TAMO GDE LOZE PLAČU LXV deo, Službeni glasnik, Copyright © Borislav Pekić
14.
V
ARNOLDOVA PRIČA
“BUJI, PAJI”
“Dok se smatra da je sve u redu, moj će inokosni Emigrant biti ubeđen da ništa nije u redu. Kakav ishod je tu moguć?
On se može ubediti da je,
ipak, sve u redu.
On može otkriti da između
pojava koje nisu u redu, ima i onih koje jesu.
On može ostati pri saznanju
da ništa nije u redu, ali, od toga ne praveći pitanje, nastaviti da živi kao da je sve u redu.
On može preduzeti nešto
protivu onoga što nije u redu.
On može odbiti da živi u svetu u kome ništa nije u redu.
Šta će, dakle, on uraditi.
Kakav će biti njegov izbor?”
(16. feb. 1957. god.)
“Emigrant leže. Dobro. Očigledno, umoran je od svega što nije u redu.
Verovatno je jednom i on mislio da je sve u redu, pa je zapazivši i ono što
nije, najzad došao do toga da u redu nije – ništa. Dobro . Možda je neko vreme i živeo kao da je sve u redu. Možda je i on pokušavao da nešto od onoga što nije u
redu – u red dovede. Jamačno nije uspeo.
Dobro . To je iscrplo rezervoar njegove preduzimljivosti (pokretljivosti),
uništilo njegov revolucionarni ili reformatorski elan, dokrajčilo mu snage.
Zamorio se. I legao. Dobro . On će se zacelo i dalje pitati šta to nije u redu, i zašto? I odgovor,
po svoj prilici, više neće tražiti parcijalno, poražen ovim ili onim “neredom”.
Zahtevaće opšti odgovor, odgovor koji bi mu sve “nerede” ujedno objasnio.
I što je najbitnije, neće više polagati na “uređenje nereda”, neće više
verovati da je ono izvodljivo. Pogotovu u njemu neće učestvovati. Shvatio je
mehanizam. Na njega se više ne može računati. On ne želi više da bude uključen
čak ni suprotstavljanjem. Bez ostataka se izuzeo, odbacio je podeljene mu
karte, izvan igre je, izvan
sveta-jajeta ...”
(18. feb. 1957. god.)
Iz drugih odlomaka Dnevnika
vidi se da ni onda svet jaje nije bio shvaćen kao
neka apstraktna kategorija, nabijena isključivo metafizičkim punjenjem. I onda
se u njemu, svetu kao jajetu, nazirala sasviim
određena, čvrsta forma društvenog postojanja, postojanja u čoporu, organizovana
na principima ograničenja (moralnim konvencijama,
juridičkim regulama, običajnim normama, silom tradicije, standardima ponašanja,
formulama mišljenja, psihološkim zabranama, istorijskim motivima, čulnim
predrasudama, nagonima, imitacijama, intelektualnim zabludama, fizičkim
deficitima, materijalnim nedovoljnostima, međuljudskim zavisnostima, pa i
biološkim kalup-modelima).
Za to ima nebrojeno primera. U Čehoslovačkoj, recimo, posle “februarske
revolucije” bio je izvan “jajeta” sin lekara, koji nije mogao na Univerzitet
zato što mu je otac buržuj, kao što je izvan “jajeta” na suprotnoj strani, bio
sin nekog proletera, koji na Univerzitet nije mogao jer za to nije imao
materijalnih mogućnosti.[1]
Izvan “jajeta” su bednici koji ne učestvuju u opštem blagostanju, pripadnici
pobedničke nacije, koji ne dele ni radosti ni koristi trijumfa, iako je on
poraz i njihovih neprijatelja (pri čemu su, paradoksalno, stvarno poraženi još
uvek u “jajetu”, jer čine integralni deo sistema, drugi pol osovine oko koje se
“jaje” u tom istorijskom momentu na okupu drži), oni koji, žudeći za Bogom, ne
mogu da ga dosegnu, nacionalno ugnjeteni, verski prokaženi, rasno onemogućeni,
klasno eksploatisani, svi progonjeni, neshvaćeni, prevareni, nasukani, bolesni,
nesrećni, gladni i otuđeni. I tako dalje, i tako dalje.
[1] Primera ima napretek i u efektnijem
izboru, a ovaj spominjem stoga što ukazuje na istinu da se na svom društvenom nivou svet ne manifestuje kao jedno »jaje”,
nego kao niz hermetički zatvorenih modela, koji tek posredstvom zajedničkog, urođenog mehanizma apsurda, obrazuju »nad-jaje” kao
celinu. Tako se i može desiti da ono što je na jednoj geografskoj širini u
»jajetu”, izvan njega bude na drugoj, i
obrnuto, razume se. (Zdrav čovek na Odeljenju za rak je izvan »jajeta”, koje obrazuje karcinomno stanje, iako je
zapravo, samo on, u »jajetu” normalno zdravog sveta, iz kojeg su bolesni od
raka isključeni suštinski jednako kao i
leprozni.)
Kada
su ljudi mog socijalnog statusa doživljavali slom Sila osovine, bili su u
»jajetu” ukoliko su delili zadovoljstvo zbog pobede nad Nemačkom, ali su bili i
izvan »jajeta”, jer ni najmanje nisu delili zadovoljstvo zbog činjenice što je
komunistički deo pobede dopao baš regionu, u kome su, zajedno sa Nemcima, pa i
više od ovih, na istorijskom gubitku bili i oni.
Ali, jesu li svi oni baš sasvim izvan “jajeta”, ili su tek delom jednim
ispali?[2]
Ni za mrtve se to sa izvesnošću ne može tvrditi. Koliko su izvan, a koliko unutra, zavisiće
od toga traju li još uvek posledice njihovih života. Možda se jedino manijacima
može verovati da su doista izvan “jajeta”, i to samo u području, doduše bitnom,
koje je uslovljeno prisustvom svesti.
2. Čini se, na kraju krajeva, da je više onih van »jajeta”, no onih u
njemu. Možda smo, zapravo svi
napolju, svi izvan. Da
li je onda to prazno »jaje” — ono pravo? Da li je to, bez nas, uopšte onda
ljudski svet? Ako pak, jeste, onda je upravo to, ta nenastanjena hermetička
praznina, prokleta forma, u koju ni istorijom, ni čistim mišljenjem, ni kao
vrsta, ni pojedinačno nismo uspeli da se inkorporiramo, pa, nam se stoga ovaj
život izvan »jajeta” i čini apsurdnim i besmislenim.
Mnogi komunisti, osuđenici sibirsikih logora, iako isključeni iz svog »sveta-jajeta”, nisu se stvarnim izgnanicima i osećali. U svom logoru oni su još uvek bili u svom svetu, i njihovi dželati, komunisti takođe, nisu ih kvalifikovali, uprkos teroru, kao stvarne prognanike iz »jajeta”. Sve je to ličilo na grotesknu suspenziju privremenog karaktera, ili još gore, na prećutnu zaveru krvnika i žrtava vezanih neraskidivim lancima istog ideala, u kojoj je svako obavljao svoj deo posla: krvnici su zbog tog ideala ubijali, a žrtve zbog njega umirale. Sve za istu stvar (mada je oni istom nisu smatrali). Već se nešto drukčiji odnos u sličnoj situaciji zapaža na Golom otoku 1948. godine, ali to nije naša tema.
No comments:
Post a Comment