TAMO GDE LOZE PLAČU I deo, Službeni glasnik, Copyright © Borislav Pekić
Eseji, odlomci, DEO PRVI, UMETNOST I STVARNOST, (Eseji)
„Da bi valjano vršili svoj zanat,
pisac mora imati mogućnost
da bude u neku ruku disident,
pa čak i defetist, u odnosu
na državu i institucije, na naciju i
autoritete. Negacija je njegov
familijarni oblik prihvaćanja
svijeta ...“
(Miroslav Krleža)
„Književnost ne može odgovoriti
Na suštinska pitanja savremenog
Čoveka. Ona ih samo postavlja...
Trudim se da kažem kakav mi se
Svet prikazuje, bez namere
da upravljam savestima savremenika...
Umetničko delo ne vredi ništa
ako ne ide dalje od privremenih
istina i opsesija istorije,
ako ne pristaje uz izvesnu
duboku univerzalnost ...“
(Eugène Ionesco)
UVODNA BELEŠKA
Sub
auspiciis parafraze Goetheovog naslova Dichtung
und Wahrheit sakupljen je izbor eseja, koji su, od 1968. do 1984.
objavljivani u časopisima Savremenik,
Scena, a u Književnosti pod imenom „Marginalije i Moralije“.
Reč esej
korišćena je ovde smelo, uz izvesnu nelagodnost pred onima koji umeju da ih
pišu. Većina izabranih radova nisu eseji ni sadržinom, ni formom, ni svrhom.
Skice su to, zapravo, za b u d u ć e eseje, pravljene kao naknadni komentari
zapisa iz mog Dnevnika. Ali, danas, u eri integracije (ili dezintegracije)
književnih oblika, na umoru starih nomenklatura, čoveku se čini da svemu može
dati svaki podnaslov.
Radovi od 1
do 6 bave se odnosom umetnosti i stvarnosti, ali ne one uže, p r o- f e s i o n
a l n e stvarnosti koja se piscu
predstavlja kao građa, kao rudnik fikcije, već one druge, gr a đ a n s k e, koja, po prirodi stvari, želi n j e g a da razgradi, a potom i prema svojim kalupima
izgradi. Samim tim, čak i kad nisu izrikom tema, moralna pitanja ostaju
stvarnom unutrašnjom temom ovih razmišljanja.
U
radovima od 7 do 10 skicirani su neki najopštiji, najčešće sporni problemi
književnosti, kako ih ja vidim, a u kontekstu pretpostavke da je literatura, ne
samo za čitaoce, već, i još dublje, za pisce, tek jedan od mogućih načina s a z n a v a n j a s v e t a.
Tekstovi od 11 do 13
raspravljaju o izvesnim temama, na kojima radim ili ću jednom raditi.
Onaj pod brojem 14 nastoji da
objasni nastanak i smisao jednog od mojih rukopisa.
Radovi od 15 do 19 posvećeni su
onome što se zove – tehnika spisateljskog zanata, ako tako nešto uopšte
postoji. U svakom slučaju, stvarnost kojom se ovde bavim nije opasna. Ona je
ovde tek građa. Ovde sam opasan – ja.
1.
ODGOVORNOST – STANJE ILI PROCES?
Težnja za odgovornošću je težnja
za svrhom“. (Ing. arh. Isidor Njegovan)
PRETHODNA OBJAŠNJENJA
Kad
sam odlučio da pišem na temu „Pred kim je pisac odgovoran?“, samo sam nejasno
bio svestan obaveze da kažem i pred kim
se ja osećam odgovornim, obaveze koju jedva imam šanse da ispunim. Nikada
se, naime, nisam osobito brinuo o tome pred kim sam odgovoran – kao pisac. Pitanje koje me je mučilo i mahom ostajalo
nezadovoljeno, uvek je glasilo: pred kim
odgovaram kao čovek?
Nadao sam se da ću odgovorom na njega, posredno,
gotovo kao na dar, dobiti odgovor i na ono prvo. Nada je, u stvari, samo kamuflirala
besmislen pokušaj da svoje moralno biće ocepim od njegove profesionalne
funkcije (sličan napor kod državnika daje vidno bolje rezultate), valjda iz
bojazni da me odsudna prevaga kreativnog načela života ili rekreativnog načela
umetnosti ne učini "amoralnim piscem", ili "umetničkim
čovekom".
U primenjenom životu, za razliku od onog koji se
ispoljava kao saznanje, odgovornost je ekskluzivno etički pojam, a njegovi ostali
vidovi (psihološki, socijalni, filosofski) tu su samo da ga čvršće situiraju u
područje ljudske aktivnosti, bilo da nam odgovornost potpuno ili delimično
podrede, bilo da nas nje sasvim ili delimično liše, bilo, najzad, da menjaju
njenu vrstu, obim, snagu i smer.
Pitajući se pred kim odgovaram za svoje postupke,
uvek sam, sa žaljenjem doduše, imao u vidu činjenicu da su i knjige moji postupci, nadajući se istodobno i lukavo da one možda i ne moraju biti samo to.
Kao da sam se uzdao u mogućnost da se knjige, pod izvesnim idealnim uslovima,
otresu svojih stečenih odlika (moralnih među njima), da se, ostavši samo
sa urođenim, izdvoje iz sfere moje odgovornosti, i uđu u oblast
nedefinisane odgovornosti, koja ni meni više neće biti dostupna. Da kad se
razdvojimo, produžujući da živimo i delujemo, svako za sebe, budemo toliko
nezavisni da se između nas više ne može uspostaviti nikakav odnos, a pogotovu
ne odnos odgovornosti.
Pošto knjige i inače ne mogu da slede metamorfoze
svojih tvoraca, pošto se menjaju samo posredstvom promena koje se zbivaju u
njihovim čitaocima i dobu u kome se čitaju, teorijski bar trebalo bi da je to
moguće. Ubrzo sam, međutim, ustanovio da i svi drugi naši postupci imaju isti
status, da, pošto su učinjeni, žive sopstvenim, od naše volje redovno
independentnim životom, i da se razdvajaju kroz posledice nad kojima nemamo
kontrolu, a da za njih ipak, do njihovih krajnjih konzekvenci, ostajemo moralno
odgovorni.
(Primedba
Borislava Pekića: Zašto knjigu pripisujemo njenom piscu, kad ovaj čovek kome je
pripisujemo, nije više onaj koji je
knjigu napisao? Ali, zašto onda da sudimo čoveku za prestup, kad ovaj čovek
kome sudimo, nije više onaj koji je prestup počinio?
Time je otpala primamljiva mogućnost da se umetnost izdvoji iz moralne
sfere, i tako olakša bavljenje njome. A time je i pitanje na koje sada
pokušavam da nađem odgovor ostalo na snazi.
Na raspolaganju su mi stajala dva pristupa, a izbor je zavisio od toga imam li ili nemam definisan stav?
Prvi je zahtevao više-manje izgrađeno mišljenje.
(Primedba
Borislava Pekića: U fluidnom obliku ono besumnje postoji, ali budući da ga
nisam definisao, ne posedujem ga kao načelo koga svesno mogu da se pridržavam.)
U tom slučaju, ja bih ga izneo, potkrepio dokazima iz sopstvenog i
tuđeg iskustva, i eventualno suočio sa oponentnim nazorima.
Drugi bi bio stav, ispisujući ove
redove, pronalazim, unapred se
ograđujući od obaveze da ga i pronađem. Ne, dakle, da obrazlažem već izabrani
stav, nego da obrazložim zašto ga do sada nisam izabrao, tačnije – da jednostavno
ispričam kako sam do izvesnih odgovora ipak dolazio, kako su se ovi
"snalazili" u stvarnom dejstvu, zatim kako sam ih i zašto napuštao,
da bih, evo, ostao nemoćan pred jednim pitanjem na koje većina pisaca zna dobar
odgovor.
Mana ovakvog postupka je u tome što
je on u najvećoj meri privatan: od interesa je, pretpostavljam, rezultat, a ne
mehanizam pomoću koga se postiže, naročito ako je već predočena mogućnost da se
do njega uopšte i ne stigne. Prednost je, međutim, u tome što će se iznađeni stav
(ako ga bude) ili nemogućnost stava (ako ga ne bude) staviti u stvaran i
aktuelan, a ne nestvaran i istorijski odnos prema mom mišljenju, sadašnjem mišljenju, razume se, a nekom,
koji je, u moje ime, nekada pokušavalo da ga formuliše.
Opredeljujem
se za drugi postupak, u prvom redu stoga što stava odista nemam, a ne bi bilo
umesno da ga na brzinu i samo za ovu priliku iskonstruišem.
(Primedba Borislava Pekića: Dužan sam da učinim prethodno primedbu: neću se pozivati na autoritete ni iz jedne oblasti mišljenja i delanja, mada su me oni, razume se, često inspirisali. Izuzetak činim samo u pogledu mojih prijatelja ing. arh. pokojnog Isidora Njegovana i N. N.-a, pisca i čoveka neizlečivo sklonog politici.
Pošto smo na ovu temu vodili brojne polemike, i
pošto se moje kolebljivo mišljenje prosto reflektovalo u njihovom, ne manje
nestalnom, i obrnuto, a jedan je od njih – mislim na nesrećnog Sida – bio ne
samo graditelj natprosečne vrednosti (rekao bih genijalan, da je dospeo da
stvori dela koja je smišljao), već i čovek koga je, otvoreno mogu reći, problem
odgovornosti ubio, ova mi nedoslednost mora biti oproštena.
No comments:
Post a Comment