TAMO GDE LOZE PLAČU LXXXIII deo, Službeni glasnik, Copyright © Borislav
Pekić
14.
KONSTITUISANJE
DRAMSKE RADNJE
Kada se jedno biće samovoljno izuzme iz
“prirodnog” stanja, skrene sa fundiranog kursa, odustane od opšteg kretanja kao
kriterijuma ljudskosti, zaustavi, umiri, zamre – nema ništa prirodnije od pretpostavke da će kinetičkom energijom
nabijen svet nastojati da ga na noge osovi i pokrene.
Takođe, u svetu, u kome bi svi
ležali, onaj koji bi ustao, pokrenuo se, “izabrao pokret”, nesumnjivo bi
vatreno bio ubeđivan da je totalna nepomičnost prirodno stanje čovekovo,
fatalni preduslov njegove egzistencije, istorije ljudskosti, progresa i
gospodarske misije svake razumne vrste u Univerzumu, da se kretanja kao nečeg
štetnog, abnormalnog, pa i subverzivnog, neizostavno valja okanuti, i što pre
se postaviti u prirodnu horizontalu, koju, uostalom, zauzimaju i sve druge
celishodne stvari na svetu. Ako ubeđivanje ne bi pomoglo, “pokrenuti” bi bio
oboren, polegnut i uz zemlju vezan.
Sistem ne dopušta izuzetke. Analogno tome, u svetu u kome se svi kreću i
gde je kinetika temelj egzistencije, istorije, progresa i kosmičke čovekove
misije, imobilnost dobija značenje prevratničkog čina, sabotaže, otvorene
destrukcije. I sva sredstva biće upotrebljena da se jeretičko mirovanje, gde
god bude zapaženo, prekine, a mirujući jeretik iznova u pokret stavi. (Svet se
u oba slučaja javlja u ulozi rasejanog majstora koji popravlja zaustavljeni stroj, ne sluteći da se ovaj uopšte i nije
pokvario, već samo izmenio fundamentalne principe svog rada.)
“Godinama nepokretan,
Emigrant predstavlja živ izazov svetu pokreta. On je jedina nepomična tačka u
kordinatama permanentne i opšte pokretljivosti, prepreka koju svaki pokret mora
osetiti na svom putu. Ona mora biti uklonjena da bi svi pravci opet bili
slobodni. Emigrant mora biti pokrenut, opet integrisan u sveopšte kretanje.
(Kretanje je ovde shvaćeno kao skraćenica našeg antromorfnog shvatanja
istorijskog napretka.
Umesto da se kretanjem
zadovoljimo kao fatalnim procesom, mi hoćemo da je taj proces još i
svrsishodan!) Od Emigranta se zahteva akcija koja bitno protivureči principima
totalnog mira pomoću kojih je on uredio svoj novi život, konstruisao svoje
“jaje”. Razume se, on odbija da je preduzme, odbija da se ponovo uhvati u jedno
besmisleno kolo, koje se od pamtiveka vrti samo u krug. Ma i najbeznačajnija
akcija, najsićušniji pokret, gest koji bi jedva simbolizovao Emigrantov
povratak u “svet kao jaje”, kompromitovao bi mogućnost mirovanja kao
savršenijeg životnog sistema ...”
(29. feb. 1957. god.)
Bez obzira na bizarnost situacije i na šanse koju ona pruža
intelektualnoj dovitljivosti, ovo je još uvek bila Arnoldova priča. Arnoldova
humoreska odevena u terminološke kostime jedne površne filosofije otuđenosti.
Emigrant je još uvek bio Vili, farmer sa Srednjeg zapada koji je upravo
pročitao evropske mislioce, a priča nepovratno u grubom zagrljaju školske
psihologije.
Osim, razume se, ako se od čistog kretanja,
pokreta lišenog primene, ne bi učinio dominantni princip
dramskog sveta u komadu, sveta u kome bi se svako pojedinačno mirovanje
oglašavalo kao alarmantni prevratnički antiprincip koji treba savladati. U tom
pravcu sam spočetka i razmišljao:
“Svet oko Emigranta je u
stalnom pokretu. Pokretu bez predaha i sna. Ali to kretanje nema svrhe, niti je
ko traži. Kao da je njegova kinetička energija davno izgubila sposobnost da
proizvodi, ako je tu sposobnost ikada i imala. Smatra se da je pokret
konstituentan postojanju, i da sebe samoga realizujući, realizuje i jedino
moguće oblike i svrhe naših pojedinačnih života. A ljudi se kreću, ne da bi
nešto pokrenuli, već da bi učestvovali u samorealizaciji sveopšteg kretanja.
Emigrant je jedan od retkih
koji se zapitao čemu kretanje služi, kakvu svrhu izvan sebe ostvaruje. I kada
je ustanovio da je ono bez smisla – da kretanje ne služi njemu da se realizuje, već on služi kretanju da se
uzaludno obavlja – izabrao je mir, zaustavio se i legao. I sada su
instrumenti sveopšte pokretljivosti – ljudi – pregli iznova da ga pokrenu i uključe u svoj besmisleni karusel.”
(1.
mart 1957. god.)
“Takođe je moguć i obrnut
postupak. Svet oko Emigranta je u apsolutnom mirovanju. Ali taj mir nema svrhe,
niti ga ko traži. Nepokretnost se smatra konstituantom
koja je iskustvom, tradicijom i dogmom toliko obezbeđena da niko čak i ne
pokušava da je proveri – da se pokrene. Ne videći svrhu tom opštem
imobilitetu, Emigrant se odvažio na pokret, i tako izuzeo iz sveta mira.
Naravno, svet će uznastojati da ga ’među sebe legne’, paralizuje ...”
(2.
mart 1957. god.)
“I u slučaju usamljenog
pokreta koji narušava opšti mir, i u slučaju usamljenog mira koji remeti opšti
pokret, Emigrant bi mogao na mir i pokret da alarmira (kao subjekt radnje) ili
da pravo na svoj mir i pokret brani (kao objekt radnje.) A mogao bi, paralelno
braneći svoj izbor, i da ga propagira. No obe varijante simplifikuju stvarnost,
svodeći je na jednu dominantu. Obe, takođe,
provociraju proizvoljna tumačenja. Agitacija za pokret u jednom nepokretnom
svetu isuviše bi zvučala kao revolucionarna trublja, isuviše ličila na banalno
definisanje stvarnosti kao omorine u kojoj je moćna jedinka razvigor.
Agitacija za mir u jednom
pokretnom svetu, pak, ne bi se tumačila kao težnja ka promeni fundamentalnih
principa, samo simbolizovanih pojmovima apsolutnog mirovanja ili kretanja, već
kao propaganda filosofije nemešanja, neučestvovanja, pasivne rezistencije. Na
stranu to što bi ova bitka izmedu jedinke i društva, lišena ostalih aspekata,
bila u velikoj opasnosti da se pretvori u filosofski disput, argumentaciju i
kontraargumentaciju, iz koje bi bio isključen svaki dramski događaj ...”
(3.
mart 1957. god.)
A ja sam, odbacivši mogućnost da produbljivanjem postojeće situacije u Arnoldovoj priči, uz njeno apstrahovanje iz realnih uslova, konstituišem siže drame – istovremeno ostao i bez događaja. A bez njega ni radnje nije moglo biti.
No comments:
Post a Comment