TAMO GDE LOZE PLAČU CLVII deo, Službeni glasnik, Copyright © Borislav podne
UTOPLJENIK
Nisam u svoje vreme stigao da sredim polukodirane beleške sa posmrtne
izložbe Igora Vasiljeva[1].
Činim to sada, dok su utisci sveži, dok upućuju na pitanja, a ne odgovore rođene
iz saveza zaboravnosti i indolencije …
Na otvaranju sreo etnologa Dž. i slikara Br. Tu su, takođe, Igorove žene.
Prolazim salom jednom brzo. Usput pitam Br. šta misli o slici “Koncert u šumi”.
Pristojna je, kaže. Ništa ga više ne pitam … Pre nego što je pao, (padnut,
padnuo se?) u kaljugu kraj šina voza kojim je putovao, u Upravi ULUS-a nije
imao prijatelja. Došli su da održe smušen protokolarni govor i nestanu u maglama
administracije. (Slava im!) Na pogrebu, venci od kartona, popovi u masnim
epitrahiljima, kosati đakoni, zarđale ripide, ruski emigranti, (po drugi put u
emigraciji), i robijaši, mnogo robijaša …
Umro je na liniji svojih vidovnjačkih slika, koje sada, po drugi put,
pažljivo obilazim. Modrozelene domieovske vizije koje stižu iz mastiljave
tmine. Poput trulog korenja što ostaje kad se močvarne vode povuku … Fatalistički
pasivan “Treći stadijum” od Okt. 1952. Prestravljeni “Hristos”, sa slomljenim
gnjatovima i penom besnila iza zuba, Mesija, s kojim se Igor pita – zašto sam
ja ovde? I koji gleda gomilu debilnih gegula (“Mladenci iz Marinkove bare”),
zbog čijeg spasenja visi. “Igrači domina”, manje više krvavih, manje više
masnih, više jednakih …
Slušam. Igor je bio pijan kao svinja, ispao je iz voza, pošto je najpre
pokušao da pobaca pepeljare kroz prozor vagon restorana. (Ja, lično, nikad
nisam uspeo otvoriti nijedan prozor u vagon restoranu.) Nema u tome ničeg osim
delirijuma, kaže bradati Riketinov obožavatelj, nikakve filosofije, nikakvog
apsurda. (Niko se, magarče, ne ubija da bi dokazao apsurd! Ljudi se, magarče,
ubijaju kad im je teško!) Glas jedne žene: pa mora da je ipak bio talentovan
kad se ubio …
Odlazim sa J. ponovo na izložbu da zabeležim datume slika. Evo ih po redu
izlaganja: 1. “Igrač domina”. (Januar 1954) 2. ‘Mladenci iz Marinkove bare”.
(Novembar 1952) 3. “Raspeće”. (1952) 4. “Raspeće”. (1953) 5. “Autoportret”.
(Nedatiran) 6. “Autoportret”. (Novembar 1951) 7. “Autoportret”. (Novembar 1952)
8. “Autoportret”. (Novemvar 1953) 9. “U kapeli”. (Juli 1952) 10. “Delirijum”.
Novembar 1953) 11. “Kaluđerice”. (Februar 1954) 12. “Koncert u šumi”. (Februar
1954) 13. “Povorka”. (Februar 1954) 14. “Mladenci”. (Mart 1954) 15.
“Autoportret”. (Januar 1954) 16. “Ribar”. (Mart 1954) 17. “Utopljenik”. (Mart
1954) 18. “Borba petlova”. (Februar 1954) 19. “Očajanje”. (Mart 1952) 20.
“Koreja”. (Septembar 1952) 21. “Okupacija”. (April 1952) 22. “Treći stadijum”.
23. “Grbavko”. (Decembar 1951).
No comments:
Post a Comment