Слободан
Антонић:
Пекић и Доситеј 2. deo
И Пекић jе био просвећени патриота. Он је добро
знао
све мане
свога рода. Писао је о њима, виспрено и оштро,
неумољиво
их ређајући. Али, Пекић није сматрао да је
свако
родољубље погрешно, да се у корену сваке нације
налази
један велики, неокајан злочин[2].
Говорио је о „пле-
менитом
осећању припадности једном народу“[3].
Говорио
је о
„обавези према њему, па и онда кад вас лично баш
није
усрећио“[4].
Говорио је о „спремности да се бране и
његови природни
али разумни интереси и његово право на
достојан
и срећан живот, ма где се он налазио“[5].
Ето то
је тај
трезвени, господски патриотизам Борислава Пекића.
Због тог
патриотизма и он се, као и Доситеј, вратио у
Србију и
последње године живота провео гутајући сузавац
или
добијајући пендреком по леђима.
Уопште, тих година Пекић је имао прилику да се
на-
гледа и
једне друге врсте патриотизма – оне задрте,
користољубиве,
хвалисаве и незналачке. Писао је и гово-
рио
против таквог патриотизма. Међутим, да је данас жив,
Пекић би
јамачно писао и говорио и против ове данашње
врсте
европејства – такође задрте, користољубиве, хва-
лисаве и
незналачке. Јер, његово европејство, баш као и
оно
Доситеја Обрадовића, није било од те сорте. Пекићев
и
Доситејев космополитизам нису почивали на визији
света
као бескрајне пијаце на којој се људи данас сретну,
обаве
шта имају и затим оду даље.
Њихова екумена није била свет у коме, на једној
страни, постоје само индивидууми, одвојени у своме сопству и у својој инфантилној
самозаљубљености,
и, на другој страни, светско тржи-
ште,
светске банке, светске корпорације, светске државе и
светски
полицајци. Пекић је један такав свет без заједнице,
у којем
се „људи једни за друге не интересују“ описао у
Новом
Јерусалиму [6]
. То је свет „болесног индивидуали-
зма и
материјализма“ из 2999. године, далеке будућности у
којој су
само до краја доведене оне рђаве црте модерности
које је
Пекић још пре двадесет година са забринутошћу
уочио.
Ако бисмо се запитали – а какав је то Пекићев и
Доситејев
космополитизам? – онда бисмо могли да га
видимо
као залагање за свет отворених нација, екумену
слободних
и просвећених народа, са самосвојним култу-
рама
које се међусобно прожимају, али никада потпуно
не
стапају. То није свет једног језика, једне књижевности,
једног
филмског града, једне позоришне улице и једне
ликовне
галерије. То није свет Римског царства у коме се
бити
књижевник или сликар може само на једном месту
– у
Риму.
Њихова Европа не подразумева слободу само
за
капитал и радну снагу, њихова Европа није тржница
само
робова и новца, њихова Европа није лонац за топ-
љење
нација и култура у једну безобличну масу, без боје
и укуса.
Њихова Европа није тржница већ Академија и
Лицеј,
Ђото и Андреј Рубљов, Агора и Хиландар. Њихова
Европа
није лонац за попару, већ корпа пуна воћа, од које
је свако
различито и свако укусно. Њихова Европа није
супердржава
састављена, на једној страни, од бриселске
бирократије,
а на другој од милиона локалних поданика
са
мозговима стегнутих у менгеле политичке коректности.
Њихова
Европа је Европа нација, просвећених и само-
свесних,
Европа култура, различитих и поносних на своју
посебност.
Зато се треба сећати Доситеја и Пекића. Не само
ове
године,
када се навршава 15 година од Пекићеве смрти и
200 година
од Доситејевог доласка у Србију. Треба их се
сећати и
следеће године и свих наредних година. Можда
нам то
сећање помогне да боље разумемо ко смо и шта
треба да
радимо. Можда нам то сећање помогне да ко-
начно
постанемо оно што су обојица тако жарко желела
– нација
морала, нација културе и нација слободе.
[2]„Нација је реликт једног варварског вида
друштвености“; „политичко
зло
стоји у основи настанка нације из духа злочина“. Стога, свако национално
осећање
јесте „’прећутно саучесништво’ у колективном злочину“ (Обрад Савић,
„Два
лица одговорности: Србија после Ђинђића“ у Латинка Перовић (ур.), Зоран
Ђинђић:
етика одговорности, Зборник радова, стр. 193–213, Хелсиншки одбор
за
људска права у Србији, Београд, 2006, стр. 194; 195.
[3] Борислав Пекић, „Излазак из мрака“, интервју за
лист Демократија, јун
1991.
године; http://borislavpekic.blogspot.com/2007_09_01_archive.html.
[4] Isto.
[5] Isto.
[6] „Нолит“, Београд, 1988.
стр. 230.
No comments:
Post a Comment