Srećne praznike i Novu Godinu želim svima koji prate ovaj blog,
Ljiljana Pekić
TAMO GDE LOZE PLAČU LXXIII deo, nastavak, Službeni glasnik, Copyright © Borislav Pekić
Gospođa ( ) je sada već sasvim sigurna, ali još ne
preduzima korake da se primakne vratima. Vrata su daleko. Boji se da ću je
stići. Citiram Leonarda Franka. “Ja svoje komplekse ne bih dao ni za šta na
svetu. Oni su mi neophodni.” Ja, lično, verujem da razvoj kulture u prvom redu
zavisi od količine kompleksa, u pravo vreme raspoređenih u pravim ljudima, da
je među njima tzv. kompleks inferiornosti presudan i da naša sudbina kao vrste
zavisi od snage naših osećanja nedoraslosti, nedovoljnosti i niže vrednosti,
(koji se, dakako, moraju preovladati, i onda se usput prave velike stvari).
A šta mi, draga gospođo, radimo? Mi naš kompleks
inferiornosti lečimo. On je na Crnoj listi bolesti koje ometaju socijalnu
adaptaciju ličnosti. On je izvor istorijskih ludila oličenih u Kaliguli[1] (rđava koža), Napoléonu
(mali rast), Hitleru (zanemarenost).On liferuje tirane, ubice i činovnike po
šalterima. Ali, gospođo, on istovremeno peva kroz grbu jednog Leopardija[2], izlazi iz panike jednog
Kafke, i duševnih nemira jednog Gogolja[3]. Šta bi od njih dobili
da smo ih lečili? Ono što već imamo u dovoljnoj količini. Jednu užasnu
prosečnost …
Gospođa ( ) ćuti. Ne protivureči, to je prvi princip u
opštenju sa osobama poremećene svesti. Ne protivurečiti i ne prviti nagle
pokrete. Ne bežati, takođe.
Mi još nismo načisto s tim šta stvarno predstavlja anomaliju u komplikovanom sistemu našeg
psihičkog života. Čovek koji nikad nije video pravu liniju, ne može ni za
jednu, kad je vidi, reći da je prava. Ali ni da nije, kad smo već kod toga.
Možda će dolazeće generacije većinu simptoma našeg shvatanja zdravlja
proglasiti znacima bolesti. Možda će, na primer, buduće generacije patriotizam,
kojim se mi dičimo, proglasiti ludilom, kao što mi varvarskim proglašavamo
kanibalske običaje Dajaka …
Gospođa ( ), najzad, progovara. U ćutanju pred pacijentom
ne sme se ni preterati. To mu može postati sumnjivo. Pita zašto ja uopšte
studiram psihologiju?
“Zato što tu srećem većinu ludaka, gospođo, a samo se oni
uistinu razlikuju među sobom. U građanskom društvu samo oni imaju izvesnu
individualnost i nezavisnost.”
[1] Gaj Julije Cesar Avgust Germanicus (12
– 41 novog veka), poznat kao Kaligula je bio rimski imperator. Bio je vrlo
uspešan general i jedan od najomiljenijih javnih ličnosti Rima. Za vreme prve
dve godine vladavine je umeren vladar, ali posle je postao opak, ekstravagantan
i seksualno perverzan, i bio je ludak i tiranin. Ubijen je kao rezultat zavere
u kojoj je učestvovala pretirijanska straža i članovi senata. (Prim. prir)
[2] Giacomo Leopardi, grof (1798-1837) smatra se, zajedno
sa Danteom, Ariostoom i Tassom,
najslavnijim pesnikom i najvećim misliocem Italije. (Prim. prir.)
[3] Nikolaj Vasiljevič Gogolj (1809-1852)
ukrajinsko-ruski pisac utemeljitelj modernog ruskog realizma. Stvorio je likove
koji su u ruskom društvu postali obrasci za lenjosti, glupost, sebičnost,
lakoumnost i korupciju. Ovo je jedna od najčuvenijih njegovih priča (Prim.
prir.)
TAMO GDE LOZE PLAČU LXXIII deo, Službeni glasnik, Copyright © Borislav Pekić
(nastavak)
Gospođa ( ) je sada već sasvim sigurna, ali još ne
preduzima korake da se primakne vratima. Vrata su daleko. Boji se da ću je
stići. Citiram Leonarda Franka. “Ja svoje komplekse ne bih dao ni za šta na
svetu. Oni su mi neophodni.” Ja, lično, verujem da razvoj kulture u prvom redu
zavisi od količine kompleksa, u pravo vreme raspoređenih u pravim ljudima, da
je među njima tzv. kompleks inferiornosti presudan i da naša sudbina kao vrste
zavisi od snage naših osećanja nedoraslosti, nedovoljnosti i niže vrednosti,
(koji se, dakako, moraju preovladati, i onda se usput prave velike stvari).
A šta mi, draga gospođo, radimo? Mi naš kompleks
inferiornosti lečimo. On je na Crnoj listi bolesti koje ometaju socijalnu
adaptaciju ličnosti. On je izvor istorijskih ludila oličenih u Kaliguli[1] (rđava koža), Napoléonu
(mali rast), Hitleru (zanemarenost).On liferuje tirane, ubice i činovnike po
šalterima. Ali, gospođo, on istovremeno peva kroz grbu jednog Leopardija[2], izlazi iz panike jednog
Kafke, i duševnih nemira jednog Gogolja[3]. Šta bi od njih dobili
da smo ih lečili? Ono što već imamo u dovoljnoj količini. Jednu užasnu
prosečnost …
Gospođa ( ) ćuti. Ne protivureči, to je prvi princip u
opštenju sa osobama poremećene svesti. Ne protivurečiti i ne prviti nagle
pokrete. Ne bežati, takođe.
Mi još nismo načisto s tim šta stvarno predstavlja anomaliju u komplikovanom sistemu našeg
psihičkog života. Čovek koji nikad nije video pravu liniju, ne može ni za
jednu, kad je vidi, reći da je prava. Ali ni da nije, kad smo već kod toga.
Možda će dolazeće generacije većinu simptoma našeg shvatanja zdravlja
proglasiti znacima bolesti. Možda će, na primer, buduće generacije patriotizam,
kojim se mi dičimo, proglasiti ludilom, kao što mi varvarskim proglašavamo
kanibalske običaje Dajaka …
Gospođa ( ), najzad, progovara. U ćutanju pred pacijentom
ne sme se ni preterati. To mu može postati sumnjivo. Pita zašto ja uopšte
studiram psihologiju?
“Zato što tu srećem većinu ludaka, gospođo, a samo se oni
uistinu razlikuju među sobom. U građanskom društvu samo oni imaju izvesnu
individualnost i nezavisnost.”
[1] Gaj Julije Cesar Avgust Germanicus (12
– 41 novog veka), poznat kao Kaligula je bio rimski imperator. Bio je vrlo
uspešan general i jedan od najomiljenijih javnih ličnosti Rima. Za vreme prve
dve godine vladavine je umeren vladar, ali posle je postao opak, ekstravagantan
i seksualno perverzan, i bio je ludak i tiranin. Ubijen je kao rezultat zavere
u kojoj je učestvovala pretirijanska straža i članovi senata. (Prim. prir)
[2] Giacomo Leopardi, grof (1798-1837) smatra se, zajedno
sa Danteom, Ariostoom i Tassom,
najslavnijim pesnikom i najvećim misliocem Italije. (Prim. prir.)
[3] Nikolaj Vasiljevič Gogolj (1809-1852)
ukrajinsko-ruski pisac utemeljitelj modernog ruskog realizma. Stvorio je likove
koji su u ruskom društvu postali obrasci za lenjosti, glupost, sebičnost,
lakoumnost i korupciju. Ovo je jedna od najčuvenijih njegovih priča (Prim.
prir.)
TAMO GDE LOZE PLAČU LXXII deo, Službeni glasnik, Copyright © Borislav Pekić
NE DIRAJTE MOJE KOMPLEKSE! ONI SU
MI NEOPHODNI!
Razgovarao sa gospođom ( ), koja radi sa Bettelheim[1]. “Nema drugih bogova do
Freuda[2], a Bettelheim je njegov
prorok.” Ona podseća na Asistenta u drami “Eksperiment”, koju sam prošle godine
pisao sa V. R. Asistent obožava dr Reinharda, iako je ovaj ubica. Ubica iz
“viših naučnih razloga”, no ipak ubica. Bettelheim, dabome, nije ubica, ali je
neka analogija moguća …
Izneo rezerve u pogledu svrsishodnosti naših
psihoterapija. Mi delujemo kao muve bez glave. Zatomljujemo izvesne bazalne
nagone, a uzgajamo druge, kastriramo deo ličnosti da se preostali deo može
razvijati u saglasnosti sa svojstvima koja smo proglasili korisnim sa stajališta momentalnog dobra. Pritom se
kunemo da se nas moral ne tiče, da smo samo “lekari duša”. Prepravljamo
(misleći da repariramo) ljude, a da stvarno ne znamo šta je to čovek?
Ko može sa apsolutnom sigurnošću tvrditi da je ono što
lečimo stvarno bolest, a ne prosto evolutivna
geneza nove vrste ljudi. (Zašto bi, naime, postojala jedino biološka
filogeneza? Zašto ne i filogenetska
evolucija psihe? Fizički čovek je možda sišao s drveta. Duševno ko zna
odakle?) Ko, najzad, sme tvrditi da izvesne duše zaista ne opsedaju đavoli. Šta
mi znamo o đavolima, kad jedva šta znamo o ljudima? …
Gospođa ( ) ćuti. Verovatno sumnja da sam lud. Da jedna
odgovarajuća psihoterapija ni meni ne bi škodila.
Ko može – nastavljam – tvrditi da upravo savremene
psihoterapeutske metode ne stvaraju temelj za nešto, što će se sutra, s obzirom
na sutrašnje norme normalnog,
smatrati anomalijom? (I lečiti, razume se, opet bez obzira na neku drugu
sutrašnjicu za koju će ta nova bolest, kao i za nas, biti znak dobrog
zdravlja.) Sa svojim idejama o duševnoj higijeni mi bi većinu heroja grčkih
drama zatvorili u duševnu bolnicu i lečili elektrošokovima, katarzom – našom, ne grčkom – u svakom
slučaju.
Za Pitagoru[3] bi držali da je žrtva
teške psihoze izazvane religiozno-mističnim samoobmanama. Na kraju bi, ako se
savesno držimo savremenih shvatanja o normalnom, ludim proglasili većinu
duhovnih otaca sopstvene kulture i civilizacije …
Gospođa ( ) i dalje ćuti. Njeno uverenje da sam lud raste
proporcijalno mojim idejama.
Mi, na primer, lečimo agresivnost ranog detinjstva s istom
“opravdanom” upornošću s kojom tretiramo anurezis.
Ovim, naravno, ne tvrdim da će kroz desetak hiljada godina noćno mokrenje biti
zaštićeno nekom etičkom normom, i da ćemo biti zdravi samo ako mokrimo i kakimo
gde i kada stignemo, ali nije nemoguća budućnost u kojoj će, sada toliko
neugodna faza agresivnosti u ontogenezi ličnosti biti prepoznata kao presudna
za razvijanje nekog cenjenog svojstva odraslih, i da će se veštačkim putem
produžavati i potencirati …
[1] Bruno Bettelheim (1903 – 1990)
austrijski dečiji psiholog i pisac. Postigao je svetsku reputaciju za svoj rad
o Freudu, psihoanalizi i deci koja su emocijalno poremećene. (Prim. prir.)
[2] Sigismund Schlomo Freud (1856 – 1939),
je bio austrijski Jevrejin, neurolog, koji je osnovao psihoanalitičku školu
psihijatrije. Frojd je poznat po svojim teorijama nesvesnog i odbrambenog
mehanizma represije, kreiranjem kliničke
prakse psihoanalize za lečenje psihopatologije kroz dijalog između pacijenta i
psihoanalitičara. (Prim. prir.)
[3] Pitagora (575 st. v. - 495 st.
v. ) je bio čuveni filozof, matematičar, donosilac zakona u staroj Grčkoj. On
je imao velikog uticaja na razvitak filozofije i religiozne nauke u kasnom VI
veku pre n. e. (Prim. prir.)
TAMO GDE LOZE PLAČU LXXI deo, Službeni glasnik, Copyright © Borislav Pekić
MEHANIČKA SLOBODA
Dan
je 29. novembar 1956. Godišnjica moje mehaničke slobode. Jubilej jedne
neupotrebljive slobode. Oslobođen kazne, još uvek nisam i slobodan. Ja sam jedino napolju. Mogu samo da kažem: pišten sam
napolje. Ali, s jednakim pravom mogu reći i: pušten sam unutra, opet sam pušten
unutra. Jer, izlučen iz sveta napolje,
ja sam bio unutra u zatvoru. Unutar
toga napolje. Iznova u svet primljen, uvučen,
ja sam tek sad stvarno unutra …
Prelistavajući
Dnevnike iz Sremske Mitrovice, s neobičnom nostalgijom ustanovljavam da sam
najbliži bio slobodi onda kada su me od nje najdalje držali. (To je dobro
rečeno, pa možda pomalo i tačno, ali se, bez velike muke, ne bih još jednom na
taj način pokušao domoći slobode.)
Danas
takođe dobijam svoja građanska prava. Čudno, kroz sve ove godine nisam ni opazio da su mi
nedostajala. Odsada ću, naravno, moći da štampam ono što budem napisao, ukoliko
to neko uopšte hoće, i ukoliko ja to budem stvarno
napisao, jer dosad sam pisao samo o tome kako to, što nisam napisao, treba
pisati. Ali, pošto sam već odlučio da to o čemu pišem kako treba pisati – ako
napišem – neću štampati, to mi ni pravo da štampam nije potrebno. Izbornim
pravo niti sam se ikada koristio, niti ću se ikada koristiti. (Da sam u Danskoj
ta bi me demostracija dovela do bankrota.) Ostalih uskraćenja se ne sećam, ali
pošto ih se ne sećam, mora da ih kao uskraćenja i ne osećam …
( ), takođe, dobija danas svoja prava. Ni on ne pokazuje da mu
trebaju. “Moći ćeš da biraš kao i svi drugi.” Kažem. “U tome i jeste stvar.”
Kaže potišteno. “U čemu?” “U tome što i svi drugi mogu da biraju. Kad bih birao
samo ja, to bi pravo imalo nekog smisla. Kakvog
ima, kad ga imaju i svi drugi?”
TAMO GDE LOZE PLAČU CLXX deo, Službeni glasnik, Copyright © B. Pekić
BOŽANSKI GROM I HOHOJIRO KOJI PEVA U PLANINI
Oproštajna pisma japanskih kamikaza[1] koja je
sakupio Lartegi…
“…Majko, vi imate pedeset tri kilograma, nešto manje nego ja. Tako je
dobro, ali ne bi trebalo da mršavite zbog moje smrti…” Mi smo pronašli Edipov
kompleks da bismo zagadili i svoje poslednje nežnosti. Akio Ocuka ima 23 godine
i piše 28. aprila 1945: “Poslednje jutro. Polazim u napad s osmehom. Večeras će
biti pun mesec. Pomatraću s obale Okinave i biraću neprijateljski brod…” Rjoji
Ubera, student univerziteta, umro je strmoglavivši se na američku motorizovanu
kolonu koja se iskrcavala na Okinavu. Danas ga ismevamo kao fanatika. Da li je
čovek koji ovako piše fanatik, ili smo mi ogrezli u nekom fanatizmu koji još
nema ime:
“Ništa bolje ne odgovara suštini čoveka od liberalizma. Oduvek sam mislio
da Japan treba da prihvati režim slobode,
ako hoće da postane večan… Pazite na svoje zdravlje. Pozdravite mog starijeg
brata, moju sestru Kijoko i ceo svet. Zbogom…” “Džinraj Butaj” (Božanski vetar) je bomba za koju je privezan čovek,
osedlani eksploziv na kome u svoje turnire idu japanski vitezi. Kakav je
eksploziv koji mi jašemo?… Kad Tamaiji traži dobrovoljce za operaciju “Šo”,
poručnik bojnog broad Juhio Seku, koji svoju mladu ženu nije stigao ni da
zapamti, kaže: “Molim za čast da komandujem napadom.”
Car proklamuje predaju. Admiral Ugaki, koji je slao kamikaze, obraća se
svojim ljudima: “Ja ću napasti neprijatelja kao kamikaza. Ko želi da me sledi
neka digne ruku.” Japan nema avione koliko ima dobrovoljaca za smrt. General
Oniša, sa samurajskim mačem u trbuhu, posle osamnaest sati agonije kaže:
“Dušama mojih bivšim potčinjenim upućujem svoje divljenje.” …
Gvadalkanal[2].
600 preživelih Japanaca peva usred plamena himnu “Kimi Gajo”, a zatim se nabada na amrtičke bajonete. Amerikanci
nemaju zarobljenika. Kamikaza Horimaso Hojaši, diplomirao na Univerzitetu Kjoto,
poginuo kod Kašimaja u 25. godini, piše: “Hohojiro[3] peva u
planini. To je mala ptica sa belim perjem na glavi. Napolju kiša liči na paru.
Neka vrsta nostalgije širi se izvan kruga moje svesti. Zbogom… Odlazim u zemlju
čuda, u zemlju Andersenovih bajki i tamo ću biti princ. Govoriću sa pticama, sa
cvećem i drvećem…”
Drugi veli: “Ne žalim što je moja zemlja pobeđena, jer blagodareći ovom
porazu mi smo mogli da se oslobodimo ropstva koje su nam nametnuli naši mrtvi.”
Od mrtvih se čovek može osloboditi samo smrću… U Japanu se danas čitaju
Francuzi Sartre i Gide. Ko će pobediti, Gide ili Hisao Kimura[4], student
političke ekonomije, heroj i nosilac odlikovanja koji je kao ratni zločinac
obešen u Singapuru?
“Nikad nisam učinio ništa zbog čega bih zaslužio ovu smrt. Svi koji su
ratovali u Kanikobalu dokazaće moju nevinost. Uzeti moj život za grehove koje
je počinila cela nacija, nije na mestu… Molim Boga za napredak velikog
japanskog Carstva. Želim vam dobro zdravlje i zahvaljujem za sve što ste mi
učinili. Otići ću na vešala, grleći nasmejan
lik majčin, bez tuge i bola, ne zadrhtavši. Ići ću sutra po sunčevom zraku
i neće biti ni vetra, ni kiše. Završavam ovo pola sata pre pogubljenja…”
Japan sada bira između Riketina[5] i Kimure.
Zapad je izbor već napravio. Izabrao je, razume se, Riketina. Riketin nije imao
razloga za brigu. Znao je da je na njegovoj strani sudbina. Mirno je čekao na
ishod, sedeći u prljavoj hotelskoj sobi, u kojoj su žive bile jedino muve, i
razmišljao o govnetu što ga je nedavno u Mučnini
morao dotaknuti…
Da je Kimura pokazao znake izgubljenosti, ja bih ga razumeo. Razumem i
mladića sa Gvadalkanala, Staljingrada, Ardena. Razumem trajno očajanje
preživelih Aušvica i Buhenvalda. Ali sebe i neke od nas ne razumem. ( ) bi
želeo da bude Žorž Iskovesku! Da bi čovek takav bio, mora najpre proći kroz
plamen koji čisti. A svi smo mi prošli kroz bengalsku vatru. Neki čak ni to.
Čak ni kroz iluziju požara što je stvara vlastita imaginacija. Autentično
očajanje je roba koja se skupo plaća. Na crnoj berzi egzistencijalističke
literature, plastične izgubljenosti manje staju.
Šta se s nama događa? Zrijemo li ili trulimo?
Svakome je potreban njegov Gvadalkanal…
[1] Kamikaze su japanski piloti-samoubice
iz Drugog svetskog rata koji su se obrušavali na američke ratne brodove. Reč
kamikaza znači „božanski
vetar”.
[2] Mesto na kome se vodila
borba između Amerikanaca i Japanaca od 1942. do 1943. godine.
[3] Japanska mala ptica. Pominje
se u vezi sa japanskim kamikazama u dnevniku od 5. novembra. 1955.
[4] Hisao Kimura, student
prestižnog Kjoto univerziteta u vreme Drugog svetskog rata, određen od strane
vlasti za prevodioca jer je znao dobro engleski. Međunarodni sud za ratne
zločine ga osudio na streljanje.
[5] Antoine Roquentin, glavna
ličnost u Sartreovom romanu Mučnina.
TAMO GDE LOZE PLAČU CLXIX deo, Službeni glasnik, Copyright © B. Pekić
MAĐARSKA KRVAVA RAPSODIJA
Slušam radio Beč. Poruke izbeglica porodicama ili prijateljima koji su
ostali. Majka plače. Ne samo zbog
njih. Nekada je Mađare mrzela. U Vojvodini to je bilo protokolarno. (Ali kad
obavlja računske radnje, čini to na mađarskom.)
Poginuo je Puškaš. Majka je plakala i za njim. Bio je major AVH (Političke
policije) i idol NEP-stadiona. Nadam se da je u policiji bio zbog fudbala, ne
obrnuto ...
Ruski tenkovi u Budimpešti. "I skakavci bijahu kao konji spremljeni
za boj ... I imahu oklope kao oklope gvozdene, i glas krila njihovijeh bijaše
kao glas kola kad mnogi konji trče na boj ... i dana im biješe oblast da ude
ljudima pet mjeseci ..." (Otkrovenje,
9-7, 9, 10) ...
Posmrtni marševi. Mađarska krvava
rapsodija. Sve im praštam ...
Šta je revolucija ako
je ceo narod kontrarevolucija? ...
Mađari žele da od svoje tekuće istorije naprave palimpsest. Izgleda da oni
tu istoriju ne smatraju svojom. Smeraju da je ponove na čistom pergamentu
vremena. Hemijsko sredstvo kojim su se služili stari Egipćani da bi palimpseste
dobijali nije poznato. Ispirali su papiruse svakako. ali čime? Kasnije, po Minhenskom kodeksu, stari rukopisi su
potapani u mleko, prskani brašnom, sušeni pod pritiskom i ribani kredom. Za
svoje istorijske palimpsestose mi se
služimo krvlju ...
Sve je gotovo. Ostaje da se pokupe leševi i smisle najbolje laži. Ali,
možda, i da se sve ponovi ...
Neraspoložen sam. Razgovaram sa (
). U sred razgovora o Budimpešti, kaže mi da "Partizan" nije
smeo dobiti poslepodnevnu utakmicu i da je zabrinut za "Zvezdu" ...
TAMO GDE LOZE PLAČU CLXVIII deo, Službeni
glasnik, Copyright © B. Pekić
Sav je u čekanju. (Uostalom, zar
nije bio i Churchill[2]?)
Veliko iščekivanje premijerskog položaja ispunjeno je slatkom gorčinom malih
čekanja: tri puta propada na izborima u Mejkombu, ne uspeva ideja o
konzervativnom dnevniku, njegovi romani nisu čitani, pristupni mu je govor
ismejan, ali Disraeli sve to pretpostavlja osiguranoj advokaturi. On poznaje i
veštinu i plodove strpljenja.
“Doći će dan kada ćete me
slušati!”, dovikuje O’ Konelevoj bandi Iraca, koja se trese od smeha dok on
izgovara metafore, u čije je sastavljanje utrošio toliko vremena i nade. (On, uostalom,
zna da, ako je smeh najefikasnije sredstvo mržnje, i mržnja je najefikasnije
sredstvo straha. Neka me mrže, samo neka me se boje!) … Pedeset godina čekanja
za pet godina vladanja Imperijom koja
svojom inertnom uhodanošću pre upravlja svojim premijerom nego što oni svojim
sposobnostima upravljaju njome.
Pedeset godina čekanja da bi se uvidelo da moć ima svrhe samo ako se stvarno želi; da je za svaku vlast
važnije da ima budućnost nego prošlost; da se cilj oslanja na vreme bez koga
stiže da otkrije samo svoje nemoći. Pedeset godina čekanja za pet godina jalove
pobede, u kojoj čak ni fantazijama sklon Jevrejin ne može uživati, kao pre dvadeset
pet, u doba štampanja Vivijena Greja
… Disraeli je velik, jer je strpljiv. (U međuvremenu, Napoleo je velik, jer je
nestrpljiv.)
U kockarskoj ambiciji i atrmosferi međunarodnog ruleta – Rusko turskog
rata – dobija za Imperiju Kipar. Ali je teško ne shvatiti da je Kipar kockarski
slučaj. Da je Bismarck[3]
s manje sumnjičavosti gledao, trijumfovao bi Gladstone[4],
neprijatni propovednik i dosadan protivnik. (U međuvremenu, Imperija se širi da
bi se i sama svela na ostrvo, veće od Kipra, ali ipak samo ostrvo.) … Onaj ko pretpostavlja da koristi slučaj umesto da
ga nametne, pripada osrednjosti. Taktičar, ali ne i strateg političke veštine, Disraeli
ne stvara istoriju nego je zloupotrebljava.
On odgađanje sačekuje po tesnacima i budžacima. To je politika klopke.
Klopke za balkanske zečeve. Evropski tigrovi se ne hvataju mamcima za miševe … Prođe
i po vek pre nego što istorija jednog naroda uđe u neki tesnac. Državnici
pretpostavljaju da tesnace prave, a ne da se oni sami otvaraju. Ali ne i Disraeli.
On čeka da vidi kako će na ostrvu roditi krompir, jer sudbina Gladstoneove vlade
leži sada u rukama neba. Šta bi se desilo da žetva nije propala? Disraeli bi
čekao drugu. Možda je bio u pravu.
U imperiji koja se kotrlja po inerciji industijsko kolonijalističke
konjukture, viktorijanskoj retorti građanske prosečnosti i građanskih ciljeva,
za Napoleone nema mesta. Velika je
sloboda nemoguća tamo gde je sve u malim slobodama. Gde je sve ispunjeno
malim pravima, za velika jednostavno nema mesta … Da je živeo u XVI veku među
italijanskim gradskim despotima, u XVII kao komesar Konventa, ili u XX osvajao
Zimski dvorac, možda bi bio Borgia[5],
Robespierre[6],
Džeržinski[7].
Ovako je, u sedmoj deceniji, Premijer je vlade Njenog kraljevskog i carskog
veličanstva i, osim kostobolje i večitog Gledstona, vezuje ga za život samo
staračko razumevanje jedne krunisane udovice …
[2] Sir Winston Leonard Spencer-Churchill, (1874 – 1965) je bio britanski političar, najpoznatiji po svom voćstvu Ujedinjenog kraljevstva u vreme II svetskog rata. Bio je predsednik vlade od 1940. do 1945. i opet od 1951 do 1955. Bio je oficir u britanskoj vojsci, istoričar, pisac i slikar. Jedini je britanski predsednik vlade koji je dobio Nobelovu nagradu za literature i prva osoba koja je dobila počasno državljanstvo SAD. (Prim. prir.)
[3] Otto Eduard Leopold von Bismarck (1815 –1898) je bio pruski predsednik vlade od 1862 do 1890 i dominantna figura u svetskoj politici kasnog XIX veka i glavna politička snaga u ujedinjenju Nemačke do svrgavanja 1890. Njegova diplomatija realne politike i snažna vlast donela mu je nadimak „gvozdenog predsednika“. (Prim. prir.)
[4] William Ewart Gladstone (1809 – 1898) britanski liberalni političar. Karijera mu je trajala preko 60 godina. Četiri puta je bio predsednik vlade, više nego bilo koja politička ličnost. Kada je napunio 84 godine vladao je poslednji put i na taj način je postao najstariji britanski predsednik vlade. (Prim. prir.)
5Borgiae su bili špansko-italijanska plemićka familija koja je postala
čuvena za vreme renesanse. Njih se i danas sećamo zbog njihove korupcionaške
uloge naročito kada je jedan od njih postao papa. Bordžije su bile optuživane
za razne zločine, a sve na osnovu značajnih dokaza uključujući: neverstvo,
krađu, silovanje, potkupljivanje, incest i ubistvo (naročito trovanjem). (Prim.
prir.)
6 Maximilien de Robespierre (1758 – 1794) jedna od najpoznatijih i
najuticajnijih ličnosti Francuske revolucije. On je dominirao Komitetom narodne
bezbednosti Vlasti terora, koja je završila njegovim hapšenjem i egzekucijom
1794. (Prim. prir.)
7 Feliks Edmundovič Đeržinski (1877-1926), revolucionar i sovjetski državnik poljskog porekla. Rukovodio je Čekom od 1917. do smrti. Bio je član CK i narodni komesar saobraćaja, unutrašnjih poslova i predsednik Saveta za privredu.
TAMO GDE LOZE PLAČU CLXVII deo, Službeni
glasnik, Copyright © B. Pekić
O IZGUBLJENOSTI
Izgubljen je samo onaj ko je izgubio sebe. Sve ostalo može biti povraćeno
ili zamenjeno. Jedino u sebi zaustavljen,
ja sam nestao. Zaustavljen u nečemu što je izvan mene, ma koliko me se ticalo,
ma kako se sa tim identifikovao, odvijam se i dalje …
TAMO GDE LOZE PLAČU CLXVI deo, Službeni glasnik, Copyright © Borislav Pekić
DNEVNIK O NJEGOVANIMA
TAMO GDE LOZE PLAČU CLXV deo, Službeni glasnik, Copyright © Borislav Pekić
ZDRAVA
BOLEST
Odakle si došao? –
Niodkud. Ja sam ovde. – Kako to da te nikad nisam sreo? – Nisam izlazio. – Bio
si bolestan? – Ne, bio sam zdrav. – Pa zašto nisi izlazio? – Pa zato. Zato što
sam bio zdrav. – A sada, zašto si sada izašao? – Razboleo sam se. Sad sam kao i
svi drugi, niko me neće primetiti. - Šta bi se desilo da te primete? – Proglasili
bi me za zdravog. – Je li to rđavo? – Kako gde. U bolesnom svetu, svakako. – I
šta bi sa tobom radili? – Lečili bi me dok se ne bih i ja razboleo. – Ali, ti
si već bolestan, zar nisi? – Od svoje bolesti, da, samo oni hoće da bolujem od
njihove … (Klinički razgovori.)
TAMO GDE LOZE PLAČU CLXIV deo, Službeni glasnik, Copyright © Borislav Pekić
SAMOUBISTVO (ODLAZAK) POSLEDNJEG NJEGOVANA
Politika od 22. okt. 1955. donosi belešku o
samoubistvu na Savskom mostu. Kasno popodne. Milicioner na liniji primećuje
mladića koji se šeta mostom i čije je držanje sumnjivo. (Da li je milicioner
mislio da će se mladić ubiti ili – baciti most u vazduh?) Poziva ga da ode.
Mladić se penje na traverze i svlači go. Odelo baca u vodu. Alarmirani
vatrogasci postavljaju lestvice. Patrolni čamac rečne milicije zaustavlja se
ispod stubova. Posle dva sata uzaludnog nagovaranja, vatrogasci se penju na traverze
i približuju mladiću. Ovaj mirno sedi na vrhu gvozdene konstrukcije, ali kad su
mu na metar razdaljine, skače. Pada pored patrolnog čamca i više se ne
pojavljuje. U njegovom odelu nije nađeno ništa što bi ga identifikovalo.
Ovako bi trebalo da ode poslednji Njegovan. U redu, možda ne baš ovako
teatralno – to ne može biti u njegovoj prirodi – ali svakako neidentifikovan. I ne 22. Oktobra, 20. oktobra.
TAMO GDE LOZE PLAČU CLXIII deo, Službeni glasnik, Copyright © Borislav Pekić
OČAJANJE KAO VEŠTINA
Očajanje je kao pantljičara, beskrajno i rastegljivo. Ako mu ne izađe
glava, ostaje. Ono nije gubljenje smisla, već sticanje. Kada smo srećni, stvari
nemaju smisla. O smislu govore samo nesrećnici. Potrebne su srčanost i veština.
Prva da se spozna, druga da se od toga napravi – knjiga. Ta knjiga će možda
biti izlazak glave …
TAMO GDE LOZE PLAČU CLXII deo, Službeni glasnik, Copyright
© Borislav Pekić
PLUSKVAMPERFEKTI IZ ZATURENOG ALBUMA
Jutros sam na Fakultetu sreo V. P. Odvela me je u
“Central”. Bio sam smrtno preplašen, ali nisam imao novaca za piće, morao sam
rizikovati silazak u grob. Mileiu je
bio psihoanalitičan. Oslobođenje duše katarzom dr Broyera[1]. Polutmina
manastirske ćelije. Varnice svetlosti kao u feničanskom svetilištu Baalu. U
daljini zamor mase: Njegovo veličanstvo Pavle I i Frederika od Grčke prolaze
Studentskim trgom u poseti Gradskom narodnom odboru. Osećam se nekrofilno kao
Antoni Bevis[2]
koji u zaboravljenom albumu otkriva Meri Emberli[3]. Strašno …
Kasnije. Gospođa ( ), i gospođa ( ) sa ćerkama.
Gospodin ( ) prati dame pod slamnatim šeširićima, u koje su zadenuti drsko beli
visuljci. Ezopovske kokarde. S prituljenim osmehom prolazi kolona
Pluskvamperfekta da pozdravi jednu uspomenu. U Pavlu I načelo monarhije. “Živeo
kralj!” vikaće se pred nosem republikanske milicije u belim rukavicama … O
obavezama iz Balkanskog saveza neće se govoriti. Njegovo grčko veličanstvo
pokazaće se učtivijim od histeričnog Menderesa, s kojim je izmena zdravica ličila
na priču o “striženom i košenom”.
Za banketskim stolom će g. ambasador Republike Turske,
Sadik Kavur, zajedno s predjelom, uz osmeh, gutati paklenu mašinu solunske
produkcije, a njegov grčki kolega srču izloga grčkih radnji po Smirni i
Istanbulu. Njegovo će veličanstvo u srpskoj kuhinji osetiti možda nešto od dima
sa Gramosa. Možda kažem, jer suvereni suvereno zaboravljaju … Gradski narodni
odbor predao je Kralju poklone. Među njima, nadam se, nije bio komplet Ježa od 1945. do 1948 …
TAMO GDE LOZE PLAČU CLXI deo, Službeni glasnik, Copyright
© Borislav Pekić
BEZ OBZIRA NA MESTO, VREME, KAO SVUDA U SVETU
“Svako kritičko posmatranje koje se neposredno ne bavi
lepim, već onim što se na njega odnosi[1], nije kritika
nego polemika … Pod rečju “polemika” ne podrazumevam prepirku, već sve što se
naziva recenzijom i prostim izlaganjem mišljenja o nekom književnom predmetu. Cilj
kritike je visoko proveravanje činjenica
mišljenjem[2].
Cilj je odbrana zdravog razuma …” (Bjelinski, O kritici i književnim mišljenjima, Moskovski posmatrač, 1836.)
Koliko vidim, bar za sada, mi imamo jednog kritičara,
i mnogo polemičara. Kritičar je Borislav Mihajlović[3]. Ostali me se
ne tiču …
Tražeći neki izgubljeni podatak u starom NINu (Januar, 1955.) nailazim na njegov
ogled o Andrićevoj Prokletoj avliji.
I odmah u vrhu, proverava se jedna činjenica mišljenjem, i nalazi dovoljno
tačnom da se pod njenim auspicijama piše ceo članak.
“Bez obzira na
mesto, vreme, kao svuda u svetu.” Zatim: “Jedan gotovo neshvatljiv amalgam
konkretnog, skoro istoričnog i zajedničkog sadržatelja svih epoha i svih
ljudskih sredina.” A onda: “I kada ovde u tamnici, gde ga je dovela glupost
skučenih policijskih činovnika, na njihova revnosna i besmislena ispitivanja
zašto i za čiji račun on to proučava tog starog bundžiju[4], i kada
odgovori svoje ludo, stravično i divno ja
sam to – toga trenutka je u našoj literature napisana najdublja stranica o
tome kako su bliske, identične sudbine
ljudi bez obzira na vekove …”
B. M. je jedini čovek kome bih pokazao ono što radim …
[1] Podvukao Borislav
Pekić. (Prim. prir.)
2. Ditto.
3. Borislav Mihajlović-Mihiz (1922-1997) srpski književnik. Objavljivao
je pesme, književne kritike, eseje, putopise polemike, drame, memoare. Iz
njegovog pera izašlo je više dramatizacija poznatih književnih dela. Zajedno sa
Pekićem dramatizovao je deo iz Zlatnog
runa pod nazivom „Cincari ili korešpodencija“ i knjigu Odbrana i poslednji dani. „Korešpondencija“ je u Ateljeu 212 davana
više od 20 godina. Bio je prvi koji je uvek čitao sva Pekićeva dela i njegove
sugestije su bile od neprocenjive pomoći Pekiću. (Prim. prir.)
4. Sultana Džema, primedba
Borislava Pekića.
TAMO GDE LOZE PLAČU CLX deo, Službeni glasnik, Copyright © Borislav Pekić
UCENA KAO STRATEGIJA
“… Samo u toku
prošle godine Zapadna Nemačka izvezla je za 2 milijarde i 800 miliona maraka
više robe nego što je uvezla. Na taj način ona je povećala svoj rezervni fond
na 11 milijardi maraka …” (L. D. Politika
15. avgust 1955.) Osnovna koncepcija nemačke politike posle svakog izgubljenog
rata je, izgleda, ucena. Ovo je već drugi put u ovom veku da opasnost od komunizma
postane povod za prosperitet. Vajmarska Nemačka ucenjivala je Antantu
boljševizmom. Podsdamska Nemačka Saveznike – Sovjetskom unijom. (Te dve pretnje
ne treba brkati, nemaju ničeg zajedničkog.) … Sada Adenauer[1] listi opasnosti
dodaje još jednu, koja Vajmar, nažalost nije koristio – on preti vaskrsom
Nacionalsocijalizma. Ominozno podseća na krizu džepova koja je Republiku
izručila Adolfu Hitleru. (Pruska je, u međuvremenu, nacizmu izručila politika
Kominterne.) … S nemačkim nacionalnim dohotkom od 151 milijardu maraka, Englezi
i Francuzi bi se zaista morali zapitati ko je stvarno dobio Drugi svetski rat? …
1.Konrad Hermann Joseph Adenauer (1876 – 1967)
je bio nemački državnik koji je vodio Nemačku od kraja Drugog svetskog rata do
jedne od najmoćnijih nacija u Evropi. Prvi kancelar Federativne republike
Nemačke (zvane Zapadna Nemačka) od 1949
do 193. Osnovao je partiju Hrišćanske demokratske unije, koja je bila koalicija
katolika i protestanata koja je od 1946 dominirala nemačkom politikom. (Prim.
prir.)
TAMO GDE LOZE PLAČU CLIX deo, Službeni glasnik, Copyright © Borislav Pekić
INHALACIJE
Banja. Kraj
inhalacionog otvora, nad kojim je svoje leto provodio jedan komediograf.
Gospodin Kasacioni sudija, koji sve zna, upravo ređa razloge zbog kojih grom ne
udara u vozove. Otac profesora Logike, koji zna i ono malo što je sudiji
izmaklo, čeka svoj red. Bivši ban i bivši general. B. S., šef moje katedre.
Jedini izgleda stvarno živ, premda se i on kreće jezivom sporošću. Desetak nerotkinja,
za koje znam bolji lek od banje. Nekoliko potištenih boraca iz 1948. I deca,
deca neke druge 1948. (1958, 1968, 1978?) …
TAMO GDE LOZE PLAČU CLVIII deo, Službeni glasnik, Copyright © Borislav Pekić
Ponovo ispitujem slike. Samo autoportrete. Nedatirane ne uzimam u obzir. Deluje mi nekako Deluje mi nekako poluakademski, ne-igorovski. Najranije datiran slikan je novembra 1951. Nije teško uočiti lagani pad vitaliteta i zatvaranja oko svoje sudbine kao oko osovine, kroz autoportrete iz 1952. i 1953. U novembru te godine Igor slika sebe, delimično i izborom palete, kao mizantropa. (Ali to nije izraz jedne filosofije osećanja, nego jednog osećanja filosofije.) A onda, januara 1954, vidi Igor sebe s kosturom za leđima. Misao je gogoljevski fantasmagorična, ali u njoj ima i nečeg klovnovskog, humora koji nije osoran. Šeretski gorko druži se Igor sa smrću koja mu gleda preko ramena. Ne čudi se, ne plaši, osmehuje se. Uprkos skeletu, ova je slika paradoksalno najoptimističnija.
Ali njen optimizam – kad ga sinhronizujemo sa zaumno-zagrobnom fanmtastikom tog
perioda, koja se završava njegovom poslednjom slikom, martovskim
”Utopljenikom”, jurodivom vizijom vlastitog kraja – nije od ovog sveta, ni za
ovaj svet. Ukoliko je ikakva odluka postojala, ona je već doneta. Smrt iza
njegovih leđa nije više literarni simbol, bilo koja smrt, njegova je, on za nju
zna, on je nju i prizvao. (Sve pod pretpostavkom da se ubio. Ali i da nije,
naslućivanje ovde ima vrednost saznanja nečeg neminovnog, bez obzira da li je
ta neminovnost izraz vlastite, tuđe ili volje slučaja.) Ostale slike potpomažu
pretpostavku – koja, nažalost, to više nije – da njegova smrt neće biti ona
opšta, banalna smrt koja izjednačava i unižava. Da će biti samo njegova …
Sastajem se kod “Centrala” sa B. da bih razgovarao o Igoru. B. se sa
Igorom upoznao u vreme okupacije u jednom od zaštitnih rovova, odakle je krao
balvane za ogrev. Ušavši, primetio je zar cigarete u tmini. Opsovao je.
Plavokosi dečak, za koga je čuo da je Rus, izađe iz mraka i reče: “Zašto
psuješ? To nije dobro.” ...
Igor je vaspitavan u umetničkoj atmosferi. Otac, koji je takođe imao dara
za crtanje, gonio ga je da radi. Igor je, izgleda, bio lenj. Rođen je 1928,
umro u aprilu 1954. Umeo je da voli slovenski duboko, ali ne i trajno. Razvod s
prvom ženom, s kojom je imao ćerku, daje se po sporazumu. Na osnovu prethodnog
dogovora, drugovi su, a među njima i B., uspešno svedočili. Nakon rasprave celo
je društvo, na čelu s razvedenim parom, otišlo u kafanu. Emotivno je reagovao
na režim. Nije imao neku određenu ideološku orijentaciju. Malo je čitao.
Dostojevskog, naravno. (Svi Rusi njegove vrste čitaju Dostojevskog, kao što oni
one druge čitaju Lenjina.) Uhapšen
je, isleđivan i odatle potiče jedna čudna pripovest. Njen izvor je, prema B.-u,
sam Igor … Robiju je sjajno podneo. Bila je kratka. Tamo mu je ostalo oko 100
radova. Uprava KPD Požarevac je odbila da mu ih vrati. (Ne razumem zašto. Meni
su rukopisi vraćeni. Možda se smatralo da ni od mene, ni od njih, nikad neće
ništa biti.) Od pesnika voleo je Jesenjina[1].
B. veruje da je u tome bilo i podražavanja. Ne samo što se tiče pića. Možda i u
smrti. Hteo je da naslika Pavlovićevu šagalovsku “Kokošku obešenu o mesec”. Po
zatvoru napušta Akademiju. Od mlađih slikara prijateljuje sa M. D. (Razgovarati
s njim.) Oduševljava se najpre Van Goghom[2],
zatim Dufyem[3],
Gauguinom[4],
Rousseauom[5],
Bruegelom[6],
osobito Boschom[7]
…
Nisam intimno poznavao Igora. Nemam prava da sudim. Razmišljam prosto u
nekim analogijama … Kod mnogih povratnika, dugo nakon izlaska iz zatvora, opaža
se izvesna moralna razlabavljenost,
često kombinovana sa socijalnim
ekskluzivitetom. Dok leži, čovek je u nervnoj napetosti, koja se često
maskira u moral. Čvrstina je odgovor živčanog aparata na preopterećenost.
(“Zatvorska javnost” predupredila je mnoge padove.) Telo se brani duševnim i
duhovnim sredstvima tamo gde se fizička nalaze u tuđim rukama … Kad se izađe,
unutrašnje i spoljne stege nestaje, čovek se naglo opušta. Kao n predmetu, koji
je skinut s leđa i stavljen pod snažnu grejalicu, dolazi do spontanog širenja i
pukotina … Socijalno, svet se prima kao – tuđinski. Sledi zatvaranje u krug
sebi sličnih, gde se mnoge stvari podrazumevaju, gde, blagodareći istorodnom
iskustvu, čak i jezik postaje ekskluzivan kod, razumljiv jedino posvećenima …
Oba simptoma su tipična za SDOJ. Bolujemo od ataksije[8]. Naši su gestovi smešno nesrazmerni s ciljem. (S onim što nam se poput pustinjske fatamorgane, kao cilj prikazuje, i što nestaje kad mu se približimo.) Naš životni stil, tropos, način, liči na petlov hod (posledicu kod petla ekstirpacije cerebelluma, kod nas izvesnog broja neprirodno provedenih godina). Dižemo noge više nego što korak zahteva, preskačemo prepreke koje ne postoje … Ne živimo u realnom svetu, ma kakav da je, živimo u iluziji, u kojoj smo najbezbedniji, jer smo sami, jer nemamo nikakvu obavezu da se borimo, branimo, ili biramo. Opšte labavljenje dovodi do opadanja duhovnog vitaliteta, bezvoljnosti za sve što nas može, i mora, najzad, ako svoj za život nešto ozbiljno radimo, dovesti u realnost koju odbacujemo, (ne samo stoga što je ne podnosimo, već i zato što od nje prezamo, jer znamo da smo samo u azilu svojih iluzija, na svom veštačkom otoku, oslobođeni opasnosti od kompromisa, lišeni nužnosti da ih pravimo i svoj opstanak najposle sagledamo u pravoj moralnoj perspektivi. U uslovima in vivo, u prirodi, na in vitro, u laboratoriji) …
Obrazovali
smo ekskluzivan čopor, osetljiv na svako strano telo, sve što ne deli naše
iskustvo, ne naše mišljenje, već iskustvo,
jer u taj čopor ne mogu ući ni oni čije je mišljenje radikalnije od našeg,
(reakcionarnije, kako se to kod njih
kaže), ako ne može biti potkrepljeno – zatvorskim brojem. Naša je unija – savez
za uzajamno razumevanje i odobravanje. Hermetički zatvoren krug, unutar drugog
– građanskog – zatvorenog kruga, izvan kojeg više nije ništa, ništa osim kruga njihove realnosti, dakle, ipak – ništa.
(Ništa sve dok se u njega ne uđe, a to se neće.) Građaska klasa je napravila
krug, kojim se, koliko je to moguće, izolovala od sistema, ali mi smo, i njenim
istinama nezadovoljni, i u samom njihovom središtu napravili krug – koji je,
već i kao krug, nekretanje, smrt, uzaludnost – i naša je duhovna udaljenost i
od jednog i od drugog sada podjednaka. U toku smo dva paralelna odbacivanja … O
svemu tome sam već u nekoliko navrata pisao. Pisaću opet kad najzad shvatim sta
mi to radimo, kuda ovako idemo? …
[1] Sergej Aleksandrovič Jesenjin (1895. -
1925.) je bio ruski pesnik. Oduševljeno je pozdravio revoluciju. Kasnije se
odao boemskom životu, oženio se balerinom Isidorom Duncan, a u jednom
petrogradskom hotelu je razrezao levu ruku i vlastitom krvlju napisao pesmu "Doviđenja
druže, doviđenja". Iste noći izvršio je samoubistvo obesivši se o cev
centralnog grejanja.
[2] Vincent Willem van Gogh (1853 –
1890) holandski post-impresionistički slikar sa odromnim uticijam na slikarstvo
XX veka. Bio je emocionalno nestabilan i umro je uglavnom nepoznat u doba svog
života. (Prim. prir.)
[3] Raoul Dufy (1877 – 1953) francuski
fovistički slikar. Poznate su njegove slike sakupljanja sveta pod otvorenim
nebom, kao i dekorativne teme na javnim zgradama. (Prim. prir.)
[4] Eugène Henri Paul Gauguin (1848 –
1903) vodeći francuski post-impresionistički umetnik. Važna ličnost
simbolističkog slikarskog pravca, skulptor, keramičar i pisac. Njegovi
eksperimenti sa bojama vodi direktno do sintetičkog pravca u modernoj
umetnosti, primitivizma i pastoralnog slikarstva.. (Prim. prir.)
[5] Henri Julien Félix Rousseau (1844 –
1910) francuski post-impresionista naivnog i primitivnog pravca. Nadimak mu je
bio „Carinik“, jer mu je to bila profesija pre nog što je počeo da se bavi
slikarstvom. Samouki genije visokog kvaliteta. (Prim. prir.)
[6] Pieter Bruegel Stariji (1525 – 1569)
flamanski renesansni slikar poznat po pejzažima i slikama seljaka. Nekada se
pominje kao „Seljak Bruegel“. (Prim. prir.)
[7] Hieronymus Bosch (1450 – 1516) rani
holandski slikar. Poznate su njegove slike sa fantastičnom imaginacijom kojima
ilustruje moral i religiozni koncept priče. (Prim. prir.)
[8] Ataksija je
drhtanje, nepravilno kretanje (kod obolelih od leđne moždine). (Prim. prir.)