Pekić i totalitarizam, I deo, Istraživački centar DS, @ Slavko Tadić
Pekićeva kritika totalitarizma kao „promašene verzije humaniteta“
Hodočašće Borislava Pekića je
mnogim nitima usidreno u komunistički sistem Jugoslavije posle drugog svetskog
rata, uvezen iz „prve zemlje socijalizma“ – Sovjetskog Saveza.
Ovaj velikan
pera i korifej demokratije je zbog potpunog odbacivanja marksizma i aktivnog
otpora komunističkom sistemu odmah nakon njegovog nasilnog etabliranja (ova
priča je, moguće, počela savezničkim bombardovanjem Beograda i niza srpskih
gradova na Vaskrs 1944.g.) bio osuđen na 15 godina prisilnog rada (1993: 45). U
zatvorima Beograda, Mitrovice, Požarevca i Niša proveo je pet godina – bile su
to „godine koje su pojeli skakavci“.
„Po kazamatima u
kojima sam tada kao osuđenik na petnaest godina prisilnog rada ležao, sretao
sam mnoge lažno optužene i nevine ljude. Neke
zatvorene da se im uzme građanski ugled, druge da im se otme imovina. U
to vreme suđen je Dragoljub Jovanović, šef nekadašnje Zemljoradničke stranke, suđeni su radikali
Lazica Marković i Trifunović, suđen je
demokrata Kumanudi, sudiće se socijalisti, advokatu Veljku Kovačeviću. Svi oni
behu i po najstrožijim kriterijumima neke pravne pravde apsolutno nevini“
(1993: 45-6.).
Na kontinentu
Pekić delovi mnogih knjiga diferencirano reflektuju tegobni jugoslovenski
socijalizam. „Socijalizam je najgori za one koji u njemu žive, bolji za one
koji ga sprovode, ma gde živeli, još bolji za one koji ga van njega
propovedaju, a najbolji za one koji ga ne poznaju.
Oni koji u
njemu žive, a ne sprovode ga, trpe njegove posledice. Oni koji ga sprovode,
koji su tim posledicama uzrok, ne trpe od njih, jer žive jedino u uzrocima, a
ne u posledicama. Oni koji ga sa strane promatraju i propovedaju vide rđave
posledice u popravljenom izdanju dobrih uzroka a još boljih povoda i motiva.
Oni koji ga ne poznaju, ne tiču nas se.
Oni što u
njemu žive nemaju mogućnosti da ga promene. Oni koji ga uzrokuju neće da ga
promene. A oni što ga sa strane propovedaju nemaju razloga da ga menjaju. Ni
ovim nas se povodom oni što ga ne poznaju ne tiču.
Oni što u
njemu žive, pošto ga ne mogu menjati, čekaju da ga promene oni koji ga stvaraju
i koji to, kako rekosmo neće. Oni što ga stvaraju, pošto neće da ga menjaju,
čekaju da na to budu prinuđeni od onih koji ga ne mogu menjati i mogu samo da
čekaju. Oni koji ga sa strane propovedaju čekaju da vide šta će biti. Koji ga
ne poznaju i po treći put nas se ne tiču“ (1993: 53).
U raspravi
„Zatvorske karakeristike socijalističke slobode“ Borislav Pekić je naveo, i obrazložio, 19
osobina ovog izrazito zatvorenog, ergo totalitarnog sistema. Pre nego što se
pozabavimo ovim i drugim Pekićevim radovima (a bio je, po Mihizovom sudu,
„krvopilan radenik“) prikazaćemo, barem delimično, ovaj složeni moderni i
savremeni sistem sa stanovišta nauke o
politici.
Totalitarizam je
sveobuhvatna vladavina jedne ideološki isključive stranke i njenog vođe koja
počiva na neobuzdanom teroru. Termin je uveo januara 1925.g. Benito Musolini
kada je pred svojim crnokošuljašima (“sve go tucibrat sa kultom toljage“, veli
Ivo Andrić u „Rađanju fašizma“) neumereno hvalisao navodnu snagu i dubinu
fašističke izmene društva i tzv. totalitarnu demokratiju. Zbog neslaganja i
nijaniranja ovog veoma elastičnog i spornog pojma u zajednici naučnika i, nakon
(bez)brojnih propagandističkih (zlo)upotreba u eri hladnog rata (1945-1989)
između dve tadašnje supersile (SAD i SSSR), totalitarizam je postao polemički
prenapregnut pojam kojim se više osuđuje nego
rasuđuje.
Pa ipak, nakon
prve sjajne analize Franca Nojmana uoči drugog svetskog rata, određenje pojma
totalitarizma kao novog oblika diktature,
uglavnom dugujemo Karlu Fridrihu. Ovaj sistem sa brojnim režimima
nepodeljene vlasti ili diktature Jakob Talmon je diferencirao na desni (italijanski fašizam i nemački
nacizam uz sadejstvo japanskog militarizma) i levi (staljinistički sistem u ruhu različitih režima). Karl Fridrih
piše o sindromu totalitarizma kako bi
tim psihijatrijskim izrazom jasno stavio do znanja da je totalitarizam pošast
ili masovna bolest miliona podanika širom globusa prevashodno u XX veku kao
„dobu ekstrema“.
1. Sveprožimajuća službena ideologija podanike sistematski primorava
da je barem pasivno usvoje. Ona je netolerantna
prema zatečenom poretku i nameće hilijazam
(kabasta priča o navodnom hiljadugodišnjem “raju“ na zemlji do koga je put
često popločan gulazima/radnim i
koncentracionim logorima). Ideologija jedine vladajuće stranke sve prožima i
doteruje u korak, milom ili silom (glajhšaltung).
Monopolistička partija slepo brani svoje
dogmatizovano učenje, kao i operativnu dnevnu politiku koju, po potrebi,
nasilno nameće. Vlast je sveobuhvatna, nepodeljena i neograničena tako da izvan
svog domašaja ne ostavlja ni najmanju sferu
bilo kave slobode. Takva vlast je oličena u apsolutnom „suverenu“ ili
„vođi“ koji, navodno, poseduje svojstva živog boga na zemlji (iako je pretežno
slepi laik) i ista bezočno zloupotrebljava. On je prisutan u skoro svakoj značajnoj pori
društva: od slika u bukvaru i svim nadleštvima, preko spomenika i bisti po
trgovima, do frenetičnih pljesodlančenja na političkim i medijskim skupovima.
2. Hijerarhijski i oligarhijski ustrojena (masovna)
vladajuća stranka nasilno prisvaja svu vlast i ukida konkurenciju („politički monizam“)
napadno veličajući svog vođu. Jednopartijska svevlast je pogubna budući da bez
opozicije tj. deljenja i konkurencije nema dobrih alternativnih rešenja,
mogućnosti izbora/slobode i napretka. Tamo gde nema opozicije društvo postane
mrtvo more bez daška svežih vetrova sa
opasnošću da pauci nebo premreže– quieta non movere.
Vlast teži da se ovekoveči i da se sužava,
upozoravao je Ruso. Zato je Džeferson pisao da narod mora svakih 20 godina da
„pušta krv“ svojim vlastodršcima kako se ne bi survao u haos besporetka (to T.
Hops obuhvata metaforom Behemot). Besporedak lično nameće „veliki vođa“ koji
svoje suparnike surovo odstranjuje („noć dugih noževa“ kod Hitlera, Titovi
Brionski plenumi kao serija državnih udara, itd.) ili naručenim ubistvima.
3. Tajna, uglavnom stranačka, policija sprovodi masovni
teror (protivnike režima, bez sudovanja i zakona, trpa u radne ili pak
koncentracione logore, ili ih ubija) i ukida razlikovanje i plodonosne
napetosti građanskog društva i države. Žrtve terora nisu samo protivnici
režima, već i proizvoljno izabrane društvene grupe (Jevreji, Tatari, Romi i
drugi). Tako je totalitarna država „progutala“ društvo.
„Sve je javno, nema ništa privatno“(Lenjin)
tako da su u SSSR deca podsticana da policiji denunciraju svoje roditelje i
postanu „ugledni“ likovi u javnosti. To je potpuna zabrana upotrebe termina
građansko društvo kao ogromnog tvoračkog područja između porodice i države.
Društvo se survava u vladavinu opšteg straha ili zebnje (strah u kostima je po
Monteskjeu uslov svake diktature), prekidaju se niti komunikacije i stvara
atmosfera stalnog rata protiv tzv.
unutrašnjih neprijatelja koji, navodno, nikad ne spavaju i zbog čega je „lov na veštice“ stalno
otvoren, poželjan i podstican sa najviših mesta u državi.
4. Partijski monopol i gotovo potpuna kontrola cenzure
nad kulturom i sredstvima masovnog opštenja. Ukinuta je sloboda štampe...Da
bi zavarali cenzuru pojedini intelektualci praktikuju autocenzuru i ketman (termin nobelovca Česlava Miloša
za šifrovani, borbeni govor opozicije). Sva vredna, kritički orijentisana dela
duha cenzori šalju „u bunker“ za neka daleka vremena tj. zabranjuju.
5. Centralizovano upravljanje narodnom privredom od strane države i njezinih poslušnih ali
ograničenih aparatčika. Kultura se svodi
na puku propagandu i ulepšavanje zvanične
ideologije. Ekonomiju ne vode eksperti i stručnjaci, aparatčici
razmeštaju i grade fabrike u ključu politike i time slamaju ekonomiju.
6. Monopol nad svim oblicima efektivne oružane sile drži vladajuća
partija.
U totalitarnom sistemu ukinuto
je građansko društvo sa svim svojim udruženjima, kao i pravna država. Prostor
za demokratiju i slobodu ne postoji zbog zloupotreba monopola totalitarne
partije i njezinog obogotvoravanog vođe. Taj sistem grubo gazi kulturu ljudskih
prava svojih podanika i time se javno hvališe da ograničavajući klasnog ili pak
rasnog neprijatelja, navodno, vodi brigu
o narodu i opštem dobru. Totalitarizam kao mrko, mračno razdoblje je utisnuo
snažan, možda i presudan, pečat na „doba
ekstrema“ u „kratkom XX veku“(Erik
Hobsbaum) od približno 1917. do rušenja Berlinskog zida oktobra 1989.,
uključujući i prežitke u nekim enklavama globusa.
Po našim
dosadašnjim saznanjima Borislav Pekić se intenzivno teorijski bavio političkim
temama posle izlaska iz zatvora tj. u mladosti, i, potom, u zrelosti, pri kraju
života. Implicitno, ove teme su prisutne u tkivu skoro svih njegovih knjiga. O
tome svedoče barem četiri knjige: „Političke sveske“, „Novi Jerusalim“ „Godine
koje su pojeli skakavci “I,II,III i „Odmor od istorije“.
Još kao
učenik Treće muške gimnazije mlađani Pekić u svojstvu člana jezgra „oligarhije“
tj. elitnog kruga beogradskih studenata i srednjoškolaca postao je politički sekretar Saveza
demokratske omladine Jugoslavije (SDOJ). Ovu kulturnu, prosvećenu građansku
opoziciju bigotnim batinašima Saveza komunističke omladine Jugoslavije (SKOJ)
komunisti su sekli u korenu i takoreći
sve ključne Pekićeve aktiviste strpali u kazamate.
Po izlasku iz zatvora Pekić nije napustio svoju
staru strast – „kavez javnih poslova“ ili politiku. Iz kritičkog promišljanja
prevashodno dnevne štampe od približno aprila 1955.g. do januara 1959., ali i takvih teorijskih
tekstova kao što su Deklaracija o pravima čoveka i građanina ili Marksov
Manifest komunističke partije, nastala je Pekićeva knjiga „Političke sveske“.
Ona potvrđuje da je naš veliki pisac bio vičan filozofskom načinu mišljenja,
iako je to skup fragmenata, ali koji tangiraju mnoge velike teme.
U formalnom
smislu u „Političkim sveskama“ nema eksplicitnog bavljenja totalitarizmom, osim
na jednom mestu iz 1956.g., paragraf broj 22 gde piše: “NUŽNE PRETPOSTAVKE
TOTALITARIZMA:
a) izvođenje iz jedne ideje.
b) Uvođenje u činjenice
budućnosti.
c) Ideja se preobrće sredstvima propagande i kolektivne sugestije u ideal.
d) Fanatiziranje mase.
e) Ocrtavanje vizije.
f) Asketizam vođa.
g) Nedeljivost vlasti i centralizam.
h) Zakoni koji sankcionišu samopostavljanje totaliteta. (B. Pekić: 2 001:146.)
Pa ipak, iz nesistematičnih, rasutih
„neočešljanih misli“ može se rekonstruisati mozaična celina Pekićeve kritike
pošasti „totalitarizam“.
Svoj
obračun s njom i njima Bora Pekić sidri u analizi marksizma i komunizma i povremenim pominjanjima nacističkih autora. Dakle, on ne
štedi ni desni ni levi totalitarizam od razorne kritike svog uma uperene protiv
uniformisane svesti ma otkuda ona dolazila.
No comments:
Post a Comment