Sabrana pisma iz tuđine 105.
deo, Laguna, Copyright © Borislav Pekić
VANBRAČNI ŽIVOT NACIJE I DEMOKRATIJE
Istorijsko neprijateljstvo
Škota i Engleza, utemeljeno na rasnim razlikama i geopolitičkim
okolnostima tesnog, siromašnog, izolovanog ostrva, potkrepljeno ratovima,
učešćem u protivničkim evropskim koalicijama, a podmazivano razlikama
u bogatstvu i Severa i Juga, pretvoreno je danas u komplementaran
narodni i državni amalgam, koji jedino naruišava pitoreskna Škotska
separatistička manjina, veoma, uostalom, važna za razbijanje uspavljujuće
monotonije britanskog političkog života. Poslednju bitku vode Englezi
i Škoti 1745. kad severnjaci s unukom Džemsa VII pokušavaju jakobinsku
invaziju. To dokazuje da ništa, pa ni strpljivo, uporno, tvrdoglavo
međusobno nacionalno nerazumevanje nije večno. (Večna je samo glupost.)
Ono što Engleze i Škote ujedinjuje nisu nacije, koje bi se rnožda i danas
sladostrasno klale, nego politika zajedničkog interesa što je obezbeđuje
parlamentarna demokratija, uz nešto ostrvske trezvenosti. (Slična,
mada ne ista, dilema sa Severnom Irskom još nije rešena, pa i to dokazuje
da humanističke generalizacije u politici nisu preporučljive.)
Nekoliko puta
je srpski narod stavljan u položaj da bira između nacije i demokratije,
između unapređivanja nacionalnih i usavršavanja demokratskih interesa,
a da mu je retko kad omogućeno da oba interesa izjednači i shvati kao
dve šine istog koloseka svoje nacionalne i građanske egzistencije.
Nećemo se vraćati u doba u kome je demokratija mirovala, jer je narod
bio zauzet borbom za nacionalno oslobođenje i kad je, možda - ali nikad
sasvim sigurno - odustajanje od lične slobode pomagalo da se izvojuje
sloboda za sve. Bila je to kolektivna nacionalna sloboda
koja nije morala pretpostavljati ličnu i građansku, ali je ovu, u prirodnim
okolnostima, ne samo podrazumevala već i nalagala kao najviši cilj
zajedničkog oslobođenja. Uzećemo samo dva primera kad to izvesno nije
bio slučaj i kad su opšti interesi, ma čime motivisani, zloupotrebljeni
da se građanski interesi suspenduju. Oba su iz međuratne Jugoslavije,
koju smo zvali trulom, i tek sad, u poređenju s truljenjem socijalističke,
razumeli da je, po svoj prilici, zdravija bila nego što je tumačima njene
povesti iz dubine jedne ideološke zablude izgledalo. Proces demokratizacije
političkog života, prenet iz Kraljevine Srbije i Austrougarske
monarhije - premda se ovi procesi ni u nivou, ni u vrsti ne mogu
upoređivati, ali su se mogli nadopunjavati – stao je za volju uklanjanja
nesporazuma između Srba i Hrvata, suspendujući usput izvesna neotuđiva
prava svih jugoslovenskih građana, pogotovu Srba i Hrvata. Njihova
se obnova takođe zaglibila u gustom mulju domaćeg „istočnog pitanja“
srpsko-hrvatskih odnosa, bez odgovora koji bi trajnije zadovoljio
obe strane.
Slobodan politički
život u realnom socijalizmu, onemogućen monističkom prirodom ideologije,
eliminisanje, između ostalog, i argumentima koji su narod u obliku
radničke klase - radnika, seljaka i poštene inteligencije stavljali
iznad demokratije, dokazujući da će višestranačje automatski,
po sili balkanskog geopolitičkog darmara, ugroziti državno jedinstvo.
U međuvremenu je veštačko amortizovanje prirodnog nacionalnog sentimenta
prohodne kanale našlo u kriptičnom partijskom životu, gde je počivala
moć, i dovelo do nacionalno orijentisanih, u načelu internacionalnih
Jugoslovenskih kompartija, himeričnog hibrida s telom proleterskog
internacionalizma a dušom malograđanskog šovinizma. U svim je
slučajevima nacionalni interes, bio ili ne bio poistovećen s državnim,
bio ili ne bio separatan po republikama, bio.ili ne bio autentičan, imao
primat nad interesima i načelima demokratije. Demokratija je
uvek morala čekati u dugačkom redu, iza drugih stvarnih ili izmišljenih
nacionalnih prioriteta. Za nju nikad nije bilo pogodno vreme. lli smo bili ugroženi spolja, pa nas je demokratija
slabila (kao da je ona, kako je Hitler tvrdio, po sebi destruktivna
i anacionalna) ili smo sami sebe ugrožavali, pa nas je slabila još više
(kao da je ona po sebi antidržavna i antisocijalistička, kako je mislio
Staljin).
Sličnu „krvnu
sliku“ pokazuje domaće albansko pitanje
novo „istočno pitanje“ naše sudbine. Ugroženost Srba na Kosovu
je neosporna, srpsko pravo na samoodbranu neporecivo, uprkos nerazumevanju
onih koji će, bojim se, ugroženi biti posle nas. To je nerazumevanje,
međutim, između ostalih uzroka, posledica istih prividnih nacionalnih
prioriteta, konstantnih u našoj politici, pa i načinu razmišljanja,
što su demokratiju odlagali i odlažu u ime zaštite ciljeva koji se u
principu bez demokratije ne mogu ni dobro ni trajno zaštititi. Reći
„Srbija“, a tek potom „demokratija“ znači stvoriti zemlju u kojoj,
premda srpska, možda neće vredeti živeti, pa čemu onda Srbija? Reči „demokratija“,
a tek zatim „Srbija“ znači možda zemlju u kojoj će biti demokratije
ali ne i Srba da u njoj uživaju, pa kome onda među nama, Srbima, ta demokratija
treba? Ali reći „Srbija i demokratija“, simultano i recipročno, bez
prevage u korist jednog ili drugog interesa, znači možda, ako ništa drugo,
nadu da se oni mogu pomiriti. Jer to nismo pokušali. Sve drugo jesmo. I
sad smo tu gde smo.
Evropa nema vere
u naše sposobnosti da živimo u demokratskom društvu. To je jedan od
razloga njenog otpora da joj se pridružimo. Ako mi sami dajemo do znanja
kako demokratijom ne umemo da rukujemo, da se u njoj ne snalazimo, da
stoga i nije potrebna, čak i da ona nije u našem nacionalnom interesu,
šta od drugih očekivati?
No comments:
Post a Comment