TAMO GDE LOZE PLAČU LXXII deo, Službeni glasnik, Copyright © Borislav Pekić
NE DIRAJTE MOJE KOMPLEKSE! ONI SU
MI NEOPHODNI!
Razgovarao sa gospođom ( ), koja radi sa Bettelheim[1]. “Nema drugih bogova do
Freuda[2], a Bettelheim je njegov
prorok.” Ona podseća na Asistenta u drami “Eksperiment”, koju sam prošle godine
pisao sa V. R. Asistent obožava dr Reinharda, iako je ovaj ubica. Ubica iz
“viših naučnih razloga”, no ipak ubica. Bettelheim, dabome, nije ubica, ali je
neka analogija moguća …
Izneo rezerve u pogledu svrsishodnosti naših
psihoterapija. Mi delujemo kao muve bez glave. Zatomljujemo izvesne bazalne
nagone, a uzgajamo druge, kastriramo deo ličnosti da se preostali deo može
razvijati u saglasnosti sa svojstvima koja smo proglasili korisnim sa stajališta momentalnog dobra. Pritom se
kunemo da se nas moral ne tiče, da smo samo “lekari duša”. Prepravljamo
(misleći da repariramo) ljude, a da stvarno ne znamo šta je to čovek?
Ko može sa apsolutnom sigurnošću tvrditi da je ono što
lečimo stvarno bolest, a ne prosto evolutivna
geneza nove vrste ljudi. (Zašto bi, naime, postojala jedino biološka
filogeneza? Zašto ne i filogenetska
evolucija psihe? Fizički čovek je možda sišao s drveta. Duševno ko zna
odakle?) Ko, najzad, sme tvrditi da izvesne duše zaista ne opsedaju đavoli. Šta
mi znamo o đavolima, kad jedva šta znamo o ljudima? …
Gospođa ( ) ćuti. Verovatno sumnja da sam lud. Da jedna
odgovarajuća psihoterapija ni meni ne bi škodila.
Ko može – nastavljam – tvrditi da upravo savremene
psihoterapeutske metode ne stvaraju temelj za nešto, što će se sutra, s obzirom
na sutrašnje norme normalnog,
smatrati anomalijom? (I lečiti, razume se, opet bez obzira na neku drugu
sutrašnjicu za koju će ta nova bolest, kao i za nas, biti znak dobrog
zdravlja.) Sa svojim idejama o duševnoj higijeni mi bi većinu heroja grčkih
drama zatvorili u duševnu bolnicu i lečili elektrošokovima, katarzom – našom, ne grčkom – u svakom
slučaju.
Za Pitagoru[3] bi držali da je žrtva
teške psihoze izazvane religiozno-mističnim samoobmanama. Na kraju bi, ako se
savesno držimo savremenih shvatanja o normalnom, ludim proglasili većinu
duhovnih otaca sopstvene kulture i civilizacije …
Gospođa ( ) i dalje ćuti. Njeno uverenje da sam lud raste
proporcijalno mojim idejama.
Mi, na primer, lečimo agresivnost ranog detinjstva s istom
“opravdanom” upornošću s kojom tretiramo anurezis.
Ovim, naravno, ne tvrdim da će kroz desetak hiljada godina noćno mokrenje biti
zaštićeno nekom etičkom normom, i da ćemo biti zdravi samo ako mokrimo i kakimo
gde i kada stignemo, ali nije nemoguća budućnost u kojoj će, sada toliko
neugodna faza agresivnosti u ontogenezi ličnosti biti prepoznata kao presudna
za razvijanje nekog cenjenog svojstva odraslih, i da će se veštačkim putem
produžavati i potencirati …
[1] Bruno Bettelheim (1903 – 1990)
austrijski dečiji psiholog i pisac. Postigao je svetsku reputaciju za svoj rad
o Freudu, psihoanalizi i deci koja su emocijalno poremećene. (Prim. prir.)
[2] Sigismund Schlomo Freud (1856 – 1939),
je bio austrijski Jevrejin, neurolog, koji je osnovao psihoanalitičku školu
psihijatrije. Frojd je poznat po svojim teorijama nesvesnog i odbrambenog
mehanizma represije, kreiranjem kliničke
prakse psihoanalize za lečenje psihopatologije kroz dijalog između pacijenta i
psihoanalitičara. (Prim. prir.)
[3] Pitagora (575 st. v. - 495 st.
v. ) je bio čuveni filozof, matematičar, donosilac zakona u staroj Grčkoj. On
je imao velikog uticaja na razvitak filozofije i religiozne nauke u kasnom VI
veku pre n. e. (Prim. prir.)
No comments:
Post a Comment