TAMO GDE LOZE PLAČU XXVII deo, Službeni glasnik, Copyright © Borislav Pekić
11.
GRADITELJI (I deo)
(Predgovor za jedan nedovršen roman)
"I reče narodu svojemu: gle narod
sinova Izrailjevih veći je i silniji
od nas. Nego hajde mudro da
postupamo sa njima, da se
ne množe, i kad nastane rat da
ne pristanu sa neprijateljima našim,
i ne udare na nas i ne otidu
iz zemlje. I postaviše nad njima
nastojnike da ih muče teškim
poslovima; i građaše narod Izrailjev
Faraonu gradove Pitom i Ramzes".
Evo,
najzad je kucnuo čas da i ja potražim svoje vreme, svoje izgubljeno vreme. Moje traganje, međutim, teško da će imati sreću
da kao na kamen spoticanja iznad zakopanog blaga naiđe na naš život, istinski
život, život konačno otkriven i razjašnjen, jedini život stvarno proživljen
o kome je sanjao Marsel Proust:
Marcel Proust (1871–1922), francuski
književnik. Najpoznatije delo mu je ciklus romana pod zajedničkim nazivom U traganju za izgubljenim vremenom.
Potrošeno vreme nikada više neće
biti pronađeno. Umesto njega, ispod crne zgure koju uminula zbivanja kao truo
ćilim prostiru po dnu sećanja, ispod sasušenog humusa dana, biće, kao s
neispitanog arheološkog nalazišta – kakvog duhovnog Hisarlika –
iskopana skeletna utvara prošlosti, međ grubim videlima nepoverljive sadašnjice
rasuće se i razmrviti trošne mošti bez boje, bez sjaja i bez namene doli da nas
privole na bogobojazno priznavanje sopstvene prolaznosti, a u onom ređem i
srećnijem slučaju na mirenje sa tim nestalim ustroj-stvom bitka.
Hisarlik je moderno ime za
mesto na kome se nalazila stara Troja koja se takođe zove i Ilion. Lokacija je
u sadašnjoj Turskoj, odnosno Anatoliji. Arheološko nalazište je oko 6,5 km od
Egejskog mora i od Dardanela.
Zauzvrat, ako budemo radini i
žilavo odani neblagodarnom zanatu kopača vremena, možda ćemo između dva njegova
susedna sloja, kao između dva slepljena listića zlatne vene, pronaći svoje
mesto u nekom opštijem razmeštaju i upoznati sudbinu čijom smo previšnjom
voljom tamo dospeli.
Bilo kako bilo i ma šta proizišlo
iz ovog uzbudljivog, opasnog i pomalo nekrofilnog truda, koji prividno seća na
buđenje mrtvaca, a mahom je samo zabijanje glogovog kolca u prošlost, čije nas
albino-vampirske oči žedne i naše krvi motre iz zasede i puštanje njenog
neuspokojenog leptirka da otprhne u ništavilo kome pripada, ma šta se, dakle,
bude iščaurilo iz ove književne pustolovine (jer pisac, pošteno rečeno, nije
kadar ni o njenom toku, a nekmoli o njenom neizvesnom završetku izneti išta
pobliže), ona više ne može da se obuzda.
Vaskrsli Lazar iz Vitanije ne može se ponovo
poviti u pomazani pokrov, vratiti pod gvožđem nedodirnut sveže okrečen dolmen,
a da se poricanjem čuda ne primame nesagledive posledice po nadu onoga koji se
na svetogrđe drznuo. Pustimo stoga da sve teče po svojim unutrašnjim zahtevima,
a sopstvenu inicijativu ograničimo na ispiranje, čišćenje i ređanje iskopina,
što ih uznemirena prošlost kao lavu izlučuje iz svoje prenatrpane utrobe.
Potrebno je, međutim, upozoriti na
to da je ovo što se sada sa izvesnom zebnjom prepušta sudu javnosti samo prva
bušotina, tek okno ili izdvojen kop na neizmernim ledinama prošlosti, početna
knjiga u sazvežđu hronika koju će kao gravitaciona sila, kao zajednička kičma
držati na okupu spori uspon i brzo propadanje Kuće Njegovan-Turjaških, sa kojom pisca (kamo sreće da mogu reći
letopisca ili zapisničara!)
spaja srodstvo po sudbini više nego
po krvi, budući da joj pripada samo skromnim četvrtim delom pa i njime u
razblaženom toku, i osećanje saučesništva više nego lično sudelovanje u
događajima što će sa odgovarajućim podnebljem jednog uništavajućeg rata, jedne
zastrašujuće revolucije i jednog uzbudljivog nazovi-mira, biti opisani ne kao
indiferentna istorija tako draga projektantima, paladinima i korisnicima
pobede, a tako mrska predvodnicima, sledbenicima i žrtvama poraza, već, ako mu
pođe za rukom, kao patnja i radost, kajanje i blaženstvo, griža i nesvest, vera
i sumnja koje se, eto, obnavljaju u novom ruhu pomoću naročitog poretka drevnih
isluženih, izanđalih reči.
I kao što zvezde rasturene po maglinama ne nastaju u slučajnom trenu kad zaiskre u hijazmi okulara našeg teleskopa, a ipak, na neki način za nas se tek tada razgorevaju, tako će i knjige-karike ovog lanca raspadanja, propasti, agonije i beznađa biti objavljivane onim redom kojim budu pisane, a ne onim lažnim, konvencionalnim i naturenim redom kojim prošlost u njima postaje sadašnjost, a ova se bez smisla za nas srozava u takozvanu budućnost.
No comments:
Post a Comment