Sabrana
pisma iz tuđine 139.
deo, Laguna, Copyright © Borislav Pekić
KAKO SE PUTEM SUDA (ENGLESKOG)
OTRESTI
RADNIČKE KLASE
Da to vidimo moramo
otvoriti britanske novine, što zbog čaršavskog formata, uz znatnu
veštinu, zahteva uvek i fizički napor. Čak i ako vas ostave neobaveštenim
o većini značajnih događaja, na šta ste im kad za njih saznate zahvalni,
nipošto vas neće prepustiti mraku u pogledu vaše lične i nacionalne
irelevancije. Prošle jeseni kad je možda prvi put posle 1948. Jugoslavija
zasluživala pažnju komentatora, o njoj ste u ovdašnjoj štampi mogli
naći samo retke, kratke, mahom smušene ili sasvim netačne izveštaje.
Pogrešna geografija mešala se u njima s neistinitom istorijom, neinformisanost
sa zlom voljom. Ako nas uopšte ima, mada je najčešće bolje da nas nema, strpani
smo u fusnotu rubrike „News digest“,
u kojoj „Sandej Tajms“ objavljuje do kosti svarene izvode iz svetske
i domaće konfuzije. 28. oktobra 1990, recimo, društvo će nam praviti
pokušaj otvaranja britanske ambasade u Teheranu, zamandaljene
posle Ruždijeve afere; naivni apel senatora Edvarda Kenedija da se
ubrza revizija procesa šestorici nevinih Iraca, osuđenih za terorističke
atentate u Birmingemu; neznanac koji je teško ranio dvojicu ljudi
zato što su mu, dok je spavao, obrijali obrve; šestogodišnji Majkl Vud
nađen ubijen u potopljenom majdanu i ploča leda ispala iz aviona da
probuši krov jedne kuće u Donkasteru.
Domaćim novinama
je tada dominirao strah od nemačkog ujedinjenja, izazvan engleskom
ljubavlju prema prednostima što ih je garantovala razjedinjena
Nemačka kao, za srećnih vremena „ravnoteže sila“, mržnjom isparcelisana
Evropa; kriza u Zalivu, izazvana ljubavlju g. Sadama Huseina prema
kuvajtskoj nafti i kriza Evropske zajednice, izazvana ljubavlju gđe
Tačer prema britanskom suverenitetu. Nemački kancelar Kol je verovao
u snagu germanske rase, irački predsednik u snagu iračkog oružja, britanski
premijer, po tradiciji, u snagu engleskog oklevanja i monete. Šta je
jače - rasa, oružje ili funta koja okleva - videćemo uskoro.
U međuvremenu,
britanske se novine bave važnijim stvarima. Na prvom mestu to je, razume
se, aristokratija. U prikazu posvećenom knjizi Pitera Akrojda Propadanje i pad engleske aristokratije,
doznajemo da je ova posle Drugog svetskog rata „izgubila sve što joj
je još preostalo od poverenja u sebe, svoju klasu, njenu svrhu i njenu
budućnost“. Doznajemo, takođe, da je erl Nelzon, potomak Napoleonovog
pobednika kod Trafalgara, policajac, lord Norčesk zanatlija, kontesa
od Mara trgovački agent, lord Kaningem prodavac u delikatesnoj radnji,
lord Teviot kondukter autobusa. Ma koliko ovi proleterski, u najboljem
slučaju malograđanski poslovni angažmani, u poređenju sa zemljoposedništvom
ili rentijerstvom, bizarno zvučali i govorili o klasnoj degradaciji
engleskog plemstva, svedoče oni i o njegovoj žilavosti. U svakom
slučaju, engleski je patricijat praktičniji od evropskog. Evropsko je
plemstvo burne, prevratne građanske revolucije dočekalo na nož i
zato je pod nož došlo. Svoju tihu, evolutivnu građansku revoluciju
englesko dočekuje na berzi rada.
S nje, u međuvremenu,
radnici kao klasa odlaze. Reč je o sporu postoji li ili ne postoji britanska
radnička klasa. Ne vode ga radnici koji, da bi živeli, moraju da rade,
postojala ona ili ne. Teraju ga besposleni aristokrati koji prema
g. Akrojdu propadaju. Umesto da vode svoju slavnu zemlju, voze njene
pohabane autobuse i prodaju njene grozne kolače. Na jednoj je
strani Ledi Porter, predsednik londonske opštineVesminster, poznata
po pokretnosti jezika, na drugoj vojvoda od Vesminstera, poznat po
nekretninama. Reč je o 532 stana u elitnom delu Londona koje je vojvoda
1937. unajmio opštini „kao domove za radničku klasu“, a opština želi
da ih proda, ne vodeći brigu o klasnoj pripadnosti kupaca. Tvrdeći da
radnička klasa u Britaniji više ne postoji, Ledi Porter želi da iz ugovora
o najmu ukloni klauzulu koja je priznaje i tako sprečava prodaju stanova
onima što joj socijalno ne pripadaju (ali im pripada lova); vojvoda od
Vesminstera tvrdi da ona postoji te je „zaštitna klauzula“ i dalje
nužna. O tome postoji li ili ne postoji britanski proletarijat neće
odlučivati, kao u haotičnoj Evropi, nepredvidljiva istorija već dosta
predvidljiv britanski sud. Javnost se, kao i uvek, podelila. Lord Teviot,
bivši kondukter autobusa, drži da radničke klase nema od kada su sve klase
spale na dijetalne engleske sendviče za ručak. Dramatičar Mortimer drži
da je proletarijat dramatično dokusurila Tačerka: „Sredine nema.
Ili pripadate srednjoj klasi ili spavate u kartonskoj kutiji.“ Kakvi
radnici“, uzvikuje jedna kontesa, „kad nigde ne mogu da nađem poslugu?“
Od ove će godine, uostalom, radnička klasa i oficijelno nestati. U
državnim dokumentima klasnu će pripadnost zameniti zanimanje, obrazovanje
i „životni stil“. Nije rečeno kako će se ovaj definisati. Kako opisati
životni stil koji podrazumeva letovanje na Bahamima, jasno je. Ali
šta ćemo s životnim stilom „umiranja od gladi“?
Evangelistička
crkva, u međuvremenu, je ustala protiv tradicionalnog praznovanja
Zadušnica. Roditeljima iz Hemšajra ni ovo nije dovoljno. Zahtevaju
da se iz škola proteraju i ostale teme koje „otvaraju put Satani“,
među njima: osteopatija, hipnoza, grafologija, ratne veštine,
joga, orijentalni ćilimi, Cigani, Bitlsi, učenje o evoluciji, Francuska
i Oktobarska revolucija, kompjuterske igre i akupunktura. Radnička
klasa nije pomenuta. Nije bilo nužno. Videli smo da ona u Britaniji više
ne postoji. Kod nas postoji. Videli smo je. Ostaje joj samo da je čujemo.
No comments:
Post a Comment