TAMO GDE LOZE PLAČU CLXI deo,
Službeni glasnik, Copyright © Borislav Pekić
26.
SRDITO I SA POŠTOVANJEM
Otvoreno pismo onima koji ne veruju da vatra peče, pisano u
slavu Jana Palacha[1].
Jedne večeri je vaša prijateljica prolazila parkom i tamo
negde, na senovitoj periferiji neonskog svemira što ga je obrazovao kandelabr,
opazila je usamljenog čoveka kako stoji oslonjen na drvo. Čovek je iskoračio iz
senke i sa pitomim dostojanstvom predstavio svoju muškost. To je bio
egzibicionizam.
Bili ste zamoljeni za objašnjenje, i vi ste ga, budući
verzirani, pružili. Ono je shvaćeno, ali vi ste neumoljivo nastavili sa
izlaganjem, ne više da biste nešto objasnili već da biste demonstrirali svoje
znanje. To je, takođe, bio egzibicionizam.
Vi pošto-poto nastojite da se razlikujete, kurioziteti vas
opčinjavaju: vi se nadmećete u brzom cepanju klavira, bez obzira na to što se
na njemu može i svirati, u maratonskom igranju šaha, bez obzira kakve su vam
partije, u razvijenosti muskulature, bez obzira na izvesnost da ona ničemu neće
služiti. Eto, to je egzibicionizam.
Najzad, čuli ste za Herostrata[2], mladića koji
je u žudnji za slavom zapalio Artemidin hram u Efezu. Tada ste sa gorčinom
ustanovili da na ovom jednostavnom i ograničenom svetu postoje samo dva
pouzdana načina da se preduzimljiv čovek pročuje: treba hram sagraditi ili ga
srušiti. Došli ste do zaključka da ga je graditelj Artemidinog hrama sazidao iz
onog istog egzibicionizma iz kojeg ga je Herostrat razorio. Život vam se
najednom objavio kao gola egzibicija. Sve je stvar mode, reklame, ugledanja i
simuliranja. Svet je pozorište u kome bolji glumci imaju bolju prođu, istorija
je neurotična jagma za vlašću, a nauka i umetnost puka otimačina oko slave.
Dabome, lekari ne osećaju nikakvu stvarnu potrebu da pronađu
lek protiv raka, oni samo žele ime u istoriji medicine. Ljudi ne traže Boga
zato što ga trebaju, koješta – oni bi prosto da se domognu mesta u raju. Tajne
privlače nas samo stoga što znamo da ih možemo razmeniti u sitan novac, a
žrtvujemo se – ako već nismo sasvim priterani uza zid – jer time stičemo ugled.
Lišeni svih iluzija – najčešće ne posredstvom sopstvenog
iskustva, jer inače ne bismo bili tako isključivi – vi verujete da su veliki
neimari zidali samo za novac i slavu, i da bismo se, da oni srećom nisu bili i
plaćeni i uvažavani, još uvek verali po pećinama. Vi ste bez sumnje sigurni da Ljudsku komediju ne bismo čitali da
Honoré Balzac nije žudeo za grbom. Byron[3] je, naravno, za
grčku slobodu umro slučajno, ali je u Grčku otišao da bi slavi pesnika dodao
još i slavu heroja, zar ne?
Leonidi nije trebao život, trebao mu je spomenik, zar ne? A
onda i to neumesno spartansko egzibicionističko vaspitanje! Ko vas može razuveriti
u ubeđenju da Rimbaud[4] nije lutao po
Arabiji isključivo stoga da bi dobio nadimak "ukleti" – koji je,
uostalom, mogao da stekne, uz odgovarajuće ponašanje, u ma kojem od francuskih
salona? Puka je taština, razume se, naterala ruskog vojnika Matrosova da svojim
telom zatvori puškarnicu neprijateljskog bunkera.
Da se za to ne dobijaju odlikovanja, i da nema televizije, pa
ko bi pametan leteo na mesec? Stevan Sinđelić[5] je u vazduh
bacio i sebe i svoj redut da bi ušao u školske čitanke, a i stoga, istini za
volju, što nije imao drugog izlaza – alternativa je bila kolac. Kragujevački
profesor držao je na stratištu poslednji čas istorije da bi ga opevala Desanka
Maksimović[6], boljih razloga
da ostane čovek nije imao.
U plejadi egzibicionista koji neumorno pune naše političke,
umetničke, naučne i svekolike druge istorije vas verovatno umiruje jedan
Galileo Galilei[7].
On je porekao svoje učenje. Iako je kasnije porekao i ovo poricanje, ipak je
bar jednom u svom egzibicionističkom životu prestao da nas omalovažava
postojanošću duha i uverenja. Sa galileima se još nekako možete nositi, u
njihovim prolaznim slabostima nazirete vi opravdavajuću srodnost sa vašom
permanentnom slabošću od koje ste vi načinili doktrinu, u njihovom realizmu
kojeg će se oni stideti, otkrivate vi načela zdrave filosofije kojom ćete se
ponositi.
Ali jedan Jan Hus[8] vam smeta. I
Jan Palach vam smeta. Oni vas zbunjuju, uznemiruju, izazivaju, draže. Oni vas
vređaju kao što je Herostrat vređao Artemidion. Ali vi imate svoj grudobran, niste
vi bez odbrane. Herostrat je imao vatru, vi imate egzibicionizam – to
univerzalno objašnjenje za sve što prevazilazi naše lične mogućnosti, to
herostratsko tumačenje svega što nam je koliko-toliko pomoglo da se,
prihvatajući izazov prirode, odvojimo od svojih majmunskih praotaca. Tako za
vas dostojanstveno umiranje hrišćana po rimskim cirkovima postaje
egzibicionizam.
Egzibicionizam je postojano držanje filosofa pred
Inkvizicijom (veštice su, nesumnjivo, tu bile veći realisti, mada nijedna
posredstvom tog za vas moćnog načela nije spasla glavu), držanje političkih
krivaca pred državnim sudovima, vaših sugrađana pred osvajačima, ljudi pred
zlom sudbinom.
Svako požrtvovanje, svaki čin koji u dovoljnoj meri ne uzima
u obzir posledice (pri čemu vi nikad ne mislite na posledice po druge), svaki
autentičan izraz ličnosti, svako iskreno odupiranje ili iskreno pristajanje,
sve što je ma u najmanjem sukobu sa instinktom samoodržanja, sve što je u
žudnji za istinom, pravdom, srećom, duševnim i telesnim blagostanjem učinjeno
na ovoj ukletoj planeti, od starog do ovog novog diluvijuma, sve je to za vas
običan egzibicionizam.
Ja vas shvatam.
[1] Jan Palach (1948– 1969), češki student
koji je izvršio samoubistvo spalivši se u znak političkog protesta u vreme
sovjetske invazije Češke 1968. godine.
[2] Herostrat (356. pre n.e.), upalio
Artemidin hram u Efesu, jedno od sedam čuda sveta, u želji da postane slavan. „Herostratski“
označava rušilački odnos prema istorijskim ili umetničkim vrednostima.
[3] George Gordon Byron (1788–1824),
britanski pesnik romantizma. Putovao je mnogo a u Grčkoj se borio protiv
otomanskog carstva u ratu za nezavisnost. Umro je u Grčkoj od malarije. Glavna
dela: Čajld Harold, Don Žuan i dr.
[4] Jean Nicolas Arthur Rimbaud
(1854–1891), francuski pesnik, predstavnik dekadentnog pokreta koji je veoma uticao
na modernu književnost, muziku i umetnost.
[5] Stevan Sinđelić
(1770–1809), narodni junak i borac za slobodu. U borbi 1809. turska vojska je
bila nadmoćnija, pa je Stevan Sinđelić sa svojim vojnicima odlučio da ne padne
u ruke neprijatelju i pucao je u bure baruta.
[6] Desanka Maksimović (1898–1993), književnik, redovni član SANU.
Diplomirala na Filozofskom fakultetu u Beogradu. Pisala je poeziju, putopise,
pesme i priče za decu. Glavna dela: Miris
zemlje, Tražim pomilovanje, Nemam više vremena i dr.
[7] Galileo Galilei (1564–1642),
italijanski fizičar, matematičar, astronom i filozof. Njegova brojna naučna
otkrića uključuju i teleskop. Podržavanje Kopernikovih zakona dovelo ga je u
sukob sa crkvom i osuđen je od strane inkvizicije na kućni zatvor. Odrekao se
svojih dela kako bi izbegao spaljivanje na lomači.
[8] Jan Hus (1369–1415),
češki sveštenik, filozof i reformator. Bio je spaljen kao jeretik katoličke
crkve.
No comments:
Post a Comment