TAMO GDE LOZE PLAČU LVIII deo, Službeni glasnik, Copyright © Borislav Pekić
14.
POZORIŠTE KAO ISPOVEDAONICA[1]
III
ZAŠTO BAŠ DRAMA?
Uvek sam smatrao
da umetnost može da odgovori na suštinska pitanja savremenog čoveka koliko i ma
koja druga duhovna disciplina: teologija, filosofija, sociologija ili ma koje
moralno učenje. U prvom redu stoga što je književnost, pored ostalog, i
filosofija u svom estetičkom korelatu. Ona je takođe i primenjeni moral, izvesna moralna sugestija, čak i ako
joj je mrska uloga propovednika, misionara i reformatora.
Hoću da kažem da,
ako se izražavam književnom rečju, ja to činim u svojoj ukupnoj egzistenciji,
koja je, razume se, umetnička najpre, ali je istovremeno i psihološka, moralna,
socijalna, politička, a iznad svega metafizička. Hoću, takođe, da kažem da
književnim delom, zacelo izražavamo stvarnost u nekom od njenih pristupačnih
standarda, ali i da, ne s manjim prisustvom u strukturi dela, izražavamo i sebe (svoj stav prema toj stvarnosti), stav koji deluje
kao suma naših metafizičkih, moralnih i
socijalnih iskustava uređenih prema nekom estetičkom načelu.
(A ono što je
ovde po sebi irelevantno, upravo je to uređivalačko načelo, jer može da se
menja a da ovu promenu ne mora da sledi izmena celokupne konstelacije
iskustva.) Smatram da je prisustvo uređivalačkog načela u mom izražavanju
proporcionalno prisustvu metafizičke predstave sveta u mom mišljenju, te da
stoga moje izražavanje ne može da bude univerzalnije od mog mišljenja, a ni
obrnuto.
A i kada se desi
da mom izrazu bude pridat smisao koji on ne sadrži, onda
ova njegova proširena univerzalnost nipošto više ne pripada meni, već onome što
je ovu univerzalizaciju izvršilo. S nešto sreće mogli bismo odnos književnog
izražavanja i filosofskog (političkog, moralnog itd.) mišljenja uporediti sa
odnosom u kome dva razna jezika stoje prema modelu jedne iste stvarnosti.
Upravo stoga što
me literatura najvernije izražava, vernije i od akcije, što ona oličava
maksimalan broj mojih odnosa sa stvarnošću, u njihovim maksimalnim verzijama,
ali ponajviše stoga što, za razliku od čiste akcije (stvarnog učešća u
zbivanju), pruža i moju sopstvenu viziju realnosti,
one realnosti, dakle, prema kojoj se i reaguje, a ne one pseudounitarne prema
kojoj se postavlja svaka akcija, odlučio sam se za dramu a ne za pobunu.
(Primer: ako
izvršim ubistvo, ja sam izvršio akciju koja je prosto ušla u jednu opštu
stvarnost, u nju potonula kao kamen, i kada ne bi bilo istražnog procesa,
nikada se ne bi saznalo koja je to subjektivna varijanta stvarnosti do zločina
dovela. – Istrage i nisu
drugo do iznalaženje one sustvarnosti koja kao deo opšte
figurira samo za određenu ličnost. – Ako, međutim, to isto ubistvo, pišući,
izmislim, ja sam zajedno sa činom utemeljio upravo onu stvarnost u čijem je
kontekstu zločin jedino i moguć.)
A razlog
opredeljivanja za dramsku formu ležao je u snažnoj potrebi za nekom akcijom, za angažmanom. Bilo je potrebno naći književni instrument
koji bi, dovoljno mobilan, delatan i efikasan, istovremeno bio i dovoljno legalan. Drama mi se oduvek činila kao najaktivniji,
najefikasniji oblik književne reči, ne samo u smislu visokog stupnja neposredne
komunikativnosti, već i u smislu činjenice da je scena
stvarniji prostor za akciju od zamišljenih prostora u strukturi proze.
(Ovo sam
mišljenje odbacio zahvaljujući saznanju da je, budući svaka umetnost samo niži ili viši nivo imitacije, istina upravo obrnuta:
viši nivo imitacije sadržan u teatru, udaljeniji je od stvarnosti no prozno
kazivanje kao niži nivo te iste imitacije).
[1]U skromnoj meri upoznat sa Pozorištem kao školom, političkom
tribinom, debatnim klubom, filosofskim solilokvijem, sa Pozorištem kao
zabavištem, inkvizitorijem, cirkusom, sa Pozorištem, najzad, kao imitacijom
života ili kao dokumentom, došao sam do ubeđenja da iluziji koju ova drama
emituje najbolje odgovara podnaslov Ispovedaonica.
Uz primedbu da termin, razume se, treba uzeti u smislu psihoanalitičkog iskaza, a ne crkvene ispovedi. Ja sam
kroz ovu dramu ispružen kao preko kakvog
ordinacijskog otomana, sa koga ću samome sebi, umesto svom psihijatru, pružati
obaveštenja potrebna za utvrđivanje dijagnoze i propisivanje terapije.
Ali, kao i
svaki bolesnik, podsvesno, ja sam u otporu prema
izlečenju koje svesno, međutim, želim. Premda mi se čini da pošteno
kolaboriram, ja, u stvari, sabotiram sopstveno izlečenje. Neophodno je stalno
biti u toku ove protivurečnosti, da se ne bi naselo zaključcima koji će se prvi
nametnuti i koji će, uostalom, verovatno kao i oni krajnji, biti tek sen jedne
moguće istine. Pravi zadatak bi bio da se u ovoj emulziji ideja i protivideja,
kojima su role samo neutralni zvučnici, nazru
preživljene životne situacije i da se tako dešifruje kriptogram u kome je
realnost svedena na uprošćene simbole. No ovakav zadatak ne samo da premaša
moje snage, već je mom autorskom položaju kontraindiciran: bilo bi to kao da
neurotičar, bez posredstva lekara, saznaje uzroke svojih kriza.
No comments:
Post a Comment