TAMO GDE LOZE PLAČU CLXXIII deo, Službeni glasnik, Copyright © Borislav
Pekić
33.
PSI I SRBI
Od ovog meseca vlasnici njujorških pasa nosiće, pored džepne maramice, i
naročite kese, u koje će deponovati ulični izmet svojih štićenika...
(Dnevnik, 1978)
Stranci pasažeri, u poseti
Beogradu XIX veka, sticali su utisak da u njemu žive više pasa nego Srba, i da,
shodno tome, psi i privredno bolje stoje.
Nisu bili daleko od istine. Turci su pse smatrali bogumilnim životinjama, dok su na hrišćane gledali s manje entuzijazma. Srpska en postotis, procentualna hatišerifska autonomija, manje im je konvenirala od pseće potpune zavisnosti. Povrh svega, Srbi su bili krunski deo neprirodnog Istočnog pitanja, a psi samo – od Alaha date prirode. Stoga su u Otomanskoj imperiji psi uživali sve građanske privilegije, od kojih su izvesne delili s grko-cincarskom kolonijom, dok su o njima Srbi mogli samo da snevaju.
Na Balkanu, još od zlatnih
pelaških vremena poluostrvu čuda, niko ni s kim ne može večno u miru i prijateljstvu
živeti. Tako su Turci, posle Srpskog i Romejskog carstva, došli najzad u sukob
i sa Psećim. Otvorilo se najposle i takozvano "Pseće istočno
pitanje".
Među beogradskim psima, mahom nahodima sokaka, slobodne prirode i kakodemonskog podzemlja, u bliskom srodstvu s vukovima Dedije i Vračara, u velikoj modi beše besnilo. U inače besnom veku, pseće besnilo se ne bi ni primetilo da se jedna od zveroobraznih džukela nije usudila ugristi dete nekog stranca na proputovanju. Šta je tu pseću zadribaldu navelo da preko hleba ište pogaču, da pored toliko nezaštićenih domaćih hrišćana nasrne na čoveka s evropskim pasošem, o kome se starala svita međunarodnih zakona, konvencija i običaja, ne može se pouzdano znati.
Platon bi, jamačno, tvrdio da mu je preterana demokratija udarila u
glavu i iz toga izvukao još jedan dokaz o štetnosti slobode za izvrsne vrste
živih bića. Markuze bi, naprotiv, u tom činu video demonstraciju protiv
uskraćivanja slobode, i svih ostalih insuficiencija, kojima je, u jednom
ljudskom, antropocentričnom svetu, izložena pseća lumpenrasa. Mi nećemo tragati
za razlozima. Razlozi su uvek sumnjivi tamo gde su posledice tako jasne i
nesrećne.
Kako se u to doba, sve što
se kod nas zbivalo, događalo u vezi s nekom stranom Potencijom ili Garantnom
državom – najčešće Turskom, Austrijom, Rusijom – i tada je, blagodareći oštrom
demaršu ugrižene Velike sile, kojoj zbog ugleda nećemo spominjati ime, došlo do
promene psećeg statusa u Srbiji. U dilemi između Neba koje je pse štitilo i
Zapada koji ih se plašio, Muhafiz beogradski odluči da se psi proteraju iz
grada, onako kako se danas čini s takozvanim disidentima – kako se i gde ko zatekne.
Pohvatani psi su potovareni u šajke i odvezeni Dunavom
u pravcu Smedereva, s tim da budu istovareni na teritoriji Ćesarije.
Jedan hroničar, prema Paunoviću (Beograd kroz vekove, str. 509), ovako opisuje pseće izgnanstvo:
"Na četvrt sata od Beograda, sakupljeni psi iz raznih krajeva varoši i grada stadoše se uzajamno
napadati i do ispred Smedereva napraviše čitavu klanicu. Tada se jedan od
njih usudi da preko ograde šajke skoči u reku. Za njim to namah, uz neopisiv
lavež, učine i drugi, te za nekoliko trenutaka, na opšte zaprepašćenje vozara,
sve tri šajke ostadoše prazne, a duga kolona pasa dohvati se obale i krenu za Beograd.
Nije mnogo vremena trebalo, pa da u samo predvečerje, duga kolona pasa izvrši
pobedonosan juriš i nađe se na ulicama Beograda tražeći svoje gazde..."
Ono što Srbima nije pošlo za rukom, učinili su psi.
Porazili su nezajažljive prohteve Velikih sila, izigrali njihovu premuntesku
politiku i rešili svoje pseće "Istočno pitanje", s kojim se mi još i
danas patimo.
A šta su dobili za poučan primer od balkanskih naroda?
Jednu rđavu naviku.
Tradicionalna nesložnost balkanskog sveta vaspitala je i balkanske pse u netoleranciji prema svakom ko nije iz iste kuće, iste ulice, istog kraja, iste varoši, istog okruga ili iste zemlje.
No comments:
Post a Comment