TAMO GDE LOZE PLAČU XXVIII deo, Službeni glasnik, Copyright © Borislav Pekić
11.
GRADITELJI (II deo)
A da li se baš sve zbilo onako kako
će biti predstavljeno, značajno je samo za merenje dubine raskola koji odvajaju
neutralne činjenice života od prisnih činjenica njihovog trpljenja, stvaran ali
mrtav pejzaž od nestvarnog ali živog otiska što ga sa njega kao sa voska
uzimamo; mrtav pejzaž ostaje da gnjije na zidu vremena, a mi hitamo dalje sve
novim i nepoznatijim predelima, odnoseći u duhu samo njegovu promenljivu,
nepouzdanu i slobodnu kopiju.
Ne smetnimo stoga sa uma – to će
obezbediti da se Graditelji prime sa
manje predrasuda – da je svačija memorija, a umetnička doslednije od drugih,
samo izložba reprodukcija, počesto tek odlivak iz treće ruke, jedna izopačena,
okrnjena i oronula retrospektiva pradavnih radova, kojoj sastavljač, taj
samozvani kustos prošlosti, suverenom pristrasnošću izbora i tumačenja daje
oblik, smer i svrhu.
Pravi, dakle, smisao ove knjige, a
i onih za koje se nadam da će je u budućnosti slediti, kao što ona sledi tek
jednu od mnogih nizbrdica na putu Njegovan-Turjaških u ambis društvene
istorije, ili, da budem jasniji, onaj povoljniji smisao na koji kao na lisičiji
trag pisac želi da uputi čitaoca, nije u pružanju nazovi verne slike jednog
mrtvog vremena – u naporu da ostanem pravedan uspeo bih jedino da postanem
bezosećajan – jer to vreme, uostalom, još uvek traje, a trajaće i kad nas više
ne bude bilo; on je u autentičnosti osećanja tog vremena, i stoga, velim, samo
stoga ima brutalnu prirodu obračuna.
Sve i kada bih hteo, kada bih,
uzmimo, sebi za cilj propisao da budem nepristrasan, nezavisan, nepristupačan,
bezok kao terazijama opterećena Pravda u starovremenskim sudištima, i da se
pošto-poto uzdržim od nedostojnog uplitanja u ono što neskromno proglašavam
stvarnošću, a što je samo jedna od njenih meni dostupnih izvesnosti, sasvim
različita, pri tom, od neke njene druge, takođe punovažne i punopravne
izvesnosti prijemčive recimo za vas (cilj, kako se vidi, i inače nedostižan)
taj ravnodušan postupak, ni bogovima svojstven, ne bi bio izvodljiv: da ga
primenim morao bih najpre da se odreknem svoje ličnosti, čije se najčovečnije
svojstvo sadrži baš u opredeljivosti i sposobnosti
izbora.
Između opasnosti da ne izaberem
pravu istinu i pogibelji da je iznesem kao da me se ona nimalo ne tiče, nekom
prevratničkom neodlučnošću zaveden, uputio sam se sredokraćom, na kojoj ću
zacelo biti izložen dvostrukom riziku: da nesvesno zaobiđem istinu, ako je ima
u obliku u kome jedno biće može da je shvati, i da se u to upustim bez dovoljno
saosećanja.
Obično se veruje – ne znam išta
lakoumnije od svođenja mašte na jedan uski kolosek – da svako opisivanje
detinjstva ima memoarsku vrednost. Uzimam sebi slobodu da izjavim kako u Graditeljima to nipošto nije slučaj.
Međutim, iako svi događaji o kojima se govori ne pripadaju autorovom životu, a
nekoji ni istoriji njemu bliskih osoba, ipak su osećanja u većini navrata
njegova, ili bi bila da je on nesrećom sudeonik tih zbivanja, a u prvom redu
isključivo njegovo je osećanje stvarnosti ma kakvo ono bilo, ma kako se
drastično ispoljavalo, i ma kako se neočekivano vremenom preinačavalo, svuda
tamo gde je izričito vezano uz njegovo ime.
Za pisca, a čini mi se u
odgovarajućoj meri za svakog čoveka uopšte, nemoguće je da živi jednim i
nepromenljivim životom: on je uvek pomalo i ono o čemu sanja ili piše (opet
dakle sanja) kao što je ono o čemu sanja ili piše (sanja dakle opet) uvek
pomalo i on. Bogaza u živom pesku beznadežnosti sa koje je gospođa Angelina
Njegovan tražila, pa možda i našla Boga, nije li to ona ista stranputica na
kojoj sam Ga i ja tražio? Kad Isidor, njen sin mezimac, ostane bez Njega, nije
li to onaj isti nepopravljivi način na koji sam ga i ja izgubio?
No comments:
Post a Comment