Sabrana
pisma iz tuđine 145.
deo, Laguna, Copyright © Borislav Pekić
„MARAMICA“ ILI „USEKNJAČA“ PITANJE JE SAD
Za Engleze je pedigre
njihovih pasa značajniji od genealogije njihove aristokratije,
ali posle nacionalne časti nijedno pitanje ne diže takvu buru niti
izaziva toliku polemiku kao klasno. Čim se pomene, i ako se pomene,
jer ga pominjati nije uputno. Engleska deca tu su da se vide, ne da se
čuju; klase da se osete, ne da se o njima govori. Pogledajte šta se desilo
ludim Francuzima! Dok o plemstvu nije bilo reči, dok se tek podrazumevalo,
sve je bilo u redu. Čim se o njemu progovorilo, smesta su ga povešali
o fenjere ili polegli na giljotinu. Spisateljica Evelin Vog drži,
međutim, da je u Engleskoj pedigre važan koliko i horoskop. On je eufemistička
zamena za horoskop. Sugeriše da su životni izgledi sina engleskog
vojvode znatno bolji od sunarodnika čiji je otac rudar. Na veliku
žalost Engleza to nije nikakav ekskluzivitet, pa se time nećemo baviti.
Pošto je englesko
društvo definisao kao tripartitno, te ga izdelio na višu, srednju i
nižu klasu, profesor Ros veli da ono što višu izdvaja od ostalih jeste
njen jezik. „Nekad to nije bio slučaj, ali danas pripadnik više klase
nije obavezno ni bolje obrazovan, ni čistiji, ni bogatiji nego neko
van nje. Niti se očekuje da igra važnu ulogu u javnom životu. Jedino što
se od njega očekuje jeste da ne kaže „useknjača“ već „maramica“, da govori
jezikom svoje klase. Ako govori. Jer, najčešće to ne čini. Najčešće ćuti.
Ćuti u raznim varijantama i s različitim značenjem muka. Ali ćuti. Navika
ćutanja je izvorno engleska, tek potom aristokratska. Evropljanin,
pa i plemić, koristi reči da njima odgovori na zamršene situacije
modernog života. Engleski aristokrat, često i običan Englez, u tom cilju
koristi mutavost. Ćutanjem izražava on većinu „jakih“ osećanja: od sumnje
do prezira i mržnje; ali i natrag, nažalost – od poverenja i naklonosti
sve do ljubavi.
Vajldov priručnik
o manirima više klase danas je beznadežno zastareo. Ko još poštuje
pravilo da se za ručak ne poručuje supa? Čak ni zapovest „Gospodin se nikad
ne vozi autobusom“ više ne važi. Kompromitovana je kad je u godini Generalnog
štrajka, da ga slomi, engleska aristokratija zamenjivala šofere
po gradskim autobusima, i pri tom se grdno zabavljala, ne osećajući da
se korisnim radom u nevreme lišava
najpresudnijeg od svojih istorijskih ekskluziviteta.
Ali se, kao i u
doba Vajlda, još uvek nešto sme, nešto ne sme. Nešto je dopušteno, nešto
nije. Jedno je na mestu, drugo nikako. Zašto, u međuvremenu se ne kaže.
Pripadniku engleske više klase dopušteno je da se od kiše kišobranom
štiti u Londonu - i drugim gradovima, razume se - ali ne i u prirodi;
ni pod kojim uslovima u polju, gde je kišobran dozvoljen samo njegovom
bratu - svešteniku. Svi engleski oficiri nose engleske brkove ali
ne nose engleske kišobrane, iako ga je Napoleonov pobednik, vojvoda
od Velingtona, koristio na svakom engleskom bojištu. Vojničkim ambrelima
nije pomogla ni naklonost Engleza prema suludim presedanima. Engleski
gospodin može, pijan, povraćati na javnom mestu, pa čak, sačuvaj me
Bože, lirski biti raspoložen, ali se nikad ne sme ponašati bahato.
1 naravno, ne
sme propustiti nedeljno bogosluženje ako je na selu koje je pripadalo
precima. Osim u vreme krvavih verskih obračuna, anglikanska aristokratija
nije bila osobito bogobojazna. A i tada se štitila više glava nego
duša. Lojalnost prema crkvi i danas je pre stvar osećanja dužnosti nego
uviđanja Boga. To je društvena, ređe lična obaveza. Zato se nisam začudio
kad sam u londonskom listu pročitao pitanje: „Veruje li princ Čarls u
Boga?“ S obzirom da je on jedan od prvih plemića zemlje, pored drugih
razloga, jer engleski govori s onoliko stisnutim zubima koliko je
nužno da se ne razume, pitanje je legitimno. Provocirano je faktom
da budući poglavar Crkve, prema Hotornu, vikaru od Tetberia, u čijoj
parohiji prestolonaslednik katkad letuje, uporno bojkotuje nedeljno
bogosluženje. Nema ga, dakle, na jedinom mestu jedinog dana kad svi pristojni
Englezi, pod ruku s ateistima, Davidove psalme u horu pevajući, igraju
vernike. Kraljica je posredstvom Dvorske kancelarije odgovorila
da se Njegovo visočanstvo za vreme boravka na namesničkoj teritoriji
prečasnog Hotorna „moli privatno“. Prečasni se nije pomeo. Primetio je
oprezno: „Možda dok jaše“. Bez obzira da li Princu zbog čestih padova
s konja Bog baš tada najviše valja, engleski humor vikara od Tetberia
pogađa odliku engleske aristokratije koja se ne tiče vere i ravnodušnosti
prema njoj. Ovde je aristokrata, u načelu, ravnodušan spram svega, osim
možda spram svojih rezultata u golfu.
Ima, dabome, još
bizarnih svojstava koja se očekuju od engleskog aristokrate, ali ona
ne ubeđuju da se pomoću njih obavezno postaje gospodin. Šta je, zapravo,
gospodin? Prirodu pravog gospodstva
- od doba nezavisnog - niko nije opisao. Ne postoji nijedna pojedinačna
osobina da gospodstvo suvereno predstavlja. Nenametljivost, možda -
da li i bezličnost? - može biti jedna od njih? Fukara se odmah zapaža; gospodin
tek kad ga nema. Na pitanje ko je pravi Jevrejin u Izraelu, gde se oni
skupljaju sa svih strana, pa ih ima od ateista do ortodoksa, odgovoreno
je: „Svako ko za sebe misli da je Jevrejin, Jevrejin je“. Tako je, prema
Evelin Vog, i s engleskim gospodstvom - svaki Englez drži za sebe da je
gospodin i demarkacionu liniju prema onima koji to nisu povlači odmah
ispod svojih peta.
U svojoj sam zemlji
i nešto se pitam...
No comments:
Post a Comment