TAMO
GDE LOZE PLAČU CLIII deo, Službeni glasnik, Copyright © Borislav Pekić
21.
PRETVARANJE MASKE U LICE ILI O
RIZICIMA SIMULACIJE
Teškoće su se odnosile na ljude pre nego na načela. S
načelima je nekako i izlazio na kraj, jamačno što ih je primenjivao na drugima.
Ali s ljudima, s kojima ih je morao deliti, vrlo se sporo i mučno srođavao.
Kasnije, čim je maska na licu
učvršćena, proveravanja su izostala. Ali čak i kad je u simulaciji doterao
dotle da njihovom pritisku podvrgava vlastitu porodicu, još uvek je bilo
trenutaka opuštanja kada je dozvoljavao da mu se pod maskom vidi i krajičak
pravog lica, te da se sav njegov dobošarski angažman primi kao puka igra –
svesno prilagođavanje novim pravilima životnih obreda.
Zatim je, u strahu da se mimikrična maska ne skine na
pogrešnom mestu ili u pogrešno vreme, svoje pravo lice i svoje racionalne
razloge za maskiranje povukao u takve dubine bića, do kojih je i sam retko
stizao. I sve ređe, verovatno, ukoliko je otkrivao da ga ti lagumirani alibiji
zbunjuju, njegovo ponašanje čine neprirodnim, a masku ranjivom. Sve do tada je,
po svoj prilici, razum kontrolisao ovu „crnu“ politiku, kao što je razum
glavnog junaka „Crnoberzijanaca“ Aleksandra kontrolisao njegovu Crnu berzu.
Sve do tada je simulirao
ubeđenja koja intimno nije delio, ali koja su mu donosila izvesnu prednost, kao
što ih je njegovom ocu nekada donosilo članstvo u Industrijskoj komori.
Vaspitanje, bazirano na odlučujućoj ulozi profita u životu, donosilo je plodove
na sasvim drugoj strani od zamišljene, ali je protivurečnost prividna, jer
građansko vaspitanje ne prejudicira oblik profita nego njegovu primarnu važnost, ma kakav inače
oblik ovaj uzeo. Razum je, dakle, u toj fazi simulacije još uvek komandovao
maskom, jer je još uvek znao zašto je ona zamenila pravo lice, koje se moglo
pokazati kad god se htelo.
Ostavimo ga u tom stanju svesne ili možda već polusvesne
mimikrije i sretnimo nekoliko godina kasnije. Novi K. T. nije simulirao svoja
uverenja. Ne tvrdim to stoga što bih sebe smatrao naročito pronicljivim,
sposobnim da lažni dukat od pravog razlikujem, već što su dokazi njegove
iskrenosti bili isuviše jaki da bi se i ovog puta smeli pripisati mimikriji.
Blagodareći upravo onome na čemu je mislio profitirati, proživeo je na Golom
otoku pedesetih dosta težak život u razmaku između naša dva viđenja.
Mimikrija ne bi bila kadra platiti takvu cenu. Za nju je
bilo sposobno jedino pravo uverenje. (U konfuziji prakse skoro da je nemoguće,
osim pozivom na žrtve, razlikovati autentične primerke jednog ubeđenja od
njegovih uspešnih simulacija. Jedino su pitanja života i smrti kadra da učine
ovaj izbor. Pred smrću, naime, svaka igra postaje nesvrsishodna.)
Otkuda ova promena? Kako je maska postala licem, a
nekadašnje pravo lice iluzijom građanskog vaspitanja i otežavajuća okolnost
biografije?
U mojim dnevnicima, koji se odnose na K. T-a nema o tome
ni reči. Očigledno, stvari postaju zamršene tek kad treba da uđu u roman. Do
tada se pisac ponaša normalno – ne pravi veliko duševno pitanje od svojih
priznanja i osuda, simpatija ili antipatija. K. T. mi je oduvek bio odvratan.
Odvratna mi je bila laž u kojoj je živeo i kojoj je podredio ceo život.
Ne tvrdim da pomoćnu ulogu u animoznosti nisu imala i
načela što ih je ispovedao i primenjivao, uglavnom na meni ili meni podobnim.
Ali nipošto odlučujuću, jer mi novi K. T. nije
bio odvratan, iako načela nije promenio. Rekao bih čak i da ih je
radikalizovao. Očigledno, razlog je bio u tome što je on promenio odnos prema
tim načelima. Što ih više nije simulirao nego duboko i iskreno kao svoja
osećao.
Za jedan roman, međutim, nisu od interesa fakta ovakve
promene nego njen proces. U tom pravcu bi trebalo da idu moja istraživanja.
Bojim se, međutim, da ona neće teći lakše od pokušaja da se ispita poreklo
dizajna Heliconidae na krilima
leptira koji toj vrsti ne pripadaju i objasni kako je nagon za preživljavanjem,
udružen sa sposobnošću prilagođavanja, jednom nezaštićenom biću dao izgled
zaštićenog?
U dnevniku pod kasnim datumom iz 1976. nalazim nagoveštaj
razmišljanja čiji me nastavak očekuje:
„Mimikrija
zahteva izvesna znanja o onome što se podražava. Ukoliko su znanja dublja,
mimikrija je savršenija, opsena uspelija, svrha sigurnija. Ne može se
prerušavati u nešto o čemu se nema nikakva predstava. Niko ne može simulirati neko
ubeđenje, igrati pripadnika nekog pokreta, ako nikakvog pojma nema kakav je tip
ljudi kome hoće da se pripada, kako misli i postupa prosečan pripadnik vrste.
Savršena simulacija koja bi dovela u vrh
vrste, da postoji, pretpostavljala bi najdublje predznanje i visoku meru
prilagodljivosti masci. Prilagodljivost koja bi u graničnim slučajevima išla do
potpunog poistovećivanja , u kome, kada je metodično, nestaje isključujuća razlika
između simulacije i autohtonije ne samo u posledicama po druge, već i u visceralnom
doživljavanju tih posledica, pa se, posle perioda duhovnih nedoumica i kriza,
uspostavlja stanje apsolutne harmonije s maskom i zauvek zaboravlja da je ona
neprirodna, veštačka, priručna tvorevina ispod koje iščezava pravo i stvarno
lice.
Samim
zaboravom gubi ona svako pravo na nas i naše mišljenje. Gubi ga čak i ako ga
pamtimo, jer ga se sećamo kao zabludu mladosti, nezrelosti, pogrešnog odgoja,
neprikladnih životnih uslova i svih onih okolnosti što čoveka i bez njegove
volje formiraju. Maska je ovladala umom, a preko njega prvobitnim licem. Ono se
postepeno izobličava i pod moćnim pritiskom maske, koja se nikada ne skida,
postaje njeno prirodno naličje.
Ono što se
toliko dugo govorilo a da se nije mislilo, postaje ono što se misli dok se govori.
Odjek preuzima funkciju zvučnog izvora. Senka funkciju tela. Oblik je ovde
funkcija lika. Privid preuzima ulogu stvarnosti. Postaje se novi čovek. Na prvi
pogled u onom smislu u kome je silueta čoveka koji korača fantomskim gradom na
bioskopskom platnu – čovek. Ali pogreška nije u njemu, nego u tom našem brzom,
nepromišljenom prvom pogledu. Iluzije nema. To jeste čovek...“
Ne zavaravam se. Ne verujem da poznavanje i priznavanje načela, po kome se ne može prividno biti neko a da se to, na izvestan način, do izvesne mere, stvarno ne bude, pomaže kad čovek pred sobom ima prazan list hartije a u glavi nameru da tu promenu opiše kao postupan proces. Čini mi se, očajnom, da bi mi lakše bilo izaći na kraj s helikonidemorfnim šarama na krilima leptira koji nije iz porodice Heliconidae.
No comments:
Post a Comment