Pekić i totalitarizam, II deo, Istraživački
centar DS, @
Slavko Tadić
Za njega je marksizam „integralno neistinit“. Pekić piše (2 001:63) da je „sa
jakom, ali neprijateljskom pažnjom pročitao sve njihove tekstove“ i zaključuje
da je „stil svih marksističkih pisaca, osim prva tri, naduven, dosadan,
varvarski samouveren, sveznadarski“. Navodi „marksističkog doktrinera“
(2001:54) Plehanova koji se polovine svojih teza odrekao, „a drugu polovinu brani dozlaboga kukavnom
sofisterijom koju su nazvali dijalektikom“. Za komunističku doktrinu Pekić
tvrdi da je „samo prividno filozofska, ili filozofska samo u nekim svojim
efemernim značenjima, ima za posledicu krajnju nemoć komunističkih doktrinera
da izgrade neku svoju , imanentnu
svojoj političkoj filozofiji: logiku, etiku, estetiku, itd.“(2001:203). Dalje
možemo naći stav: “Komunizam je samo ograničena ekonomska teorija čije su noge obuvene
u glomazne i neodgovarajuće filozofske pojmove“ (2 001:200.).
Na drugom mestu Pekić
piše: „Jedna ideja kao što je marksizam pokušala je da sama sobom, iz svog
uskog ekonomskog ugla, da odgovor na sva, uključujući i duhovna, pitanja
čovečanstva, pitanja sreće čovekove, cilja i smisla života i uspevala je kad
god je tom idejom zadojila čoveka, da umesto sreće, umesto progresa, umesto
dobre organizacije društva dovede ovo do potpunog haosa i do duhovne degradacije“.(Ideje
o politici, blog na Internetu, I deo).
Marksove
ekonomske ideje iz „Kapitala“ I-IV velikim delom su zastarele u uslovima
nastalim u industrijskom i postindustrijskom društvu kada je radnička klasa
prestala da bude osnovni revolucionarni subjekt (društva) tj. danas „radnička
klasa slabo talasa“ . Pored slaganja sa B. Pekićem, moramo izneti makar jednu
rezervu koja se odnosi na njegov zaborav da se najbolji segment marksizma
nahodi u korpusu Ranih radova Marksa i Engelsa sa teorijom otuđenja u svim klasnim društvima.
Plodotvorni potencijal ovih ideja, koje Bora Pekić ne pominje, u velikoj meri
razvile su tri generacije Kritičke teorije društva koja je počela u Frankfurtu
posle prvog svetskog rata.
Otuda nas ne čudi što mlađani Pekić preoštro
presuđuje i a limine odbacuje evropsku socijaldemokratiju
kao „neprirodnu pojavu političke istorije“ (2 001:65.). Kao dopunu i korektiv
navodimo iz drugog toma Skakavaca (str:423-434) da je Pekić nimalo nežno kritikovao nekoliko desetina zapadnih, ali i domaćih, pisaca i publicista, koji su
neumereno i strastveno branili veliku zabludu zvanu sovjetski (i jugoslovenski)
socijalizam kao nekakav napredak u stvaranju tzv. novog čoveka, i na kraju tog
podužeg spiska, možemo da uživamo u duhovitom
komentaru: “Filozofi su bili oprezniji od pisaca. From, Adorno, Markuze,
Benjamin osnovali su marksistički prevoz daleko od Staljinovih benzinskih
pumpi“ (Radi se o prevozu iz čemerne svakodnevice u navodne čari marksističkog raja).
Ali je zato Pekićev stav prema revoluciji takoreći socijaldemokratski.
Normalno je da Pekić s gnušanjem odbacuje revoluciju „triblionaca“ (izraz
Anatola Fransa iz Savremene istorije
koji Pekić koristi za komuniste), na čelu sa „Velikim triblionom“ tj. Titom, ne
samo zbog njezine nasilnosti i prolivene
krvi. Determinantu istorije komunisti su pronašli „U ZAMIŠLJENOJ NUŽNOSTI
NEOGRANIČENE VLASTI RADNIČKE KLASE“ kao
što je „nacionalsocijalistička partija pošla od pretpostavke da se nacije kreću
u pravcu supremacije germanske rase“ (2 001: 202.)
Pekić piše
da su komunisti toliko zaslepljeni „finalnim izgledom stvari da liče
na sumanutog skakača preko prepona koji-
pošto je pretrčao jedan put u rekordnom vremenu – ne bi umeo da opiše kako
izgleda, jer ga nije ni opažao...Brzina nije nikakav vredan pojam u istoriji.
Brz je konj, a ne svet“ duhovito zaključuje Pekić (2001:210). „Cilj jedne
efikasne politike ne može biti ni revolucija kao nasilna, ni reformacija kao
mirna izmena stanja jedne stvari – nego PREFORMACIJA kao izmene same stvari u
njenoj suštini. I revolucija i reformacija deluju na stvar spolja, te se
zadovoljavaju promenom njenog izgleda. Samo preformacija kao unutrašnje dejstvo
menja prirodu stvari“ (Blog o Pekiću na Internetu – Ideje o politici, IV deo).
Dakle, Pekićev stav prema revoluciji je osoben:
“Ja ne krijem svoju privrženost ideji revolucije
iako poričem njene motive...No revolucija je jednim delom uvek aristokratska“
(2 001:184). Za Pekića je i politika permanentna revolucija. Ali on ne shvata
revoluciju kao krvavi proces u kome „glave lete kao glavice kupusa“(Hegel).
Znamo da je Pekić bio trpeljiva i misaona ličnost, oličenje plemenitog aristokrate. Za aristokratiju su „javni poslovi jedan
oblik žrtvovanja“(2001:183). „Jer, ni aristokratija nije tek skup ljudi čija se moć prenosi krvlju, već moć koja
proističe iz osećanja izuzetnosti i
izuzetosti.“(Skakavci, tom
II:235.).
Prema B. Pekiću država kao „kavez javnih
poslova“ osniva se na ličnim dužnostima a
ne na ličnim pravima i na tom mestu Bora Pekić se poziva na interpretaciju
Platona iz pera barda naše sociologije
Slobodana Jovanovića. Pekićeva platonijanska aristokratija je dobrovoljna žrtva za opšte dobro u „kavezu
javnih poslova“ i politici kao umeću
mogućeg (Skakavci, treći
tom:401).
S dobrim razlozima, opštim i ličnim, Pekić
odbacuje revoluciju. „Revolucija deluje kao mašina za mlevenje mesa i kao
presa. Smanjuje ali i sabija ono što kroz nju uspe živo d prođe. Mi od
revolucije, kuge našeg doba, nismo
pobegli. U njenom smo gradu produžili da živimo kao da je nema...Šrafcigeri,
povremeno i skojevske SA kaznene
jedinice urođenički su harali igrankama i javnim priredbama“ (Skakavci, tom dva: 206-7).
Na kontinentu
Pekić itekako pronalazimo mnoge
fragmente iz kojih možemo složiti mozaik Pekićeve kritike totalitarnog komunističkog društva kao
„promašene verzije humaniteta“. Tako o zatvorenim
ideologijama totalitarno
ustrojenih društava naš veliki pisac baštini kritički stav najbolje evropske
humanističke tradicije: „Zatvorene ideologije trajno ruiniraju sposobnost
višestranog, balansiranog mišljenja. Ideologija koja je programski isključila
sumnju, napuštajući gnoseološko polje i ulazeći u polje teologije, odrekla se s
njom i jedinog oruđa za svoje razvijanje. Ali, ima ono još jednu odliku. Nikog
od sebe ne pušta – potpuno. Nikog sasvim isceljenog. I nikad bez dispozicije za
sebi podobne zablude.
Fanatizam se ne
leči, on samo menja idole.
Ko hronično nije
sumnjao u ono što veruje, nije navikao na misaonu toleranciju kao jedinu
„kulturu“ u kojoj inteligencija može delovati saobrazno svojoj istraživačkoj
prirodi, ko je uvek mislio da je bezuslovno u pravu, čak i ako je verovao
uzastopno u tri oprečne istine, taj stvarno nije potreban nijednoj od njih.
Taj će i od najotvorenije ideje, predstavimo li je isprekidanom kolebljivom
linijom, čim joj pristupi, napraviti
neprobojan i nepristupačan krug. A zatim se u njega kao u grob zatvoriti“ (Skakavci, tom drugi:259-60).
Fanatični sledbenici zatvorenih ideologija, i
desnih i levih podjednako, zagovarali su formiranje tzv. novog čoveka „kako je projektovan u svetim učenjima Ideje“ (Skakavci, treći tom:334.). „Socijalizam
je obećavao da će nas sve pretvoriti u nove ljude, ljude novog kova“ (Skakavci:III:86-7). „Na raspolaganju su za uzor stajala bogata
iskustva kolektivističkih i totalitarističkih zajednica XX veka, Nemačke i
Rusije podjednako.
U Nemačkoj je porodica kasnih Tridesetih,
svedena na tvornicu rasno podobne dece i dodatni pogon u njihovom nacističkom gleichschaltungu.
Drukčiju svrhu, osim u modelu, nije
imala ni u sovjetskom socijalnom projektu, izvedenom iz beležaka Očeva
marksizma na marginama ekonomske povesti čovečanstva. Ali, da bi se dovela do
željenog standarda i usavršila do svesnog saučesnika komunističke reforme,
morale su se uništiti sve moralne pretpostavke bivše građanske, patrijarhalne
porodice, počev od roditeljskog autoriteta, preko uticaja na odgoj dece, do
međusobne lojalnosti. Tome je služila škola, a pre svega brojne omladinske
organizacije.
U školi su naša deca učila pesmicu:
„Tito se voli kao mama, i malo više,
Tito se voli kao tata, i malo
više,
Tito se voli kao seka, i malo
više,
Tito se voli kao bata, i malo
više,
Tito se voli kao baka, i malo
više,
Tito se voli kao deka, i malo
više,
Tito se voli najviše“
U Skoju su, na indukovanim
pavlovljevskim refleksima ovakve poezije, mladi ljudi vaspitavani kao vernici, u bez-re-zer-vnoj odanosti
Partiji i njenim harizmatičnim vođama, do cezarističkog kulta idealizovanim od
strane Agitpropa, i u kontroli
roditelja, njihove privrženosti poretku i spremnosti da mu
bez-re-zer-vno služe. (Po dobrom uzoru na Komsomol i Hitlerjugend)“, piše rasni kritičar pošasti
totalitarizma, velikan pera Borislav Pekić (Skakavci,
treći tom:336-7).
No comments:
Post a Comment