Sabrana pisma iz tuđine 132. deo, Laguna, Copyright © Borislav Pekić
REPUBLIKANSKA BRITANIJA I REPUBLIKANSKA JUGOSLAVIJA
British
Commonwealth ili Britanska Republika je trajala toliko
kratko da se kod izvesnih ekscentričnih domaćih istoričara, nezasitih
u potrazi za haosom, i danas za njom oseća nostalgija. Sumnjam da je
to žal za republikom kao modelom društvenog uređenja. Pre je posredi
žaljenje zbog siromaštva građe o njoj. Da je duže trajala, ma i više engleskih
glava odnela, više bi se o njoj moglo pisati. No i tako kratka imala je
Republika po Britance znatne posledice, čak i po one koji nisu praktikovali
crnu magiju, slovili kao vešci i veštice, pa u vreme Kromvela vešani
bili diljem Ostrva. Pre svega u parlamentarnom životu, u odnosima
između Krune i naroda predstavljenog njegovom Narodnom skupštinom.
Ne sporim krupnu ulogu Olivera Kromvela u izgradnji moderne engleske
države, ali mi se čini da njegov doprinos izvesnim „revolucionarnim
shvatanjima demokratije“ nije u načinu zakonitog sazivanja parlamenta
već u načinu njegovog nezakonitog raspuštanja, čemu su ga naučili kontrarevolucionarni
kraljevi. Čarls I, recimo, koji je pogubljen kao izdajnik, od kakve će
sudbine Kromvela sačuvati samo prirodna smrt.
Posle rata su republiku
u Jugoslaviji proglasili partizani koje su po našim prašumama, kao
izvežbani istraživači divljine, prvi otkrili Englezi. Iz zahvalnosti
prema Englezima komunisti su u prvu Narodnu vladu i prvu Narodnu
skupštinu primili nekoliko srazmerno optimistički nastrojenih predratnih
građanskih političara, putem kojih su se međunarodno legalizovali,
a potom ih, posle kratkog i mučnog kondominijuma, bez prevelikih ceremonija
otpremili na „groblje povesnih otpadaka“. Pošto su iz dijalektičkog
Točka nezadrživog progresa uklonjeni poslednji reakcionarni klipovi,
mlada Republika je krenula u sopstvenu povest, u kojoj se, na
žalost, slabije snalazila nego u tuđoj.
Tako je nastalo
novo stanje od koga smo mnogo očekivali, a oni koji su to i dobili -
očekuju još. Pre rata Jugoslavija je nazadna kapitalistička monarhija.
Posle rata postaje napredna socijalistička republika. Pre rata je
siromašna jer je eksploatisana od kapitalističkog inozemstva. Posle rata
postaje bogata, jer sad ona eksploatiše kapitalističko inozemstvo.
Bogata, doduše, nešto više u idejama kako da se bogat i srećan postane,
nego u nečem drugom u čemu su bogate nazadne kapitalističke zemlje,
među njima i Britanija. Pored već poznatih, širom globa primenjivanih
socijalističkih ideja za unapređenje života koji preostane posle
revolucije (kao što je likvidacija kao oblik demografske stabilizacije,
konfiskacija, nacionalizacija i eksproprijacija kao načinu proizvodnje
zemaljskog blaga), naši su komunisti u praksu dotrajalih građanskih modela
prvi uveli i neke originalnosti. Najimpozantnija među njima je samoupravljanje,
najsavršeniji oblik demokratskog samovlašća,
u kome partija upravlja vama a vi onda sami sobom. Druga je
društvena svojina, o čijoj se prirodi zbog njene izuzetnosti još nismo
dogovorili, pa njome, u međuvremenu, upravlja i njome se koristi
partija. Treća je originalnost tzv. nesvrstanost, mističan telekinetički
metod spoljne politike putem kojeg se postiže da kao „telesna masa“
živite u Evropi a kao građanin osećate se kao da ste u Africi. Peti pronalazak,
bespartijska demokratija, nije
dospeo do realizacije. Neobjašnjiva naklonost prema trulim oblicima
parlamentarne demokratije pokazala se kod zaostalog naroda iznenađujuće
otpornom. Bojati se da će nas ona omesti u daljem razvoju društvenih
teorija, jer ih u praksi nećemo više tako lako moći proveravati.
Najznačajniji
događaj naše posleratne istorije je raskid sa Staljinom godine 1948,
za koji u potpunosti imamo da zablagodarimo Komunističkoj partiji
Jugoslavije. Njoj, takođe, zahvaljujemo što nas je dovela u položaj
bez kojeg sa Staljinom ne bismo mogli raskinuti. Da nas s njim nije povezala,
nikad se od Rusa ne bismo otkačili. Koja je od ovih zasluga
veća nismo utvrdili, ali logika veli da je veća ona iz koje druga tek proističe,
bez koje za drugom ne bi ni potrebe bilo. Iz tog doba nam je ostao i Goli
otok, u penologiji, nauci o kazni, ravnopravan samoupravljanju u
društvenoj teoriji vladavine nad ljudima koji sudski nisu kažnjeni.
Iz poluvekovne
ere realsocijalizma ostale su nam i silne političko-komercijalne,
mafijaško-ideološke afere od kojih će živeti pokoljenja istoričara
isto onako dobro kao što danas žive njihovi sudeonici.
I, naravno, ostala
nam je katastrofalna nacionalna, politička, ekonomska, društvena,
ekološka, obrazovna, duhovna i moralna kriza. No, ona je briga jugoslovenske
vlade, dok bude postojala, a ne ovog komentatora. Njegova je samo ukoliko
se toliko dugo produži i tako nesrećno razvije da mu ne dozvoli smrt u
građanskom krevetu.
Ostale su nam,
razume se, i mnoge lične uspomene kojih bismo se, kad dobro razmislimo,
rado lišili.
Sve nam je to ostalo?
A šta nije? Šta
nam nije ostalo?
Nije nam,
nažalost, ostalo osećanje da nismo živeli i radili uzalud.
No comments:
Post a Comment