TAMO GDE LOZE PLAČU LXIX deo, Službeni glasnik, Copyright © Borislav Pekić
14.
V
“I u slučaju usamljenog
pokreta koji narušava opšti mir, i u slučaju usamljenog mira koji remeti opšti
pokret, Emigrant bi mogao na mir i pokret da alarmira (kao subjekt radnje) ili
da pravo na svoj mir i pokret brani (kao objekt radnje.) A mogao bi, paralelno
braneći svoj izbor, i da ga propagira. No obe varijante simplifikuju stvarnost,
svodeći je na jednu dominantu. Obe, takođe,
provociraju proizvoljna tumačenja.
Agitacija za pokret u jednom nepokretnom svetu
isuviše bi zvučala kao revolucionarna trublja, isuviše ličila na banalno
definisanje stvarnosti kao omorine u kojoj je moćna jedinka razvigor. Agitacija
za mir u jednom pokretnom svetu, pak, ne bi se tumačila kao težnja ka promeni
fundamentalnih principa, samo simbolizovanih pojmovima apsolutnog mirovanja ili
kretanja, već kao propaganda filosofije nemešanja, neučestvovanja, pasivne
rezistencije.
Na stranu to što bi ova bitka
izmedu jedinke i društva, lišena ostalih aspekata, bila u velikoj opasnosti da
se pretvori u filosofski disput, argumentaciju i kontraargumentaciju, iz koje
bi bio isključen svaki dramski događaj ...”
(1.
mart 1957. god.)
A ja sam, odbacivši mogućnost da produbljivanjem postojeće situacije u
Arnoldovoj priči, uz njeno apstrahovanje iz realnih uslova, konstituišem siže
drame – istovremeno ostao i bez
događaja. A bez njega ni radnje nije moglo biti.
NAGON ZA SMRĆU – POGONSKA ENERGIJA DRAME
Izvestan korak u pravcu dramskog događaja učinio sam kada sam u svoja
razmišljanja uveo pojrnove smrti i samoubistva. Dnevnici ne daju neposrednu
povezanost tih razmišljanja sa dramom, ali je nemoguće da tu vezu nisam imao u
vidu, jer postoji li događaj koji bi bio presudniji od smrti?
“Slike Igora Vasiljeva.
Modrozelene vizije koje rastu negde iza
stvarnosti. Hoće li mi one pružiti objašnjenje za Igorovo samoubistvo?
’Autoportret ’ neće, sporazum sa smrću ovde još nije utanačen. ’Treći
stadijum’? U njemu kao da se pomalo i nazire onaj sjajni dan u kome je moj
prijatelj sišao sa uma.
Igor
Vasiljev, darovit slikar, ruskog porekla. Izvršio je samouibistvo iskakanjem iz
voza, mada se sumnjalo i na nesrećan slučaj. Iako za ovu temu nije od značaja,
pomoću vizuelne sinteze dve slike na izložbi „Hrist” i „Mladenci iz Marinkove Bare”, uz neke Difijeve slike na temu Raspeća,
konstituisao sam glavni prizor u priči “Smrt na Golgoti” iz koje
se kasnije razvio roman Vreme
čuda.
’Hristos ’ sa izglavljenim
zglobovima i devičanskom penom besnila oko zlatnih usana, s kojim Igor pita: – Zašto sam ja i za koga ovde? – mračno posmatra Mladence iz Marinkove Bare, te smrdljive gegule za koje
se žrtvovao (ili oni samo meni tako izgledaju) a pogled Bogočoveka, nesposoban
da se pomiri sa izgledom stvari, prodire dublje, u nekoj dalekoj budućnosti
tražeći odgovor na pitanje:
Šta će ljudi učiniti sa tom
ponovo zadobijenom nevinošću, sa tom najvišom i najopasnijom slobodom koja im
je dana na Golgoti? ...”
Đ. M. koji je došao sa robije
žali se da ga ne shvataju. Tešim ga priznanjem da sam i sâm ovaj nesporazum
iskusio. I ja sam se po izlasku trudio da me što bolje
shvate. Kasnije sam ustanovio da je došao moj red, da sam ja na potezu: bilo je
potrebno ja njih da shvatim. Najzad mi je
postalo savršeno svejedno i koliko sam shvaćen i koliko sâm shvaćam. Počeo sam
da polažem na to da budem ostavljen na miru. Ali tu prednost imaju samo
mrtvaci. To je privilegija mrtvih. Pa ni njihova uvek ...”
“Srećan sam ali ne i siguran.
Kako mogu istinski biti srećan kada se menjam iz sata u sat i kada me ono što
me ushićuje danas, već sutra može baciti u najcrnje očajanje. Da bih bio
siguran potrebno je da se razlozi tome osećanju ne menjaju, potrebno je da se
ne menjam, potrebno je da zaslužim svoju stalnost, potrebno je dakle da
umrem... Ali iza ovog svemira možda je još jedan mir...”
“Apsurd ljudske egzistencije
je Judin apsurd. Judino očajanje je praslika arhetipska svih naših očajanja.
Judin sindrom karakteriše bolesno stanje istorije naših odnosa sa sopstvenim
opstankom...
Juda Iskariotski zna za utvare proroka, zna da
će Sin božji biti izdan, ali on isto tako zna da je to neizbežno, da je to otkupna cena za spasenje sveta i da
će krv Agneca sprati grehove sa ljudskog roda. Ta sudbina se ne može izigrati,
ne može mimoići. Ali u magli koja je pokrivala Genzimaniju, proroci nisu mogli prepoznati nijedno lice do lice Bogočoveka. Juda nije
bio izabran.
Mogao je to biti bilo ko od Učenika, pošto se
on, prema Pismu, određivao među onima “koji su hleb njegov jeli i bili isto što
i on sâm” (među onima koji su, deleći njegov nauk, delili i njegovu sudbinu.)
Pa ipak, izdao je Juda. Samo on je bio na visini sudbinskog zahteva vremena.
Nije sudbina izabrala njega, već on sudbinu. I
on je mogao da je odbaci i da se tako sačuva od najsurovijeg prokletstva koje
je ikada bilo izrečeno nad jednim čovekom. Ali on bira pakao da bi drugi u raj otišli, gubi besmrtnu dušu da bi je drugi
stekli, smrtno greši, druge greha da bi lišio. Njegova je žrtva veća od
Hristove. Jer Hrist samo igra sopstvenu, njemu određenu ulogu, a Juda preuzima i onu koja mu nije dodeljena.
Hrista na krst
prikivaju, Juda se sam veša. Tako postaje sudbinom i sâm... a ono što je
sudbinsko izvan je ljudskih kriterijuma... Ali Pismo još nije zadovoljeno.
Potrebno je da se izdajnik raskaje, o drvo obesi, po sredini pukne. Slobodno
izabravši sudbinu koja nije bila njegova, Juda je tim činom sâm formirao smrt
kao svoju sudbinu.
Dok je prvu mogao da izbegne, druga je bila
neizbeživa. Prvu je birao, druga je njega birala. Stekavši svoju sudbinu,
izgubio je slobodu i tako se inkorporirao u sistem koji je dotada morao
smatrati apsurdnim. On je za Judu prestao da bude apsurdan onog časa kada je u
njemu dobio svoje mesto, zadaću, opredeljenje, svrhu svoju u poretku stvari.
Njegovo određenje je bilo drvo u dolini Hinom, njegova
zadaća vešanje, njegova smrt je bila svrha, a mesto grob na njivi Hakeldami i u
preziru čovečanstva koje je izbavio za sva vremena... Sposobnost opredeljivanja
data Judi u kontekstu neizbežnosti izdaje, nije mogla biti antisudbinska u izboru, ona je mogla samo da je mimoiđe, nije joj
bilo omogućeno da je osporava već samo da je izbegava.
Sloboda koju je imao bila je abortirana, prepolućena u svom osnovnom značenju. Nužnost koju je stekao, međutim, bila je totalna. Zato je i mogao da bude tako saglasan sa smrću koja je tu nužnost samo za njega izražavala...”
No comments:
Post a Comment