TAMO GDE LOZE PLAČU CLVII
deo, Službeni glasnik, Copyright © Borislav Pekić
23.
MORBUS PAULI ILI O
PREBRAĆENIŠTVU (nastavak)
U jednom
širem vidu, nesumnjivo je tu reč o naročitom stanju svesti što sve konvertite
sveta snabdeva istim osobinama. O Morbus
Pauli, Pavlovoj bolesti ili obraćeničkom sindromu.
Većina obraćenika, svoje
staro, odbačeno mišljenje, čak i kada nikome zla nije nanelo, ne smatra tek
zabludom koja se ispravlja prihvatanjem drugog mišljenja. Ono je za njih uvek i greh. Greh koji treba okajavati, zbog kojeg
valja ispaštati. Ispaštanje se, međutim, ne izvodi samokažnjavanjem,
samomučenjem. Praktikuje se mučenjem drugih.
(U našem slučaju,
naravno, to je tek duhovna tortura, pokušaj da se ubedim u sopstvene ideje koje
on, odjednom, silom konvertitstva, poznaje bolje nego ja i spreman je za njih
da žrtvuje više nego ja. U drugim, naročito istorijskim slučajevima, pokajanja
preobraćenika su nam upriličila datume zbog kojih se i danas stidimo.)
Savle koji je proganjao
hrišćane veći je Pavle od nekog Savla koji hrišćane nije proganjao, nego prema
svim verama bio ravnodušan. I možda upravo tome što je na čelo ranih hrišćana
došao konvertit apostol Pavle, hrišćanstvo ima da zahvali ne samo univerzalnost
nego i militantnost svoje Crkve.
Jer preobraćenici se
nikad ne upućuju periferiji nekog učenja, gde je kakva takva sloboda dopuštena,
gde sve stvari nisu uvek sasvim jasne, i gde je ono u neposrednom doticaju s
antagonističkim učenjima, prožeto plodnim sumnjama i neizvesnostima. Njih uvek
privlači jedino njegovo tvrdo jezgro gde caruje ortodoksija, a ni najmanja
odstupanja od Simvola se ne tolerišu.
Konvertiti su stoga uvek
neumoljivi, dosledniji, beskompromisniji u ispovedanju ideje nego oni što su do
nje došli prirodnim izborom i svesni nesavršenosti svojih ideja, oni kojima ta
ideja ne služi kao terapija za tek preživljena razočarenja nekom drugom. U
tumačenju konvertite javlja se svaka ideja u svom najčistijem, dakle i –
najnepodnošljivijem stanju.
A niko, razume se, ne mari da vidi "golotinju oca
svojega", da svoje ideje vidi u négligéu,
da shvati kako ni one nisu imune od izopačenja, uvek pripisivanih svim drugim nazorima.
Ako ova rigidnost pripada opštem modelu konvertitstva, pa
tako obuhvata i mog poznanika, jedna druga osobina pripada samo njemu, odnosno
odbačenoj ideji. Stare ideje su napuštene, to je istina, i u tom pogledu
njegovi stavovi ne ostavljaju nikakvu sumnju, ali s njima je u "novi
svet" preneta "logika starog". Bilo bi to isto kao kada bi dizač
tegova, pošto je promenio sport i postao sprinter, na svoje trke nosio tegove.
Mišljenje se promenilo, ali ne i njegov tropos, način. On nije sledio preobražaj mišljenja, u novo je
nedirnut preneo ceo mehanizam starog,
ceo logički instrumentarij. (Kod jednog od najpoznatijih konvertita našeg
vremena, koga sam lično poznavao, dijalektika
mišljenja ostala je ista, samo je promenila službu.)
Zatvorena ideologija trajno
ruinira sposobnost višestranog, balansiranog mišljenja. Ideologija koja je
programski isključila sumnju, odrekla se sa njom i jednog oruđa za svoje
razvijanje. Ali ima ona još jednu odliku. Nikoga od sebe ne pušta – potpuno.
Nikog – sasvim isceljenog. I nikad bez izvesne dispozicije za sebi slične
zablude. Fanatizam se ne leči, on samo menja idole.
Ko hronično nije sumnjao u ono što veruje, i u isto vreme dok veruje, ko nije navikao na misaonu toleranciju kao
jednu "kulturu", u kojoj inteligencija može delovati saobrazno svojoj
istraživačkoj prirodi, ko je uvek mislio da je bezuslovno u pravu, čak i kad je
verovao uzastopno u tri oprečne istine, taj stvarno nije potreban nijednoj od
njih. Taj će i od najotvorenije ideje, predstavimo li je isprekidanom,
kolebljivom linijom, čim joj pristupi, napraviti neprobojan i nepristupačan
krug. A zatim se u njega kao u grob zatvoriti.
Ne, dragi prijatelju – pošto si na trenutak iz svog groba izašao među
ljude, mogu ti to reći – udarcima po glavi ne možeš mi objasniti nedostatke
sile, niti me, ne dajući mi reč, ubediti u prednosti njene slobode.
Za ideje koje volim potrebno je više od verovanja.
Potrebno je
- razumevanje.
No comments:
Post a Comment