Sabrana pisma iz tuđine 119.
deo, Laguna, Copyright © Borislav Pekić
ONI TREĆI IZMEĐU OVOG JEDNOG
Osnivanje četvrte
britanske stranke, Socijaldemokratske, dovelo je do njenog ujedinjenja
s trećom, Liberalnom, a zatim do raspada socijaldemokrata na dve struje,
ali, sve u svemu, nije uspelo. Nove stranke imaju zanemarljiv broj poslanika
u parlamentu. Konzervativci i laburisti suvereno dominiraju političkom
arenom Britanije.
Posle smrti generala
Franka, u Španiji je formirano oko 130 stranaka. Posle decenija falangističke
despotije, broj otkriva pre glad Španaca za slobodom, nego neekonomičnu
potrebu za razlikovanjem po svaku cenu.
Posle pola veka
jednopartijskog košmara u Jugoslaviji socijalizam još nije umro,
ali je u komi. Njegove su vitalne političke i ekonomske funkcije suspendovane,
a u vegetativnom životu održava se solidarnim staranjem bivših titoističkih
testamentarnih vlasnika takozvane „društvene svojine“ - u kojoj
smo i mi, građani, inventarno uključeni - i našeg straha od preuzimanja
nasleđa u kome nema ništa do hipoteka i dugova. U međuvremenu, živi u
katatoniji, pripojen za birokratski aparat veštačkog disanja koji
plaća osiromašenjem podanika, međunacionalnim, dobrodošlim, uostalom, nemirima i prijateljskom finansijskom
pomoći „kapitalističko - imperijalističkih“ prirodnih neprijatelja
sa Zapada.
U očekivanju pogreba,
za koji se veruje da će biti više protestantski diskretan nego pravoslavno
pompezan, osniva se mnoštvo društava za ispraćaj. Među njima je i Demokratska
stranka kojoj pripadam. Niklo je na desetine udruženja za brigu oko
nejake, tek oživele demokratije, kojoj, na žalost, najveća opasnost
preti od rođene majke - Saveza komunista Jugoslavije. Komunisti,
po svemu sudeći, to bučno, gladno, zahtevno, nemirno, ukratko nesnosno
dete, nisu želeli. Ne raduje mu se i nemaju za nj' prirodne roditeljske
simpatije. Dobili su ga u poslovnom odnosu s kapitalističkim partnerima,
bez ljubavi za oca - evropsku demokratiju. Moglo bi se reći da je posredi
nasilje. Ali, ako je muška strana u ovom odnosu „pod vrbom“ postupila
grubo ili lukavo, ni ženska nije sasvim nedužna. U tmini, po budžacima
svetske politike neoprezno se koristila flertom (ponekad
plaćenim, pa i na granici prostitucije). Do sada je iz njega izvlačila
dobit. Sad je izvukla dete, demokratiju o kojoj govorimo. I, naravno,
mrzi ga. A i kako da ga ne mrzi? Ko neće mrzeti porod koji ga ubija ili će
ga ubiti?
Natrag se ne
može. Svi za njega znaju. Već je kršteno. Otarasiti ga se u zabitom
ćošku istorije nije više moguće. Za tajni abortus pomoću ove ili one partijske
konferencije kasno je, a bezgrešno začeće nove despotije tenkovima
može trajati dok koordinatori tih mašina žive. Ne duže. A to je ipak manje
od pola veka.
S imenom vanbračnog
deteta, međutim, kao i s rođenjem, stvar je mutna. Nema samo jedno. Izvesni
ga komunisti zovu „demokratskim socijalizmom“, drugi „demokratskom
obnovom“, treći „socijalizmom po meri čoveka“. Imena živo sećaju na kolevke
u kojima su umorena braća našeg odojčeta, kolevke koje smo zvali „praškim
prolećem“, „socijalizmom s ljudskim likom“, i kako sve ne, mada su imale
i nesrećnija imena, od kojih se s pijetetom sećam „budimpeštanske jeseni“
i njenog poljskog blizanca.
Ova imena nisu
omiljena kod odbora za ispraćaj socijalizma natrag u ideale neke
daleke generacije. Svi čekaju da mama umre, pa dete usvoje i dadu mu
svoj pedigre. Srednje ime uvek će biti demokratija, poslednje mora
biti porodično (nacionalno) ma šta se sutra pod Jugoslavijom podrazumevalo.
Ali čoveka ne čini samo porodično ime, ni samo srednje, očevo; čini ga, pre
svega, prvo, lično. Ono ga žigoše,
od drugih ga imena po dobru ili zlu, časti ili nečasnosti izdvaja. Od
toga kakvo će ono biti i hoćemo li ga slediti zavisi kakva će biti naša
demokratija.
Imena, razume
se, ne znače mnogo. Srpski naprednjaci su u protodemokratskoj Srbiji
bili najkonzervativnija stranka, a liberali su demonstrirali pre
uskogrudost nego slobodoumnost. Od celokupnog nacionalnog i internacionalnog
istorijskog blaga socijalizam je uspeo da socijalizuje jedino siromaštvo.
Tvorevine koje su u nazivu imale reč „narodni“, kao što su istočnoevropske
demokratije, sve su bile pre nego narodne. Za sve smemo reći da su u
onoj bile protivnarodne u kojoj su na narodno ime polagale, na narod
se pozivale. Ni engleski se liberali, u kontekstu doba naravno, nisu
odlikovali preteranim političkim slobodoumljem. A radikalan se
uvek može biti u svim smerovima.
Naša demokratija,
odojče koje će od našeg staranja zavisiti, jer uskoro će ostati siroče,
rađa se u Evropi gde ima od koga i čemu da se uči. Njegova je silovana
majka bez promašaja birala rđave tutore. Od njene žalosne sudbine
mora se ono naučiti prvom zakonu dobrog odgoja: da se, dok je u dupku,
dok je slabo, nesnalažljivo, bespomoćno, nigde ne žuri. Da u dupku
puzi. Pa i kad, ako Bog da, sazri, da ne juri. Da hoda, ne da skače. Pogotovu
da ne preskače vreme koje niko nije preskočio a da se pri tom nije obogaljio.
U tome nema boljih pedagoga od Engleza. U životu, u politici. Da smo
njih za učitelje svoje politike izabrali, ne bi nam se mnoge neprijatnosti
dogodile, od kojih nije prva ni poslednja što smo im marta 1941. poverovali.
Dosta smo se na
svojim greškama učili. Učimo se najzad na tuđim uspesima.
No comments:
Post a Comment