TAMO
GDE LOZE PLAČU CLIV deo, Službeni glasnik, Copyright © Borislav Pekić
22.
DISKRETNE
ČARI KOMPROMISA
"Kompromis je osnovni modus postojanja, u kome su neregulisani i svi
ostali. Planetarna su kretanja kompromisi
između tuđih privlačnih sila i vlastite mase. Kao privremeno postojanje, život
je kompromis između nepostojanja i večnog postojanja. Čovek je kompromis između
inteligencije i instinkta. Ni ljudska zajednica ovom modusu ne izmiče. I ona je
kompromis. Kompromis između slobode i ropstva. Neupotrebljive slobode da zajednice
nema i nekorisnog ropstva da osim nje nema ničeg drugog..."
(Dnevnik, 1962)
Vaše mesto u tramvaju takođe je kompromis. U ovom slučaju
između idealne mogućnosti da ga zauzmete celog i idealne nevolje da u njega
uopšte ne možete ući. Primera bi se moglo navesti bezbroj, ali bi oni u načelu
uvek ostajali isti, otkrivajući prećutno pogađanje i najzad nagodbu dve antagonističke realnosti.
Nije onda nikakvo čudo da kompromis, koji nam se
predstavlja kao univerzalna nužnost, postepeno postaje naša potreba, a potom i naš program.
Kompromis, koji je bio tek jedan od mogućih modusa našeg
bića, postaje biće sâmo. Forma se pretvara u sadržinu. Način života i život.
Ono što smo birali, na kraju – bira nas.
Kod svakog ozbiljnog kompromisa, kompromisa u ozbiljnim stvarima,
presudno je pitanje da li svetlost koju smo dobili vredi utrošene sveće? (Nema
nikakve sumnje da se oko odgovora na to pitanje mučila predsmrtna misao većine
boljševičkih revolucionara koji su svojim sudijama pravili kompromise u
interesu zajedničke ideje, ako odbacimo neubedljivu mogućnost da su njima
branili isključivo svoje živote.)
Kontemplacija na tu temu, uviđanje da svetlost nije vredna
utrošene sveće, ili da nas ona koju smo dobili sasvim obeštećuje za sagoreli
vosak, bila bi znatno lakša, verodostojnija i celishodnija, kada bi se svođenje
konačnog računa, merenje korisne svetlosti i iskorišćene sveće, vršilo u istim
uslovima u kojima smo odlučili da je upalimo.
Uslovi su se, nažalost, u međuvremenu izmenili.
Protekao je, a da toga nismo bili svesni, proces koji se,
uz nešto korekcija, može upoređivati sa mehanizmom promena kroz koje prolazi
klijent nekog elaboriranog policijskog "ispiranja mozga".
Kad god je, dakle, ozbiljan kompromis u pitanju, razlikuju
se četiri, ne uvek sasvim jasno razlučene faze, kroz koje prolazimo u svom
odnosu prema njemu:
- Faza
kontestacije.
- Faza
racionalizacije (s odlukom da mu
pristupimo).
- Faza
adaptacije (koja se poklapa s
realizacijom kompromisa na raznim nivoima).
- Faza harmonije,(iza koje slede novi, dalji, dublji kompromisi, ali koje sada mi nudimo).
Proces
se zatim ponavlja, a sveća gori, u obliku spirale, s krugovima, uvek istim, ali
sve višim – ili, ako na kompromis gledamo rđavim okom – sve nižim, u pravcu sve
ozbiljnijih, sve presudnijih kompromisa. Ali tada mi već i ne znamo da je ono što činimo tek
kompromis. Uživamo u prednostima svetlosti, kao da je ne daje dogorevanje naše
sopstvene sveće. Cena je zaboravljena, sveća više ne postoji. Nikad nije ni postojala.
Kako je do toga došlo?
U
Prvoj fazi kontestacije, vaš otpor kompromisu je najčešće snažan, reklo bi se
preteran za svrhu, naročito ako se uzme u obzir njegovo univerzalno važenje kao
"osnovnog modusa postojanja" .(Dnevnik 1962). Taj
otpor, mahom, ne počiva samo na odbojnosti prema ovom koji vam se nudi, već
prema kompromisnom postupku sa antagonističkim realnostima uopšte. Prema,
dakle, bilo kakvoj svetlosti koju bismo dobili paljenjem vlastite sveće. Vama se tada čini da nema svetlosti koja bi opravdala njeno
načinjanje.
U Drugoj fazi racionalizacije, u kojoj, po pravilu,
zahtevi antagonističke realnosti postaju sve uporniji, intenzivniji, pa i
neprijatniji, a ono što ona od vas ište tako je malo u poređenju prema svemu
što se od vas izričito ne ište (ali se, avaj, podrazumeva ako i ono malo date),
počinjete trezveno da uočavate prve prednosti kompromisa, posmatrajući stanje
onih koji su ga prihvatili.
(U policijskoj paraleli, oni spavaju na postelji, a vi u
govnima, ako vam se spava i uopšte dozvoli.) Oprezno, s izvesnim ustezanjem –
koje u sledećim fazama iščezava – pravite taj mali, još uvek prokleti kompromis. Palite svoju sveću,
s prvim pravom računajući na neznatan utrošak voska.
U Trećoj fazi, tzv. adaptacije, koja je samo viša forma
racionalizacije, i gde se prvi put vaša predstava kompromisa menja – od nečega
što se čini iz nužde, postaje nešto što se možda može činiti i iz koristi, da
se položaj demonstrativno popravlja. (U policijskoj paraleli, sada i vi imate
postelju.) Vrlo ste malo dali, vrlo mnogo dobili. S vaše tačke gledišta, račun
je besprekoran. I svetlost je tu, i sveća jedva načeta.
Kompromis prestaje da bude – proklet. Postaje nešto što možda baš i nije sjajno, ali, uzimajući
u obzir život u potpunom mraku, ako čovek već ima sveću, nije ni tako rđavo.
Nije, zapravo, uopšte rđavo. Pažljivo upoređujući svetlost sa utroškom sveće,
dolazite do optimističkog uverenja da bi vas još par sitnijih – u redu, sitnih
po sebi, ali nešto malo krupnijih, od inicijalnog – koji vam se u međuvremenu
nude, moglo dovesti u poziciji, nesrazmernu u odnosu na sve što bi za to
platili. (U policijskoj paraleli, da bi vas to iz zatvora izvelo.)
Činite i te kompromise, ovaj put s manje ustezanja, ali
još uvek nesigurni hoće li vam se isplatiti koliko i prvi, hoće li vaša sveća
brže goreti, dajući slabiju svetlost, ili će goreti sve jače, trošeći sve
manje? S olakšanjem se uveravate da su vaše bojazni, a s njima i neumesna
opreznost, bile izlišne. I opet, ono što ste dobili daleko prevazilazi ono što
ste primorani da ustupite.
Činite naredne ustupke, pravite nove kompromise lakša srca, jer vam se čini da ste upoznali tajnu procesa i da sve njegove mere pod kontrolom držite. Možete ih nastaviti, ali i prekinuti kad god želite. Sveća vam je još cela u rukama. Time ste iz faze adaptacije zakoračili u fazu harmonije sa kompromisima.
No comments:
Post a Comment