Sabrana pisma iz tuđine 97
deo, Laguna, Copyright © Borislav Pekić
BERMUDSKI TROUGAO SOCIJALIZMA
Moj savetnik za
engleska pitanja g. Džons mi je rekao:
„Socijalizam u
Engleskoj nije moguć, on ovde nikad neće uspeti.“ „Zašto?“ upitao sam ga
ljubomorno. „Da li stoga što nigde nije uspeo?“ „Koješta!“ kazao je g.
Džons. „To su evropski razlozi. Da i za nas važe, ovde bi uspeo.“ „A vaš,
koji je?“ „Sasvim prost. Englezi ga neće.“ Uvredio sam se. „I drugi narodi
ga nisu hteli pa su ga ipak dobili.“ „I to je prosto“, rekao je pitomo.
„Dobili su ga jer nisu bili Englezi.“ „Možda će doći vreme“, rekao sam pakosno,
„kad ni vi Englezi nećete biti baš takvi Englezi. Onda ćete možda postati
i socijalisti.“ „Ali nećemo više biti Englezi, zar ne?“ rekao je. I kazao
istinu. Socijalizam će opet biti nečija tuđa stvar, briga rase koja će
zameniti englesku. Pokušao sam s druge strane: „U redu. Englezi neće
socijalizam. Recimo da je odbijanje, za druge nedovoljno, ovde dovoljno.
Ali zašto ga neće?“ „Vi tražite razlog?“ zapitao me začuđeno. „Ne bi mi škodio.“
„Pa vi živite u njemu.“ „Svoj znam. Želim vaš. Vi ne živite u njemu. Vi s
njim iskustva nemate. Koji je vaš razlog?“ Mislio sam da će se pozvati
na moje iskustvo. Nije. Nije engleski oslanjati se na pristrasna mišljenja
kad se možete oslanjati ni na šta. „Englezi ga neće jer je socijalizam
protivan engleskoj prirodi“, rekao je g. Džons i otišao, ostavljajući
me u duhovnoj komi. Tražio sam objašnjenje koje ne bi bilo samo englesko,
i našao ga u ovom komentaru.
U Karipskom
moru, u blizini Bermuda, okean izgleda kao i svuda. Akvamarinske je
boje, neprozirne dubine, vode tihe za halkionskih dana, razdražene kad
besne ženstveni tajfuni. Ali nije isti kao svuda. U tim vodama nestaju
lađe. Bez traga i objašnjivog razloga. Tajanstveno područje je nazvano
Bermudskim trouglom i ušlo u legendu.
Sve u životu ima
svoj Bermudski trougao, misteriozan prostor u kome se bez uzroka
tone. Tonu nade koje nisu izneverene, prijateljstva ničim neozleđena,
ljubavi koje nisu prestale, dela za koja smo mislili da su uspela, ideje
što su nam se činile nepovredivim. Potanjaju rase velike prošlosti
i ljudi velike budućnosti. Na površini ostaje po neka olupina. Ona nam
veli da je došlo do brodoloma, ali nikad i zašto, zašto se potonulo.
U politici brodolomi su česti, no gotovo uvek plauzibilno objašnjivi.
Ponekad su nepotrebni ali objašnjivi, nepravedni ali objašnjivi, dok
se zbivaju, možda i nejasni ali kasnije objašnjivi. S krupnim idejama
je teže. Većina uistini velikih ljudskih ideja potonula je u povesnom
Bermudskom trokutu a da prave razloge nikad nismo saznali.
U tom pogledu,
ako ne i u drugim, ideja socijalizma je srećnija. Njen je Bermudski trougao
vidljiv, područje njenog brodoloma jasno se ocrtava na nautičkoj
mapi ljudskih utopija. Jer to je valjda jedina ideja koja svoj smrtonosni
trougao nosi sa sobom i u sebi ga sadrži. Jedina ideja, čiji je Bermudski
trougao istovremeno i uslov njene veličine, gde je u poreklu ideje i
pravi razlog njene propasti. Koliko to socijalizmu pomaže da duže
živi ili što pre umre, još je neizvesno. Izgleda da se obe mogućnosti dijalektički
nadopunjuju. A što one propuste, nadoknađuju druge službe.
Bermudski trougao
socijalizma je pre i iznad svega u ljudskoj prirodi. Socijalizam
se protivi prirodi čoveka. Svi
su ostali razlozi sekundarni, i perverzije socijalističke ideje u
istorijskoj praksi, i nasilna priroda te prakse, i dijalektička konfuzija
njenih ciljeva. Da nije tako, praksa bi se dala prilagoditi. Ali, ako
se prilagodi našoj prirodi, onda što nastaje prestaje biti socijalizam
i postaje ono što u tzv. civilizovanom svetu jedino uspeva – zakonima
i pravilima igre obuzdavana, dobro organizovana i umerenim opštim
ciljevima pozlaćena prirodna
sebičnost. A šta za utopijski, autentični socijalizam ostaje?
Budućnost u njemu nikad i nije bila. Ona je možda u oplemenjivanju nekim
od njegovih subideja drugih, ljudima, a naročito Englezima, podobnijih
društvenih sistema. Socijalizam nije voćka koja će sama dati hranljiv
plod. On je možda tek pelcer koje će druge, izdržljivije voćke učiniti manje
divljim, a njihove plodove hranljivijim za što više ljudi. A to je suštinski
smisao socijal-demokratije.
Postao mi je shvatljiv
i g. Džons. Kad je govorio o „prirodi Engleza“, zbog koje ovde socijalizam
nema izgleda, mislio je na ljudsku
prirodu, samo je držao da joj termin „Englezi“ više odgovara. Da je
pojam „Engleza“ ekskluzivniji od pojma „čoveka“, koji u sebi može
sadržati svašta, čak i irske teroriste ili pokojne leve laburiste. Ono
što je on hteo da kaže je upravo to: socijalizam se protivi ljudskoj
prirodi kakva jeste, ma kakva da
je.
Sad mi je sve bilo
jasno, osim kako je uprkos tome, uprkos fundamentalnoj nesaglasnosti
sa mojom prirodom, socijalizam ipak...
Daleko bi me odvelo
da misao domislim. Nisam Englez. Samo sam – čovek. A to nije nikakva
zaštita.
No comments:
Post a Comment