evrope, nuklearnog naoružanja, gospodina
Ruždija i meko kuvanih jaja. Za ili protiv svega protiv čega ili za šta su
drugi.
Prave sredine
nema. Za narod kompromisa to je zapanjujuće. Ali je paradoks prividan.
Sredine nema zato što je ona u ovom odmerenom
i umerenom narodu već sadržana u njegovim krajnostima. Srednjiji
se ne može biti od sredine koju krajnji polovi zastupaju. Stoga srednje
mišljenje nema šanse na popularnost. Pokušaj osnivanja treće stranke
nije propao samo zbog mana neproporcionalnog izbornog sistema, već i
zbog vrlina duhovnog sistema, koji krajnostima brani da iustini budu krajnje i time otkriju prednosti srednjih puteva. (Uostalom šta
će vam i treći zaobilazni put kad već imate dva?)
U Evropi su krajnosti
na kraju mogućeg, razlike među njima tolike su da se premošćavaju nizom
uzastopnih, međusobno različitih i jasno profilisanih „sredina“. U
Evropi vam se čini da ste na kraju i kad ste u sredini. Možda ću biti jasniji
ako ovdašnje „muke s nečim trećim“ uporedim s našim mukama koje ću, radi
raspoznavanja, definisati kao „muke sa onim – drugim“.
Za razliku od
britanske političke dvopolnosti, naš je sistem zasnovan na boljševičkom
konceptu monopolnosti. Sredine nema jer se bez suprotnog pola ni logički
ni praktično sredina ne može uspostaviti. Spektar političkog mišljenja
je kao raznobojna zastava. Ako je na jednoj motki, zastava, osim na revolucionarnoj
oluji, visi, i njene boje se ne vide. Da bi se i na građanskoj omorini
mira raspoznavale, mora ona biti razapeta između dve motke, postavljene
na izvesnoj udaljenosti. Vidljivost partijske boje postizavana je
tako što se druga krajnost, ona druga motka, u nedostatku prave – zamišljala.
Opozicija, naravno, postoji. Samo, to je uvek neka avetinjska opozicija,
sablasna motka koju bira partija prema potrebama trenutka. Zakačena
privremeno za tu drugu, fantomsku motku, do tada nejasna partijska
zastava postaje vidljiv transparent, a njene boje ponovo raspoznatljive,
sve do druge prilike kada se iz fatamorgane javnog mišljenja bira druga
naspramna motka. Pošto svoj javni život nema, ta druga, postojeća, no
ipak avetinjska krajnost, ne služi sebi, već onoj prvoj, da se bolje vidi.
Ali i ta prva, jednom stvarna, upravo zbog stalnog suprotstavljanja
izabranim fantomima, i sama postaje fantomska.
Englezi ne priznaju
političku sredinu jer, osim nje, drugo i ne poznaju, njihove su krajnosti
već ta sredina. Mi je ne poznajemo niti priznajemo, jer u odsustvu neke
druge, osim vladajuće krajnosti, ne možemo ni da je – zamislimo. Najpre
smo imali fantomsku opoziciju, sad nam je i vlada pomalo sablasna. A
kad su krajnosti fantomske, ni sredina ne može biti stvarna. Sve postaje
– fatamorgana.
No comments:
Post a Comment