TAMO GDE LOZE PLAČU III deo, Službeni glasnik, Copyright © Borislav Pekić
ZAŠTO SE POSTAVLJA PITANJE ODGOVORNOSTI?
Spor nas je doveo do toga da se
upitamo: Zašto se pitanje o piščevoj odgovornosti uopšte postavlja? I da li bi
ono imalo isto značenje da je postavljeno bilo kome umetniku koji ne operiše
rečima?
Rizikujući da simplificiram (uostalom, svako je razmišljanje simplifikacija), umesto umetnika za primer biram državnika. Državnik je, nesumnjivo, odgovoran najpre svom društvu, ali on je istovremeno odgovoran i budućem. Najčešće što ga nije stvorio onakvim kakvo bi ono htelo da bude. A otkuda naš neupućeni državnik može da zna šta će ono hteti kroz sto godina? U najboljem slučaju, uz pomoć sumnjive naučne aparature i nešto prigodne intuicije (koja više opravdava njegovu današnju politiku nego što predviđa njene sutrašnje posledice), on to može samo da pretpostavi. Politika, pa sa njom i istorija, grade se, dakle, na pretpostavkama.
(Primedba B. P.:
Ako pretpostavka omane – tu je sila da je potkrepi.)
(A može li književnost to da čini?) Stoga je revalorizacija istorijskih veličina praktičan posao kojeg se, bez mnogo obzira, prihvata svaka generacija da bi ih prilagodila svojim aktuelnim potrebama. Istoriografiji se ostavlja Heraklov Rad da ih vrati u kontekst doba iz kojeg su izvađene "po potrebi službe".
(Herakle je najveći i najomiljeniji heroj u
klasičnoj mitologiji, sin boga Zevsa. Neustrašiv i nesavladiv, bio je ljubimac
svih bogova, koji su ga obdarili onim što im je bilo najdragocenije. Kod kralja
Euristeja, tokom deset godina, Herakle je izvršio svojih slavnih dvanaest
radova da bi se očistio od greha, jer je u trenu pomračenja uma pobio svoju
decu.)
To je izopačavanje istine kojeg smo prećutno svesni. Znamo, valjda, da revolucionarne ideje nekog seljačkog srednjevekovnog vođe nemaju ništa zajedničko sa utilitarnim tumačenjima koja im pridajemo da bi, recimo, održali istorijski kontinuitet misli za koje verujemo da su progresivne. Ali, sve u svemu, skloni smo da političarima priznamo pravo na "ograničenost istorijskog radijusa dejstva", iako se oni za to pravo baš i ne otimaju, a od pesnika se – i njihovom krivicom, razume se – neprestano zahteva izvestan odnos prema večnosti (veza sa dobom se podrazumeva), izvesna trajnost, proširena odgovornost, rastegnuta aktuelnost. Trezveno se mirimo sa činjenicom da su od vrlog Nabukodonosora ili još vrlijeg Epaminonde – opet posredstvom pisaca, ili ako hoćemo, beležnika – ostale samo beskorisne anegdote, koje već decenijama terorišu učenike širom sveta, ali zar ćemo zbog toga reći da su bili rđavi diplomati ili stratezi?
(Nabukodonosor II (630–561. pre n.e.), najveći vladar novog
vavilonskog carstva. Napao je Judeju i osvojio Jerusalim. Obnovio je puteve,
hramove u Vavilonu. Po verovanju, za svoju ženu Semiramidu izgradio je viseće
vrtove u Vavilonu (jedno od Sedam svetskih čuda). U svoje vreme je bio poznat
kao Nabukodonosor Veliki, ali je
među Jevrejima i hrišćanima stekao negativnu reputaciju zbog uništenja Judeje i
ropstva.
Epaminonda
(oko 418–362. pre n.e.), tebanski državnik i vojskovođa pod čijim je voćstvom
Teba učinila kraj spartanskoj prevlasti u Grčkoj.)
Međutim, ako nam Platon, Euripid ili Homer ne kažu u dlaku ono što se od njihovog genija danas očekuje, mi ćemo ih hladnokrvno odbaciti kao neupotrebljive, ili ćemo ih mučkim prekrajanjem učiniti ponovo "dobrim i za nas".
(Platon (oko 429–347. pre n.e.),
grčki filozof, učenik Sokratov i učitelj Aristotelov. Osnovao Akademiju,
filozofsku školu. Sva Platonova dela su sačuvana i sastoje se od dvadeset pet
dijaloga, Odbrane Sokratove, nešto
stihova i trinaest pisama.
Euripid
(485–406. pre n.e.), grčki tragediograf. Od 75 njegovih dela sačuvane su
tragedije: Medeja, Trojanke, Elektra,
Orest, Bahantkinje i dr. On je u
dramu uneo više važnih sadržinskih i idejnih novina, govorni jezik, agone, deus
ex machina, realizam, psihologiju, ljubav kao pojedinačno osećanje, smanjio
ulogu hora itd.
Homer
najveće ime antičkog pesništva, autor epova Ilijada i Odiseja, nastalih
oko 750-700 pre n. e. Prema predanju je bio slep.)
Tako je otprilike izgledao pravac
naših razmišljanja. Činilo nam se u stvari da je ovako shvaćena odgovornost
pisaca plod nesporazuma za koji je podjednako kriv tradicionalni utilitarizam
svakog društva i tradicionalno misionarska svest svakog umetnika. Odgovornost
je tako i prinuda i potreba. Potrebna prinuda i prinudna potreba.
N. N. je o tome imao svoju teoriju. Smatrao je, naime, da to što se pisci "pozivaju na odgovornost" još od pamtiveka, stoji u neposrednoj vezi sa naročitom prirodom posla kojim se bave, polazeći od sumnjive hipoteze da se ta priroda nije menjala, pa da "poziv" može da ostane u svoj svojoj neprijatnoj važnosti. A da li je to tako? Pesnici nisu više "sveštenici", ni "izabrani borci u dolini Ili", nisu više tumači bogova (premda poneki još uvek nekog tumače), mnogi su umesto proroka postali narikače, umesto narkotika narkomani, umesto da budu ogledala, u drugima se ogledaju; oni više nisu u savezima sa božanstvom (sudeći po sudbini, pre bi se reklo da su u mezalijansi sa đavolom), a kad bilo šta žele da "u ime viših sila" poruče, oni su samozvanci.
Društvo je to spoznalo. Sem
u slučajevima krajnje nužde i na poriv najvulgarnijeg društvenog
koristoljublja, piscima se retko priznaje pravo da u ime tog društva govore.
Ali, zlu ne trebalo, drevne dužnosti hijerofanta, koje potiču još od vremena
prijateljevanja sa bogovima – ne oduzimaju im se. Od njih se dakle traži ono na
šta oni više nemaju prava – pa ni volje, možda – i što im je oduzeto samom
promenom suštine njihovog poziva. U svetlu te opšte činjenice, kao i pod
osvetljenjem drugih pojedinačnih uslova, nemoguće je naći zajednički imenitelj
za odgovornost jednog Pindara, Goethea, Kafke, Sartrea ili Pasternaka.
(Pindar
(518–438. pre n. e.), grčki horski liričar. Plemenita misaonost i uzvišen jezik
njegove lirike učinili su da ga pojedini Grci i Rimljani smatraju nedostižnim
uzorom.
Franz Kafka (1883–1924), češki pisac jevrejskog porekla koji je
pisao na nemačkom jeziku. Najvažnija dela: Preobražaj,
Proces, Zamak i Amerika.
Jean-Paul Sartre (1905–1980), francuski egzistencijalistički
filozof, dramski i prozni pisac, biograf i kritičar. Vodeća figura francuskih
filozofa i egzistencijalista XX veka.
Boris Leonidovič Pasternak (1890–1960), ruski pesnik i
romansijer; dobitnik Nobelove nagrade koju nije primio; prevodilac Goethea i
Shakespearea na ruski. Najpoznatiji delo: roman Doktor Živago.)
No comments:
Post a Comment