TAMO GDE LOZE PLAČU LXVI deo, Službeni glasnik, Copyright © Borislav Pekić
14.
V
ARNOLDOVA PRIČA “BUJI, PAJI”
No, problem nije u kvalifikaciji onoga što smo kao sveukupan sistem relacija i njihovih funkcija nazvali Svetom kao jajetom. On je u tipu odnosa prema njemu.
Literatura je davno promovisala dramske ili romaneskne junake koji
u raznim domenima, na razne načine, i u različitom stepenu isključeni iz
“sveta-jajeta”, nastoje da se u njega vrate, da izgubljeno mesto u sistemu
važećih odnosa iznova osvoje. Ili se podrobno opisivao sam proces odbacivanja,
tokom koga je junak iz sveta bio isključen, ili je zatican u stadijumu već izuzetog,
pa se tumačio njegov uspešan ili bezuspešan trud oko rehabilitacije.
Mahom je ovaj postupak korišćen kada su za junake uzimani oni koji su
izvan »jajeta” i rođeni, već zatečeni u nekom od mogućih izgnanstava (rasnom,
verskom, klasnom, nacionalnom itd.).
Većina romana realističke tradicije koncipirana
je na tim osnovama. Pa i kada se za temu uzimao bunt protivu majorizovanih
kanona, i sistema okamenjenih vrednosti, pobuna se obavljala u okviru samog sistema, njegovim sopstvenim instrumentima,
i to isključivo protivu nekog od njegovih navodno pokvarenih mehanizama, a
nipošlo protivu njegove naopake suštine. Bitka se uvek vodila za njegovu
unutrašnju reformu, preustrojstvo, u stvari, samo drukčiji
izgled jednog te istog “ sveta-jajeta”.
Kasnije se, sa novim saznanjima, a
naročito sa krizom poverenja u ljudsku istoriju
kao emanaciju nekog višeg smisla bitisanja, javlja u književnosti nov tip
odnosa između individue i stvarnosti, područja u kome se ona definiše prema
“svetu kao jajetu”. Sve više dominira želja da se iz njega izađe, da se izvrši
svesno i dosledno samoizuzimanje, svesno i dosledno samoekstirpiranje iz
sistema koji se u pojedinostima i u celini radikalno odbacuje.
A ako je već neko u toj poziciji
zatečen, onda se izlaže njegov, najčešće bezuspešan, trud da se izvan sveta
trajno i ostane. “Jaje” više ne privlači, više ne zadovoljava, naprotiv, ono
odbija, ono se odbacuje.
Ono, dakle, što je ranije kao odbacujuće bilo aktivno, postaje sada odbačeno, pasivni predmet jedne individualne akcije.
Tako se stvarnost prikazuje kao ispražnjeno jaje,
čiji mehanizam još deluje, ali to avetinjsko dejstvo neodoljivo podseća na
inerciju strojeva jedne davno izumrle civilizacije, a ljudi na samostalne i
nepomične tačke u prostoru izvan tog besmislenog pokreta.
Razume se, može se sa ironičnim
uviđanjem neumesnosti pozicije koja od prinude čini svoj “slobodni izbor”, reći
da onome s gozbe oteranom, da bi preživeo, i ne preostaje ništa drugo nego da
od gladovanja načini svoj sistem, svoj program. Sad
svejedno, osnovno uporište je nađeno čim je preciziran tip odnosa između
stvarnosti kao protagona i jedinke kao antagona.
“Emigrant
je čovek koji iz ’jajeta’ nije proteran, već je, izvlačeći poslednje
konzekvence iz svojih osećanja, dobrovoljno napustio sistem u kome je formiran,
te se nastanio u nekom nedefinisanom prostoru, u najmanju ruku prostoru koji se
tek Emigrantovom izuzetošću postepeno definiše, i koji, odbijajući
sve što iz ’jajeta’ proizilazi, istovremeno odbija i da mu se suprotstavi... On smatra
da bi suprotstavljanjem, jednako kao i pristajanjem, narušio svoju nezavisnost,
jer bi samim otporom već priznao važnost uslova koji su mu bili nametnuti.
I onaj
prostor izvan “jajeta” organizovan kao “protivjaje” nužno postaje sistem, ali
apsurdnost svakog uzmicanja i izuzimanja kao god i suprotstavljanja, koju
ovakav razvoj sugeriše, nije predmet rasprave.
Prihvatanjem
izazova učinio bi prvi kompromis koji bi ga u svet ponovo uvukao... On misli da
samo jednim totalnim rešenjem može biti postignuta tzv. autarkična sloboda . . .”
(21. feb. 1957. god.)
“Sasvim
je jasno da će se ’svet-jaje’ prema Emigrantu ponašati kao sredotežna sila koja
će ga privlačiti samom centru napuštenog sistema.
Taj pravac privlačenja, to gravitiranje centru sistema,
prisutno u svakom obračunu dogme i hereze, najbolje se uočava kod tzv.
konvertitstva. Obraćenici kao i “pokajnički izgnanici” nikada se ne vraćaju
periferiji nekog učenja, sistema, poretka, tamo gde se kakva-takva sloboda još
i toleriše, gde odstupanja, ako baš i nisu legitimna, nisu ni kažnjiva, oni
srljaju zakonodavnom centru sistema, gde su
zahtevi najekstremniji a kompromisi nedopustivi. Stoga su konvertiti najvatreniji
(i najopasniji) sledbenici sistema koji ih je pridobio, kao što su pokajnici
najgore sluge sistema koji ih je ponovo zadobio.
Kao
ameba koja, pseudopodama usisavajući okolnu hranu, uzima sa njom i sopstvene
izlučene otpatke. A iz toga sledi da se Emigrant ne može sačuvati ukoliko ne
postigne neki nivo organizacije svoje autarkične ’slobode’. Bez odbrambenog
sistema (opet, dakle, sistema),
nema on nikakvih izgleda da opstane... Svakako, on mora najpre da nađe neko
uporište oko kojeg bi se taj budući zaštitni sistem organizovao, nešto kao fetus novog sveta. Takav fetus biće začetak novog ’jajeta’,
nove celine, celine za
sebe...”
(22. feb. 1957. god.)
Dva su momenta od presudne važnosti
za definisanje emigrantskog statusa glavnog lica: da
je postigao ili da je na putu da postigne ono što zamišlja kao autarkičnu slobodu, i da strasno teži onome, što takođe
zamišlja da je njegova celina.
No comments:
Post a Comment