TAMO GDE LOZE PLAČU XXIX deo, Službeni glasnik, Copyright © Borislav Pekić
11.
GRADITELJI (III deo)
Sad moram da obuzdavam pero i da
svoje predstavljanje odložim za povoljniju priliku, jer me tišti jedno
priznanje koje nerado činim, ali koje bez ikakve sumnje dugujem. Prirodno,
trebalo je da ga učinim već u prvim pasusima ove ispovesti, ali, sticajem
okolnosti, početak je bio posvećen više knjigama koje tek nameravam da napišem,
nego ovoj koju sam, bez preterivanja, sačinio u "znoju lica svog".
A ta su obećanja, opet, razume se
prikrivena kajanja kojima pribegavaju pisci kad, odlažući pero posle
blagoslovene reči "Finis", "Završetak" ili
"Kraj", (ne znam da mi je i jedna druga tešnje za srce prirasla)
zlovoljno moraju da konstatuju da ti pod konac postrojeni nizovi reči privedeni
najzad kraju, ta mravlja vojska slova sva uterana u mravinjak pohabanih
pojmova, za čija se konačna značenja nikad nećemo odlučiti, nije knjiga koju su
nameravali da napišu, i da će njena urođena suština, u tek dovršenoj, svakako
izvitoperena, u najmanju ruku nepotpuna, biti obelodanjena u nekoj idućoj.
Trebalo je, zacelo, već otprve da
priznam da ovu, a naročito ovakvu
knjigu nipošto nisam imao volju da napišem, i da sve do incidenta, o kome će,
samo strpljenja, uskoro biti reči jedva da sam njenom junaku dipl. ing. arh.
Isidoru-Sidu Njegovanu namenjivao više od usputne epizode u ispovednoj hronici,
koja pod stendalovskim naslovom "Crveno i Belo" nedovršena čami u
fioci, čekajući bolje dane.
O tome da mu dodelim zasebnu
knjigu, da mu ogradim takoreći lični feud, nije moglo biti ni govora, premda,
istini za volju, u mnogim od svojih javnih i privatnih izgleda Isidor je bio
izuzetak, da ne kažem književno zahvalna ličnost već i pre svoje začuđujuće
odluke da učestvuje na konkursu što ga je CK SKJ-e i Glavni odbor SUBNOR-a, uz
podršku svih masovnih organizacija, raspisao za monumentalni spomenik
Revoluciji.
Moja zapanjenost, razume se, za vas
još uvek ništa ne znači, osim što i sama izaziva čuđenje. Pogađam li da se
pitate čega ima neobičnog u tome što jedan ambiciozni, talentovani, ne ustežite
se da kažete čak i genijalni mladi arhitekt poseže za temom koja će mu, ako
bude uspeo, učvrstiti i onako cenjeno profesionalno ime i obezbediti visoko
društveno priznanje, tako drago svim umetnicima?
Ubrzo, međutim, uvidećete kako je
ova, na oko, prirodna odluka (za svakog drugog graditelja ona bi to i bila) po
Isidora postala i sama revolucionarna, ne manje kataklizmična i ne manje
protivrečna od tajanstvenog pojma revolucije sa kojim je imala da se uhvati
ukoštac.
U međuvremenu, biće dovoljno ako sa
verodostojnošću krunskog svedoka izjavim da je baš ta iznenađujuća odluka,
doneta po svoj prilici početkom oktobra 1965. godine, a kroz 36 meseci istrajno
sprovođena sve do svog još nepojamnijeg ishoda krajem oktobra 1968. godine da
je, tvrdim, upravo ta sporna i njegovim nazorima protivrečna odluka (koliko sam
ga poznavao, a može mi se verovati da sam ga poznavao svestranije od ma koga)
prosula na Isidora neko prozračujuće, bezmalo rentgensko svetlo, i da se tek
pod tim naknadnim premazom njegov do tada siv, nečitak i nevidljiv život obojio
raskošnim nijansama trpljenja i nadanja, te postao transparentan i uočljiv
(kao što mikrokosmički život
bakterija postaje pristupačan ljudskom oku tek kada ga izazovemo Lefrerovim
metilenskim plavilom, karbol-fuksinom ili nekim preparatom Gram-Jansenove
metode) čime je sebi izvojevao pravo da bude opisan, ako već ne i opravdan.
Isidorova rešenost da revoluciji sagradi spomenik, rešenost koja je po
neverovatnosti podsećala na neuračunljivi naum žrtve da svom zlotvoru podigne
spomen-ploču, gigantski memento na
poprištu sopstvenog stradanja – a on nimalo nije sumnjao da će upravo njegov
projekat biti izabran za izvođenje – tek kratko vreme prethođaše mom pristanku
da ga uzmem za temu jednog beočuga u Sagi o Usponu i Padu kuće
Njegovan-Turjaški.
No comments:
Post a Comment