TAMO GDE LOZE PLAČU CLXVII deo,
Službeni glasnik, Copyright © Borislav Pekić
29.
LET'S NOT
HANG ABOUT: BRING BACK THE AXEMAN!
(NE GUBIMO
VREME: VRATIMO ČOVEKA SA SEKIROM!)
U starim brojevima
jednog našeg ilustrovanog nedeljnika čitam debatu o smrtnoj kazni. Argumenti i
kontraargumenti poznati. Sivi, suvi, od upotrebe – neupotrebljivi. U redu,
kažem, možda tako i treba. Sa smrću se ne zbijaju šale. (Premda, odnekud, one
najbolje čujete na sahranama i daćama.) Stanovišta se, u međuvremenu, sukobljavaju,
brane ili napadaju sa više ili manje umešnosti, sa više ili manje osećajnosti,
sa više ili manje osnova. Ali čitavom debatom dominira jedan isti starački,
kahektičan ton. Ista duhovna ravnodušnost, isti ravnodušni stil. Kao da se isti
mozak, sam sa sobom igrajući šah, prebacuje čas na stranu protivnika smrtne
kazne, nijednoj ne dajući prednost. (Pristalicama, doduše, i nije naročito
potrebna. Oni imaju – smrtnu kaznu.) ...
(1977)
Nama protivnicima smrtne kazne, dobro bi došla bar –
sekira.
Do toga sam stigao čitajući u Guardianu jedan prilog engleskim razgovorima na tu temu. Uputio ga
je, u vidu pisma uredniku, izvesni gospodin R. W. Ward iz Holwella, blizu Sherbourna, u Dorsetu. Kad bi mi preferirali da
se dopisujemo, a ne dovikujemo (ili nadvikujemo), i da sam za pismo gospodina
Warda znao u vreme naše debate, ne verujem da bih se uzdržao a da ga, ne vodeći
mnogo računa o danas toliko usrdno respektovanom autorskom pravu, osvežim
svojim interpolacijama, a zatim kao sopstveno mišljenje o smrtnoj kazni
pošaljem listu koji je anketu vodio.
Zajedno s mojim intervencijama i osnovom gospodina
Warda, pismo bi izgledalo otprilike ovako. (Što je u Engleskoj smrtna kazna
ukinuta, a kod nas se primenjuje, što mesto vešanja streljamo, ništa ne menja
na načelu da sekira ostaje sekira, a dobar argument – argument.)
Gospodine, sad kada je ponovno zavođenje smrtne kazne
postalo bliskom mogućnošću, koja je do sada bila samo pametna, nije preterano
pogledati i praktičnu stranu celog pitanja, naročito povodom načina egzekucije.
Izgleda mi da naša javnost još nije shvatila da nam
vešanje više – recimo, nažalost – nije tako pristupačno kao što je to bilo u
doba dečaštva naše civilizacije. Vešanje je tada bilo težak, rafiniran, i na
odgovarajući način cenjen zanat koji, na našu štetu, nije pravovaljano predat
današnjim generacijama – kao što smo s uspehom posvećeni u sve druge vrste
ubijanja – te ne smemo očekivati da će u dogledno vreme biti vaspostavljen u
svom pređašnjem sjaju.
Dobar dželat zahteva više godina upornog treninga i
praktičnog iskustva pod kontrolom stručnjaka pre nego što mu se poveri konopac.
Omaške su moguće, pa i verovatne, čak i ako bi se upotrebio kompjuter da zameni
um u komplikovanom izračunavanju minimuma "slobodnog pada" nužnog da
se postigne takozvano "savršeno ugušenje", a da se u međuvremenu
glava ne otkine od tela, što se redovno dešava kad dželat pogrešno izvede
pomenutu jednačinu.
Današnji
životni uslovi iziskuju ne jednog već više izučenih dželata da bi se izašlo na
kraj s prospektivnim vešanjima širom Ujedinjenog Kraljevstva. U odsustvu
stručnjaka koji bi vodili "Škole za
vešanje", prošlo bi i nekoliko godina pre nego što bi se elitni kor
kvalifikovanih Vešača i Vešačica sakupio, uvežbao i stavio na raspolaganje
našem sudstvu.
Supstitucija u vidu smrtonosnih droga, što je ponekad
zastupaju tankoćutnije prirode među nama, istavlja pred Pravdu, uprkos
neospornih tehnoloških prednosti, ozbiljne teškoće moralne prirode. (One
nekome, u svetlosti istorije, mogu izgledati pretenciozne, u najmanju ruku
tašte, ali se još uvek ne mogu olako isključiti iz jednog opreznog
predviđanja.)
Da bi se smrt osigurala od svih omaški koje bi u
bolnim konvulzijama osuđenikovih udova ponavljale onu s otkidanjem glave od
tela pri vešanju, smrtonosne injekcije bi morali administrirati kvalifikovani
lekari. Ove, međutim, Hipokratova[1] zakletva obavezuje da čuvaju i
podupiru ljudski život, a ne da ga uništavaju, što je opet, kako izgleda, opšta
svrha smrtne kazne.
U krajnjem slučaju bi, naravno, bilo moguće proizvesti
bandu lekara, čija bi profesionalna misija bila pre da uništavaju nego da
spasavaju ljude, ali će svaki čovek od mere morati priznati da je ovakav put,
ako ništa drugo, svakako neekonomičan: njihov trening bi trajao i koštao bar
koliko i onih pravih, a pošto im, jamačno, bez nekog globalnog rata, ne možemo
pružiti optimalne uslove za razvoj, ni rezultati neće biti zadovoljavajući.
(Reaktiviranje preživelih medicinskih stručnjaka iz
nemačkih koncentracionih logora takođe je nepraktično, čak i da je izvodljivo –
na kraju krajeva, sami smo krivi što smo ih, lišeni sposobnosti predviđanja,
toliko progonili da se veći deo vratio ortodoksnoj Hipokratovoj medicini, a
drugi posvetio unosnijim poslovima – ukratko, medicina je, tokom njihovog
odsustvovanja od prakse, toliko napredovala da bi oni bili jednostavno
neupotrebljivi, osim za zemlje gde se smrtna kazna izvršava smrskavanjem grudi
čekićima.)
Postoji, na sreću, alternativa vraćanja istorijski
uhodanoj praksi odrubljivanja glave – sekirom, i ja je, podržan vedrim duhom
gospodina Warda iz Dorseta, od sveg srca preporučujem. (Odbacimo odmah
giljotinu, na koju će smesta pomisliti svaki lenji oportunistički duh. Nju kao
da nije konstruisao laki galski nego teški i tmurni germanski um, već vekovima
zadužen da nas muči hegelijanski zamršenim i glomaznim tvorevinama. Našem
neposrednom i jednostavnom narodnom eposu ne odgovara ništa složenije od –
sekire.)
U prvom redu, baratanje sekirom ne iziskuje naročiti
trening. Iskustva s takmičenja goroseča po seoskim vašarima dokazuju da nacija
raspolaže s dovoljno osnovne veštine za tu vrstu posla, mada bi se, priznajem,
da bi se zadovoljilo načelo jednakosti polova, nešto teže našao i odgovarajući
broj sekiri vičnih žena. U prošlosti nije uvek bilo moguće sa sigurnošću reći
kad je čovek, skinut s vešala, stvarno mrtav. Odsustvo glave s tela uklonilo bi
ovu uznemiravajuću nesigurnost, a teško da bi ijedan razuman osuđenik na smrt
išta mogao prigovoriti metodu od koga se nisu stideli ni kraljevi.
Predlažem zato, poduprt gospodinom Wardom, svim
pristalicama smrtne kazne da se svrstaju pod sloganom:
Prestanimo se vešati!
Prestanimo pucati jedni na druge! Vratite nam naše dobre sekire!
Kao što na početku rekoh, sekira je sekira, a argument
– argument! Mada je ponekad moguć argument kao sekira i sekira kao argument.
[1] Hipokrat (460–370. pre n.e), grčki lekar; zakletvu koju je on sastavio i danas polažu lekari, zavetujući se na lekarsku etiku. Postavio temelje naučne medicine odvajajući magiju i praznoverje od nauke.
No comments:
Post a Comment